العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 21-02-2012, 01:21 PM
queen queen غير متواجد حالياً

queen has a spectacular aura aboutqueen has a spectacular aura about
افتراضي رد: A113 صيانه ال 3 شهور وهخرج بره الضمان وامري لله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osa92003 مشاهدة المشاركة

ياجماعه لازم نستمر فى الضمان هو ده اللى بيحمى اى حاجه لاقدر الله لو خرجت خلاص اشرب وخاصه ان ممكن يحصل مشكله فى العربيه او الموتور ولازم نعرف ان العربيه تجميع مصرى يعنى المشاكل وارجه بالاضافه لو نظام الضمان بالكيلو مش عاجبك خليك فى المده وهى 3 سنين مش وحشه مفيده برضه
يعنى هو ايه فايدة الضمان ده فعلا لو حصل حاجه لا قدر الله هيستبدلوها؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا اللى باسمعه من كل الناس ان كل حاجه بتحصل ومحتاجه تغيير بندفع تمنها وده حصل مع ناس كتير.
وانا اعتقد انى بس هاعمل صيانه الألف عندهم وان شاء الله رايحه خلال ايام وهشوف هيعملوا ايه معايا وهارجع اقولكم بأمانه.. خاصه ان الفتيس بيعلق فى المارش عندى وكمان الدركسيون بيعمل صوت لما بيتحرك وهشوف هيصلحوهم ولا ايه؟ وبعدها اقرر اروحلهم فى الصيانه الدوريه ولا اشوفلى اى ورشه تانيه... دعواتكم وربنا يستر
قديم 03-03-2012, 05:33 PM
queen queen غير متواجد حالياً

queen has a spectacular aura aboutqueen has a spectacular aura about

السلام عليكم
احب انقل لكم تجربتى مع التوكيل والضمان
انا معايا 113 موديل 2012 وعملت 1000 كيلو ورحت الصيانه فى الفرع الرئيسى فى ك 28 (أبو رواش)
واستقبلونى كويس وكنت بغير الزيت والفلتر وسألونى عن اى مشاكل فقلت لهم عن عضه فى الفتيس فى المارشدير وكمان صوت وانا باحرك الدركسيون وانها بتتهبد جامد فى الحفر والمطبات وتكسير الاسفلت فقالولى ان ده من العفشه وده داخل فى الصيانه وكل اللى فات كمان فى الضمان

وفوجئت عند استلامى للسياره انها متعملش فيها اى حاجه غير تغيير الزيت والفلتر مع انها حاجات بسيطه فقالوا لى انها بالنسبه للدركسيون هياخد وقت كتير وقلتلهم خدوا وقتكم فردوا انهم مروحين وانى افوت عليهم بكره اما الفتيس قالوا انى استنى عليه شويه ورجلى ع الدبرياج لحد لما يفك. والعفشه معملوش فيها اى حاجه ولما اعترضت على طريقتهم المهندس اتكسف وخد العربيه ودخل الورشه عشان يعملى الدركسيون فى السريع كده. وطبعا كان بيستعبط وخرجلى بيها زى ما هى. يعنى ضيعوا لى 3 ساعات ع الفاضى وخدوا 342 جنيه فى تغيير الزيت وبس
حقيقى منتهى النصب وقله الأدب
وعلى فكره نسيت اقولكم انهم استدعونى فى نص الوقت وقالولى ان العربيه مخبوطه وده مأثر على المساعد وانه معوج وكمان معرفش الكوبلن مقطوع وخطر امشى به لانه بيطلع شحم وهيبوظ العجله اللى جنبه وهيميل العفشه ناحيته ومعرفش ايه كده وانا طبعا مفهمتش حاجه لما بصيت.
والحقيقه ان العربيه فعلا اتخبطت منى قبل صيانه الألف وروحتلهم وعملوا مقايسه ب 15 ألف وطبعا مقدرتش ادفع وصلحتها بره فى ورشه متخصصه اسبيرانزا بس ب 3.5 ألف وغيروا كل الحاجات اللى مخبوطه. بس طبعا البهوات النصابين لما شافوها متصلحه بره حبوا يعملوا عليا فيلم عشان اخاف واعملها تانى عندهم. مع العلم ان لما استغليت مقايستهم وجيت اسحبها يوميها كان كل اللى فى الورشه هيبوسوا رجلى اسيبها ويعملوها لى ب 5ألاف بس. وده طبعا خلانى لا أثق فيهم نهائى واصريت اخدها من عندهم....
ايه رأيكم بقى فى الفيلم ده. انا بصراحه مش ناويه اروح تانى واصلا هخرج م الضمان الوهمى ده اللى مالوش اى لازمه وبيصلحش اتفه حاجه ومعنديش غير
حسبى الله ونعم الوكيل:w6w200504112236376 d
قديم 16-03-2012, 08:12 AM
ابويحي ابويحي غير متواجد حالياً

ابويحي is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة queen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
احب انقل لكم تجربتى مع التوكيل والضمان
انا معايا 113 موديل 2012 وعملت 1000 كيلو ورحت الصيانه فى الفرع الرئيسى فى ك 28 (أبو رواش)
واستقبلونى كويس وكنت بغير الزيت والفلتر وسألونى عن اى مشاكل فقلت لهم عن عضه فى الفتيس فى المارشدير وكمان صوت وانا باحرك الدركسيون وانها بتتهبد جامد فى الحفر والمطبات وتكسير الاسفلت فقالولى ان ده من العفشه وده داخل فى الصيانه وكل اللى فات كمان فى الضمان

وفوجئت عند استلامى للسياره انها متعملش فيها اى حاجه غير تغيير الزيت والفلتر مع انها حاجات بسيطه فقالوا لى انها بالنسبه للدركسيون هياخد وقت كتير وقلتلهم خدوا وقتكم فردوا انهم مروحين وانى افوت عليهم بكره اما الفتيس قالوا انى استنى عليه شويه ورجلى ع الدبرياج لحد لما يفك. والعفشه معملوش فيها اى حاجه ولما اعترضت على طريقتهم المهندس اتكسف وخد العربيه ودخل الورشه عشان يعملى الدركسيون فى السريع كده. وطبعا كان بيستعبط وخرجلى بيها زى ما هى. يعنى ضيعوا لى 3 ساعات ع الفاضى وخدوا 342 جنيه فى تغيير الزيت وبس
حقيقى منتهى النصب وقله الأدب
وعلى فكره نسيت اقولكم انهم استدعونى فى نص الوقت وقالولى ان العربيه مخبوطه وده مأثر على المساعد وانه معوج وكمان معرفش الكوبلن مقطوع وخطر امشى به لانه بيطلع شحم وهيبوظ العجله اللى جنبه وهيميل العفشه ناحيته ومعرفش ايه كده وانا طبعا مفهمتش حاجه لما بصيت.
والحقيقه ان العربيه فعلا اتخبطت منى قبل صيانه الألف وروحتلهم وعملوا مقايسه ب 15 ألف وطبعا مقدرتش ادفع وصلحتها بره فى ورشه متخصصه اسبيرانزا بس ب 3.5 ألف وغيروا كل الحاجات اللى مخبوطه. بس طبعا البهوات النصابين لما شافوها متصلحه بره حبوا يعملوا عليا فيلم عشان اخاف واعملها تانى عندهم. مع العلم ان لما استغليت مقايستهم وجيت اسحبها يوميها كان كل اللى فى الورشه هيبوسوا رجلى اسيبها ويعملوها لى ب 5ألاف بس. وده طبعا خلانى لا أثق فيهم نهائى واصريت اخدها من عندهم....
ايه رأيكم بقى فى الفيلم ده. انا بصراحه مش ناويه اروح تانى واصلا هخرج م الضمان الوهمى ده اللى مالوش اى لازمه وبيصلحش اتفه حاجه ومعنديش غير
حسبى الله ونعم الوكيل:w6w200504112236376 d
معاكي حق مش بس كده الواحد بقي شاكك انهم ممكن يبدلوا قطع غيار من العربيه فبقيت اقلق بعد كل صيانه واقول يارب استر -توكلي علي الله انا بردوا خرجت بره الضمان وهعمل الصيانه عند مركز المتحده هجربه لاول مره
قديم 16-03-2012, 12:00 PM
الصورة الرمزية khaled_1993m
khaled_1993m khaled_1993m غير متواجد حالياً
من انا؟: DR. Khaled Hussein Isamil
التخصص العملى: طالب طب
هواياتي: السيارات

khaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud of

يا جماعة هو ايه مفهوم اطلع من الضمان بس عشان افهم
انا كنت عارف موضوع ال 3 شهور بس ماكنتش بروح الا بمزاجي يعني كنت بروح كل 6 شهور و ساعات سنة كمان مش مواعيد محددة يعني و كنت بظبط المهندس اللي هناك بكلمتين كده و يملالي هو الصيانة اللي فاتت في كتيب الصيانة ده
بس نصيحة هو التوكيل مش بيفرق عن بره في حاجة بس انت بتبقي مرتاح نفسيا لما العربية يبقي شغلها كله في التوكيل

حاجة تانية بقي التوكيل طبعا بيشترط عليك حاجات معينة في الضمان زي مثلا زيت موبيل 1 10000 كم وده غالي شوية خلاص قولو هاحط موبيل xhp او hp (مشش فاكر اسمه بالظبط ) 5000 كم و هيخرجك من الضمان بس بد كده ابقي روح انت التوكيل برده بمزاجك و اعمل صيانة عادي

شباب و قوة و غرور و فتنة و تسويف في التوبة حتي جاءت لحظات الوداع الاخيرة

قديم 16-03-2012, 12:29 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

حالياَ أنا برة الضمان و بروح مركز المتحدة

فبعد خبرة 3 سنين مع الوكيل

الخلاصة هى : -

لو واحد بيستهلك العربيه جامد يخليه مع الوكيل لو حتى سنتين

بمعنى انه بيعمل اكتر من 3 ألاف كيلو فى الشهر

أما بالنسبه للناس اللى استخدمها ضعيف

يعنى ممكن 1000 كيلو فى الشهر أو أقل

يروح مركز زى المتحدة ويوفر الفلوس الكتيرة اللى بيدفعها

-----------------

لأن مكسب الوكيل الاكتر فى صيانة العربيات

اللى بتعمل أقل من 12 ألف فى السنة