العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سيارات مستعملة للبيع

سيارات مستعملة للبيع السيارات المستعملة ، اعلانات سيارات مستعملة للبيع فى مصر - قطع غيار - سيارات تاكسى - سيارات تجارية - تقسيط سيارات مستعملة

قديم 23-01-2013, 12:00 AM
linatrix linatrix غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس نظم عاشق للسيارات
التخصص العملى: مهندس نظم معلومات
هواياتي: المحركات

linatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud of
افتراضي رد: دعوة لمقاطعة المستعمل

فأي شخص اشتري مستعمل دل علي عدم قدرتة المادية علي القسط او الكاش

لا اتفق معاك تمام فى تلك النقطه
و لكن الى بيحدد الواحد يشترى مستعمل ولا جديد الظروف المحيطه و وضع البلد؛ بص انا كنت حشترى فلونس او داستر و حجزت من رينو و بعديها قررت الغلى فكرت العربيه الجديده عشان مفيش امن و محدش عارف البلد ريحه على فين و اشتريت عربيه مستعمله و الحمد لله زى الفل

قديم 25-02-2013, 02:39 AM
gaberhalawani gaberhalawani غير متواجد حالياً

gaberhalawani is on a distinguished road

انا عاوز مسعده من الاعضاء لانى جديد ابحث عن سياره فيات 131وليس لى اى خبره لمن الجا حتى اشترى واحده
قديم 26-02-2013, 12:25 AM
الصورة الرمزية ابن فنان
ابن فنان ابن فنان غير متواجد حالياً

ابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to all

اانا بعيت القديم وماشى الان على رجلى وارتحت من القديم
قديم 26-02-2013, 02:05 AM
الصورة الرمزية tarek_sayed
tarek_sayed tarek_sayed غير متواجد حالياً

tarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to behold

للعلم الوصول الي حد الكمال في العربيات المستعملة دة امر مستحيل يعني الناس كلها بتكدب وتقولك مرفوعة كذا سنة ولا هي اساسا مرفوعة ولا مضمومة...؟؟ ولما تيجي تشوف المستعمل وتركبة وتشغل تكييفة يقولك لا لالالا دة عايز يتشحن بس ويبقي عايز كباس والسربنتينة مخرومة والكويل بايظ وما خفي كان اعظم وحتي وبعض الناس يعرضوا علي النت انهم بيبيعوا لظروف السفر المفاجئ ولا هم مسافرين ولا رايحيين ولا جايين دة غير انتشار اللعب في العدادات الديجيتال وخلافة وللعلم اللي بيبيع عربية اعرف انة هالكها وجاب اخر اللي في جيبة مصاريف ويقولك البيع للبدل بأكبر ولما تقابلة وتتفاوض معاة في السعر يقولك لا والله دة ناس جم شافوها وانشاء الله هايخلصوا وتفوجأ بعد يومين بيرن عليك ويقولك انت مين دة نمرة حضرتك رنت عليا ...؟؟ قال يعني مش عارفها....ويبدأ يتفاوض معاك ويجر رجلك وتقع في الخية....المحاولات كتير وما خفي في سوق المستعمل كان اكبر...وللعلم افضل المستعمل ما لا يتعدي موديلة 3 سنوات وعداد كيلو متر 60 الف فقط
شكرا للأطالة
...................
طارق اسيوط
قديم 26-02-2013, 02:15 AM
الصورة الرمزية ميدو عمر ايمن
ميدو عمر ايمن ميدو عمر ايمن غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن انور عبد الحليم ((ابو ميدو وعمر ))
التخصص العملى: مدرس اول أ لغة انجيزية - مدرب محترف - Oracle- Java -Thinkquest - ICDL
هواياتي: التكنولوجيا - الكمبيوتر - السيارت

ميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond reputeميدو عمر ايمن has a reputation beyond repute

اولا : انا قرات كل المشاركات من اول الموضوع الي اخره
توصلت الي فكره عامة وحكم من خلال تعليقات الاعضاء
1- ان كل الناس الي بتشتكي من كلمة مستعمل اشترت عربيات منتهية الصلاحيه ورخيصة جدا وقديمة يعني عربيات ميته اصلا او اشتري عربية حديثة بس وقع فيها يعني بالبلدي كده صاحبها الاولاني فرمها وخلاها معدومة سواء بالاهمال او بعدم الخبره او بالبخل عليها يعني خد حلاوتها من غير ما يصرف عليها ولما باظت باعها ورماها
2- شراء عربية مستعمله يتطلب الخبره وعدم الثقة العمياء في الخبراء الي حضرتك واخدهم معاك وممكن يبيعوك ويطلعوا بمصلحه من صاحب العربية اصلا علشان حضرتك تشربها بالسلامه ومن ناحية تاني تبقي زبون مستديم عندهم وده اهم سبب في وقوعك في عربيه مستعمله تطلع عينك بعد كده
3- الناس الي تشتري من وراها مستعمل ودول كتير الناس الي تهوي التغيير والتحديث يعني موديل 2010 معاه قديم عاوز احدث - العربية مبتسحبش وعاوز يطير يغير - العربية شكلها وحش وموديل تاني برستيجه عالي يغير - الاوبشن في عربيتة قليل يغير وغالبا الناس دول فاهمين يعني ايه عربية

4- الطبقة الي بتدور علي مستعمل الناس الي زينا عاوز يرتاح من قرف المواصلات هوه وعائلته يعني عاوز حاجة تنقذه من قرف المواصلات والبهدله ومبيدورش علي عربيه يعمل بيها منظر والناس تقله يا باشا يا بيه ويروح يصيف بيها في مارينا ويشتي في اسوان - يا دوب حاجه تحافظ علي ادميته في الشارع والطبقه دي الي زينا امكانياتها لغايه المستعمل بس ولا يمكن يفكرفي الزيرو لانه يعتبر خيال وده السبب الاساسي والاساسي والاساسي اننا نشتري مستعمل .
5- كلنا نعرف ومتاكدين ان المستعمل ده فيه عيوب يعني صلاحيته قلت وقطعه تهالكت وجودته اصبحت اقل من الزيرو بكتير جدا لاكن الشاطر الي يقع في عربيه عيوبها اقل من مميزاتها او اضعف الايمان تكون اقل عيوب ويبتدي يصلح عيوبها واحده واحده علي قد امكانياته لاكن الي بيقع في عربيه مستعمله عيوبها اكتر من مميزاتها يسب ويلعن في المستعمل
6- الفكره العامه لكل واحد رايح يشتري عربية مستعمله انه عاوز يشتري عربيه زي الصاروخ مفيهاش غلطه باقل سعر وبيشتريها لما يوهمه صاحب العربيه والخبراء المصاحبين له في رحله البحث والشراء ويقتنع لاكن لما يفوق من الوهم ده يلاقي الحقيقة المره ويسب ويلعن في المستعمل
لــــــــــــــــــــــــ ذا
* كن مقتنع تمام الاقتناع بانك هتشتري سيارة فيها عيوب لانها مستعمله وده شيئ طبيعي مهما وصف لك الاخرين مميزاتها فتوجد بها عيوب حتي لا تصدم بعد ذلك
* اذا اردت ان تشتري مستعمل وتعيش مبسوط لازم يكون عندك خبره خبره خبرة في السيارات والا هتقع وتغني ظلموه
* ابحث وتاني واتفرج وقارن واستعين بخبرات الاخرين
* اشتري عربيه تكون مش رخيصه ومش مبهدله ويكون صاحبها واخد باله منها وده تحسه في العربية علطول لما تشوفها ان صاحبها فاهم وده طبعا ميغنيش علي انك تفحص العربية وتشوف كل حاجه
لــــــــــــــــــــــــ ـــــذا
حكمت المحكمة ببراءة المستعمل من التهم الموجه اليه وحبس المشتري لانه هوه الغلطان

والراي الاول والاخير لكم
مجرد رأي
يحتمل الصحه
يحتمل الخطا