العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > نادى الاطباء

نادى الاطباء خاص بالموضوعات الطبية التى يضعها المتخصصون خدمة لباقى الاعضاء

قديم 26-04-2009, 08:21 PM
الصورة الرمزية ihabyahia
ihabyahia ihabyahia غير متواجد حالياً

ihabyahia has a spectacular aura aboutihabyahia has a spectacular aura aboutihabyahia has a spectacular aura about
افتراضي رد: امراض ممكن تيجي من العربيات

موضوع غاية فى الروعة و إسمحلى حضرتك أنا هأنشره للفائدة العامة
قديم 26-04-2009, 08:56 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

موضوع رائع ومفيد يا احمد تسلم ايدك بجد ptmnlo123per122

وياريت تشوفلنا حل فى موضوع القىء اللى بيجى لبعض الناس وخاصة الاطفال من ركوب السيارة هل ده بسبب عادم السيارات ولا بسبب اسلوب القيادة مثلاً ولا ايه ؟

كمان بالنسبة للمدخنين هل كفاية ان التكييف يكون شغال فى العربية على الريسايكل ولا افضل الواحد ميدخنش فى العربية خالص وهل عامة ممكن نظام التكييف فى العربية ينقل عدوى او يكون ملوث لهواء العربية ؟

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 26-04-2009, 10:39 PM
الصورة الرمزية dr_3eshoo
dr_3eshoo dr_3eshoo غير متواجد حالياً

dr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond repute

شكرا يا استاذ ايهاب بس احب اقول ان الموضوع مش ملكي لانه اكيد مش من دماغي دي حجات انا درستها و بقلوها بس الموضوع كده بقى ملك مصر موتورز مش ملكي
نكمل بقيت المواضيع
بالنسبه للقيئ الي بيجي للناس في العربيات اثناء السفر ده موجود عند بعض الناس مش من السواقه ولا الطريق ده نتيجه ان جهاز الاتزان عندهم السائل الي فيه بيتهز و ده الي بيخليهم يرجع <لو تلاحظ انه في اختبارات الطيارين بيتحطوا في اوضه و بيتقلبوا علشان يختبروا قوة جهاز الاتزان عندهم >
ده زيه زي دوار البحر مافيش فرق بينهم
حله ياخد قرص سيريبرال قبل السفر بنص ساعه بس
لو حصل ياخد ايميتريكس قرص 3 مرات يوميا

الكسور
لو حصل كسر نعرف ازاي
اولا تغيير في شكل العضو المكسور مع عدم المقدره على تحريكه كمان وجود ورم في جنب الكسر
الحل
وضع المصاب على شئ مسطح و عدم تحريكه و الذهاب لاقرب مستششفى

ازا اردت الحكمه فالزم الصمت
و ازا اردت الرزق فالزم الاستغفار
ازا اردت المهابه فالزم قايم الليل
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
دكتور احمد العشماوي
قديم 26-04-2009, 10:50 PM
الصورة الرمزية dr_3eshoo
dr_3eshoo dr_3eshoo غير متواجد حالياً

dr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond repute

يفضل عدم التدخين من اساسه يا عم وائل ههههههههههههههههههههههههه ه
لا ماعرفش بصراحه بس يفضل عدم التدخين في مكيف العربيه علشان ماتكتمش العربيه بالريحه عاوز تدخن اقفل التكييف و افتح الشباك دخن و اقفل تاني
موضوع مهم الحروق
الحروق بتيجي من
طفي السجاير
العربيه سخنه قوي و فتحت غطا الريدياتير مره واحده الغطا هايطير و بخار الميه هايحرققك
ولاعه العربيه
لاقدر الله الحوادث الكبيره
اولا ابعد مصدر السخونه عن اي شئ مصنوع من بترول زي البلاستيك و الفيبر و طبعا عن البنزين
و طبعا عن الكراسي
الحروق دراجات درجه اولى و تانيه و تالته
الاولى احتراق الطبقه السطحيه من الجلد
التانيه احتراق الطبقه الاسفل الجلد
التالته تفحم الشئ المحترق
بعض الكتب وضعت درجه رابعه
الحل
ابعاد المصاب عن مصدر الحريق ووضع المصاب في منطقه مفتوحه و فيها هوا بعيد عن المصدر علشان التنفس بتاعه
ثانيا وضع العضو المصاب تحت مياه جارييه
ثالثا الذهاب بالمريض الى اقرب مستشفى و استدعاء طبيب الجراحه و يحبز طبيب جراحه تجميل
بيتم وضع مرهم بيتدين للحروق ده عباره عن مضاد حيوي علشان العدوى
للموضوع بقيه

ازا اردت الحكمه فالزم الصمت
و ازا اردت الرزق فالزم الاستغفار
ازا اردت المهابه فالزم قايم الليل
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
دكتور احمد العشماوي
قديم 27-04-2009, 12:35 AM
الصورة الرمزية MosTafaFox
MosTafaFox MosTafaFox غير متواجد حالياً

MosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond repute

موضوع جميل اوى والله يا دكتور الله يباركلك فى علمك ويجعلة فى ميزان حساناتك

انا بس كان ليا سؤال انا نظرى كويس بس قريت ان افضل الواحد يلبس نظارة علشان السواقة بليل والانوار بتاعة العربيات ممكن تأثر على النظر وانا فعلاً بحس بصداع ساعات وزغللة من السواقة بليل لكن كشفت نظر ونظرى فى المعدل الطبيعى يعنى مش محتاج نظارة اوى وانا مبحبش النظارات فحضرتك ايه رايك