العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 21-11-2010, 12:29 AM
Sherif78 Sherif78 غير متواجد حالياً

Sherif78 is on a distinguished road
افتراضي لكل مالكى A113 أرجوا المساعده

السلام عليكم
ياريت يا جماعه إخوانا أللى معاهم الـ A113 يساعدونى في إجابة السؤال ده
أنا سمعت من بعض الناس أن العربية أحيانا بيكون موتورها آفـش أو مكتوم يعنى العربية مش بتسحب
و في ناس عدت الـ 1000 كيلو و مازال الموضوع ده موجود و التوكيل لم يحسم الموضوع معاهم
فهل في حد عنده فكرة عن العيب ده أو حد قابلة قبل كده ؟؟
انا بصراحة ناوى أشترى العربية دى لكن بعد ما سمعت الموضوع ده خوفت و ترددت و مبقتشي عارف أحدد إتجاهاتى فا أرجو من أهل الخبرة الإفادة
قديم 21-11-2010, 01:03 PM
moustafa.peace moustafa.peace غير متواجد حالياً

moustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to behold
افتراضي رد: لكل مالكى A113 أرجوا المساعده

اولا بحب اسلم على حضرتك ... انا بردة بفكر اجيب العربية زى حضرتك وانا استفسرت وعرفت الموضوع ده وهقولك اللى انا عرفتة بس الله واعلم صح ولا غلط
سبرنزا عمومة من العربيات الثقيلة يعنى مينفعش انك تنقل وتستعجل على الغيار لازم تنقل بعد ما تعدى 4000 rpm لان فى عربيات زى البيكانتوا بتنقل عند 2500 لفة فلو عند حد من اصحابك العربية قولة يطلع على طريق سريع وياخد الغيار الاول لحد 40 والتانى لحد 80 والتالت ل100 والرابع 120 وبعد كده يزود شوية الاول 60 والتانى 100 والرابع 120 والرابع 140 وهكذا ..... ياريت بردة تتاكد من الكلام ده ولو صحبك جربك قولنا هل التجربة نفعت ولا
قديم 21-11-2010, 05:59 PM
Sherif78 Sherif78 غير متواجد حالياً

Sherif78 is on a distinguished road

شكرا جزيلا يا أخ مصطفى على إهتمامك
و أنا للأسف معرفش حد عنده A113 إلا واحد بس و هوا جايبها مستعملة مش جديدة و العربية معاه زى الصاروخ زي ما بيقول هوا يعنى .. إنما الواضح في العربيات الصينى أنها نظام بختك يا ابو بخيت يعنى ممكن عربية تطلع كويسه و عربية تطلع فيها مشاكل
قديم 21-11-2010, 06:45 PM
الصورة الرمزية mostafaelsamahy
mostafaelsamahy mostafaelsamahy غير متواجد حالياً

mostafaelsamahy is a jewel in the roughmostafaelsamahy is a jewel in the roughmostafaelsamahy is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa.peace مشاهدة المشاركة

اولا بحب اسلم على حضرتك ... انا بردة بفكر اجيب العربية زى حضرتك وانا استفسرت وعرفت الموضوع ده وهقولك اللى انا عرفتة بس الله واعلم صح ولا غلط
سبرنزا عمومة من العربيات الثقيلة يعنى مينفعش انك تنقل وتستعجل على الغيار لازم تنقل بعد ما تعدى 4000 rpm لان فى عربيات زى البيكانتوا بتنقل عند 2500 لفة فلو عند حد من اصحابك العربية قولة يطلع على طريق سريع وياخد الغيار الاول لحد 40 والتانى لحد 80 والتالت ل100 والرابع 120 وبعد كده يزود شوية الاول 60 والتانى 100 والرابع 120 والرابع 140 وهكذا ..... ياريت بردة تتاكد من الكلام ده ولو صحبك جربك قولنا هل التجربة نفعت ولا
كلامك مزبوط بس 80 على التاني و 40 على الاول ده 6000 RPM و مش مستحب تعدي السرعات دي
بس اقصى عزم للعربيه بيجي عند 4500 RPM

يعني لو جبت عالتاني 60 و التالت 80 , 90 حلو اوي و يوم ماتحب تقرص هات اللي انت قولته
الاول لحد 40 والتانى لحد 80

واي استفسار انا موجود
قديم 21-11-2010, 09:00 PM
الصورة الرمزية ابن فنان
ابن فنان ابن فنان غير متواجد حالياً

ابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to all

شكرا على الرد السرررررررررريع