العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 07-11-2010, 10:40 AM
مادا مادا غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

مادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السيارة a113 بعد صاينة الالف الاولى

استاذ كريم ممكن من فضلك ترد عليا انا ممكن اجيب الغيار ده حاجة عادى بس خايف سنة أو ثنين والموتور ينتهى وكمان الناس اللى فى توكيل ابوراش والعباسية ودول من التوكيلات الرئيسية للاسبيرانزا قلتلهم مكتوب فى الكتاب اخر الغيار الثانى لحد 80 والثالث 110 والرابع 140 والخامس لاخر العداد قولوا هات الغيار العادى يعنى لو كانت مواتير الاسبيرانزا كده كانت اكيد الشركة الام اتعرف توكيلها بمصر كمان انا مش كاره العربية ولا حاجة لانى اصلى مبحبش السرعة العليا انا بس عاوز اجيب 120 على الصحراوى وانا مسافر واكون سائق مستريح ومشغل التكييف انما على المحور اصلى من سكان اكتوبر او فى وسط البلد مش مهم السرعة خالص 90 حلو قوى على المحور المهم اكون مستريح فى السواقة وحاطط حاجات فى العربية
وكمان ممكن سوال عربيتك عمله كمان دلوقتى عديت بيها ال5000 ولية لسه امشى بيها عادى انا خايف على موتورك ليحصلوا حاجة وستعها اللى قالك على موضوع الغيار ده مش حينفعك انا افتح المتور شوية شوية يعنى اجيب لحد 3500 بعداد الار بى ام واشوف اخر اخباه ايه
قديم 07-11-2010, 01:48 PM
كريم احمد كريم احمد غير متواجد حالياً

كريم احمد is just really niceكريم احمد is just really niceكريم احمد is just really niceكريم احمد is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamhussein0 مشاهدة المشاركة

يا جماعه

اللي انتم بتقولوه ده شئ انا اول مرة في حياتي اسمع عنه ؟؟؟؟ انا ركبت عربيات قليل و كثير من اول سيات 133 الي مرسيدي C180 و من اول موديل 73 الي 2009 و عمري في حياتي ما شوفت الكلام ده

و بعدين الموصي به عالميا انك تجيب الغيار ما يبن 2500 لفة و 3500 لفة علشان تحافظ علي الموتور و يديلك عمر افتراضي جيد ،،، إنما الاخ كريم بيجيب علي الثالث 140 كم ده يبقي عليه العوض و منه العوض ، ده الثالث المفروض بيبتدي صوته يعلي من 60 كم يعني لو عاوز تشبع الغيار اوي يعني تخليها 80 كم بالكثير .

أنا اتكلم علي نمط مشي و استخدام عادي مش بتكلم مثلا عن واحد بيشد مع حد و الحاجات دي

صدقوني المواتير دي فيها حاجة مش طبيعية ؟ و الله اعلم
ياسيدى الفاضل انا مقلتش للراجل ان دة يكون اسلوب سواقتة طول الوقت وطبعا هايدمر الموتور وفى اقل من سنتين كمان بس النوضوع ملوش دعوة بخبرة السنين وكم العربيات الركبناها فى حيانا انا بقلة انى ميقلقش ويبدا يفتح المتور وحدة وحدة ومت حين لاخر يقرص قرصة على المتور من حين لاخر ودة مش كلامى انا جيبة من دماغى دة خبر السادة الاعضاء المحترمين من راكبى اسبيرانزا من قبلى وحفظوا طبيعة التعامل مع المواتير دى انما مكنش قصدى ان الراجل يفضل يفحت فى العربية علاشان يفتح الموتور وعموما لسة معاة لحد ال5000 هايفتح المتور كمان وكمان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مادا مشاهدة المشاركة

استاذ كريم ممكن من فضلك ترد عليا انا ممكن اجيب الغيار ده حاجة عادى بس خايف سنة أو ثنين والموتور ينتهى وكمان الناس اللى فى توكيل ابوراش والعباسية ودول من التوكيلات الرئيسية للاسبيرانزا قلتلهم مكتوب فى الكتاب اخر الغيار الثانى لحد 80 والثالث 110 والرابع 140 والخامس لاخر العداد قولوا هات الغيار العادى يعنى لو كانت مواتير الاسبيرانزا كده كانت اكيد الشركة الام اتعرف توكيلها بمصر كمان انا مش كاره العربية ولا حاجة لانى اصلى مبحبش السرعة العليا انا بس عاوز اجيب 120 على الصحراوى وانا مسافر واكون سائق مستريح ومشغل التكييف انما على المحور اصلى من سكان اكتوبر او فى وسط البلد مش مهم السرعة خالص 90 حلو قوى على المحور المهم اكون مستريح فى السواقة وحاطط حاجات فى العربية
وكمان ممكن سوال عربيتك عمله كمان دلوقتى عديت بيها ال5000 ولية لسه امشى بيها عادى انا خايف على موتورك ليحصلوا حاجة وستعها اللى قالك على موضوع الغيار ده مش حينفعك انا افتح المتور شوية شوية يعنى اجيب لحد 3500 بعداد الار بى ام واشوف اخر اخباه ايه
انا كلامى يباشا واضح وقلت لك زى ماتقلى وجاب نتيجة من حين لاخر اقرص عليها شوية مش عمال على بطال مش هايحصل حاجة للموتر ولاما قلت لك انى جبت 140على الثالث دة كان تجربة بسبت لنفسى ان المتور سليم وبيجرى مش فية عيب او حاجة انما مش دى طريقة سواقتى طبعا وبعدين السيارة دة متستحملش الكلام دة عمال على بطال طبعا
انا قلت للك شوف المشاركة الفى اللينك دة فيها الكلام الصح الناس قلتهولى وعملتة وفية النهية لانة جاب نتيجة معايا وكلام سليم100%
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=38501
وانا تحت امرك
قديم 07-11-2010, 01:56 PM
كريم احمد كريم احمد غير متواجد حالياً

كريم احمد is just really niceكريم احمد is just really niceكريم احمد is just really niceكريم احمد is just really nice

ولو مكسل المشاركة اهة
سيدي الفاضل.. من بعد الألف والعربية المفروض تبدأ تقرص عليها شوية شوية عشان تتفتح صح...

يعني من وقت للتاني.. وانا بقول من وقت للتاني.. حاول تجيب الأول 40 الثاني 80 الثالث 120 الرابع 155-160 الخامس للنهاية..

وطبعا مش حيتم الموضوع دا من أول مرة.. يعني حاول على كذا مرة.. ابدأ ارفع السرعات بالتدريج مرة بعد اخرى.

وإن شاء الله ربنا يباركلك في السيارة
الكلام على لسان الاخ:kimocyc
قديم 07-11-2010, 02:16 PM
مادا مادا غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

مادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond repute

على العموم يا استاذ كريم اجرب مرة اللى انت قولتوا وارد عليك بس للامانه مش اجرب اللى انت قولتوا بالضبط بس احاول اضعظ على الموتور لحد 4000 لفة واحساسى ان الموتور مع كثر الشغل علية حايفتح لوحده يعنى العربية اتغيرت عن اول ماجبتها اول ما جبتها كانت صعبة قوى ومش عاوزة تمشى دلوقتى لو السكه فاضية ومفيش مطالع ممكن تعدى الميه على الرابع عادى حتى من غير تشبيع غيارات بس هى لسة مشكلتها فى المطالع بس انشاء الله حاسس ان المشكله دى اتنحل مع الوقت مع تللين الموتور اكثر انا كان عندى 128 زيرو بس مش متلينه وعملت معايا كده فى الول وبعد التليين وتغيير البيجوهات ل3شمعة بدات تجيب 120 وقبل ما ابيعا كانت بتجيب 140 شكرآ يا غالى على النصيحة
قديم 07-11-2010, 02:24 PM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مادا مشاهدة المشاركة

ممكن تعدى الميه على الرابع عادى
بعد الـ 5000 كم
العربية حتفرق معاك جامد

عربيتى A516
وساعات بجيب 120 كم على الثالث