العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 11-12-2012, 06:13 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسر عن دهان سيارتك !!!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Om Omar مشاهدة المشاركة

من لون للون
وهى هاتشباك
بره بس
ونها الأصلى فبريكة اسود مش ميتالك لأ
السلام عليكم
عند تغيير لون السياره غالبا بيقل ثمنها عند البيع
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 12-12-2012, 10:55 AM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Om Omar مشاهدة المشاركة

من لون للون
وهى هاتشباك
بره بس
ونها الأصلى فبريكة اسود مش ميتالك لأ

لما يكون اللون بره غير جوه بيكون طعم العربيه مش حلو وتحس ان في حاجه غلط والواحد نفسيته بتقفل منها
ولو مصممه يبقي بتتكلف من 1300 الي 1600 حسب حالة العربيه
وفي ناس بتغير اللون من بره بس ولما تيجي تبيع تعيد دهان العربيه من الخارج للون الاصلي مره اخري وبالمره بيكون وش نظافه

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 18-12-2012, 07:05 AM
smsmxxxxxx smsmxxxxxx غير متواجد حالياً

smsmxxxxxx is on a distinguished road

استاذ ايمن بعد التحية
انا على فكرة جارك من فيصل
للاسف انا مقرأتش الموضوع ده غير دلوقت بعد ما وديت العربية تتجدد سمكرة ودوكو عندى فى فيصل والا كنت جتلك على طول
انا عربيتي بيتلز
وحرقتها على الصاج ماعدا السقف والبابين والرفارف وهرشها من برة ومن جوة
الصنيعي اتفق معايا على مصنعية 1000 جنيه
و800 جنيه خامات وهو مصمم يجبهم
وهعملها لونين ازرق فى فضي كالتالى الاجناب بالرفارف فضي والكبوت والشنطة والسقف ازرق
بطريقتي الخاصة عرفت انه ناوى يعملها سادة علشان يزود مكسبه من توفير الخامات

فكنت عايز اعرف من حضرتك اعمل ايه علشان اعملها ميتاليك لونين بالطريقة اللى زكرتها

يعنى اشترى خامات ايه وانواعها ايه واسعرها مع الاخز فى الاعتبار انى هعمل الخارج بس ميتاليك وجوة اسود سادة

وخطوات الدهان علشان هعملها لونين يعنى بعد ما ادهن اللون الاول ادهن التاني امتى

انا اسف هتعبك معايا واشكرك مقدما
قديم 18-12-2012, 11:13 AM

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsmxxxxxx مشاهدة المشاركة

استاذ ايمن بعد التحية
انا على فكرة جارك من فيصل
للاسف انا مقرأتش الموضوع ده غير دلوقت بعد ما وديت العربية تتجدد سمكرة ودوكو عندى فى فيصل والا كنت جتلك على طول
انا عربيتي بيتلز
وحرقتها على الصاج ماعدا السقف والبابين والرفارف وهرشها من برة ومن جوة
الصنيعي اتفق معايا على مصنعية 1000 جنيه
و800 جنيه خامات وهو مصمم يجبهم
وهعملها لونين ازرق فى فضي كالتالى الاجناب بالرفارف فضي والكبوت والشنطة والسقف ازرق
بطريقتي الخاصة عرفت انه ناوى يعملها سادة علشان يزود مكسبه من توفير الخامات

فكنت عايز اعرف من حضرتك اعمل ايه علشان اعملها ميتاليك لونين بالطريقة اللى زكرتها

يعنى اشترى خامات ايه وانواعها ايه واسعرها مع الاخز فى الاعتبار انى هعمل الخارج بس ميتاليك وجوة اسود سادة

وخطوات الدهان علشان هعملها لونين يعنى بعد ما ادهن اللون الاول ادهن التاني امتى

انا اسف هتعبك معايا واشكرك مقدما

استاذي الفاضل اولا اللون الفضي كده كده ميتالك اما اللون الازرق فحضرتك بتختاره اما ميتالك او ساده يعني علي مزاجك انت مش علي مزاج الصنايعي والمفروض قبل ماتروحلو بتبقي مستقر علي الالوان وبالنسبه لقيمة الدهان 1800ج مبلغ الراجل كرمك فيه اوي مع الاخذ في الاعتبار ان العربيه هتترش 3 الوان في 3 مرات مره الدواخل اسود ومره الازرق ومره الفضي
وانا لو اخدت من حضرتك المبلغ ده مش هينفع استخدم غير الاوميجا والشائع في السوق
ولتر البويه الساده ب 130 جنيه ولتر البويه الميتالك بالورنيش 230 جنيه ده غير البطانه والمعجون معرفش الصنايعي بتاعك عنده فرن ولا لأ ولو معندوش تأجير فرن 3 مرات بحد ادني 70 جنيه في المره
وسواء هيرش الاجناب الاول او السطحي مش هتفرق بس لازم يكون سايب 24 ساعه كامله بينهم

قديم 18-12-2012, 04:08 PM

فيه معلومه يا جماعه احب اضيفها انهارده الا وهي :-

في مشكله تواجه الشباب من الجنسين ممن يمتلكون سيارات زيرو ولم يسبق دهانها من قبل واصبح بها بعض الخرابيش والخبطات ويتركونها مشوهه بحجة ان البويه تفضل فبريكا
نقولهم طب ماتدهنوا العربيه وبرده هتفضل فابريكا طب ازاي

هنا بقي يفرق الصنايعي التعبان من الصنايعي البروفشنال
الصنايعي التعبان يعمل ايه
بيمعجنلك القطعه كلها مثلا الكابوت كله او الباب كله والخ وبعد كده يبطن العربيه كلها بالفلر وبعد كده يرش البويه وبالتالي لما حضرتك تيجي تبيع العربيه وييجي اللي هيشتريها يروح مخربش حته بآله حاده في ايديه علشان يتأكد انها فابريكا يبص يلاقي ظهر من الخربوش معجون وفلر تحتيها وبالتالي يقولك دي مش قابريكا ومرشوشه وشكلها واخده خبطه جامده

الصنايعي المحترف يعمل ايه
ييجي علي المكان اللي فيه خبطه او خربشه ويمعجنه علي قده ويبطن علي اده وبقيت القطعه ماينجيش جنبها غير انه يخدها صنفره خفيفه علشان البويه الجديده تمسك عليها
وبعدين
في حالة ان البويه ساده مش ميتالك بيرش القطعه كلها
ولو البويه ميتالك يرش الخبطه او الخربشه علي قدها والقطعه كلها يديها ورنيش
وبالتالي لما ييجي حد يخربش العربيه يأي اله حاده هيلاقي الصاج ظهر معاه ولا أثر لمعجون ولا بطانه
وبالتالي العربيه فابريكا ولم تهان ولم يحدث لها حوادث

أدعو لي و لأسرتي بالصحه والستر دنيا و آخره

الكلمات الدليلية
استفسار, فرن, سيارات جديدة, دهان وسمكرة سيارات