العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 21-12-2008, 01:41 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لو كنت مكاني - ادفع الفرق و لا اوفر فلوسي >>>>> استطلاع

ولا يهمك يا ابو حميد ... متقولش كدا ... لقمه ايه وزور ايه .... ومعادله ايه ..... الموضوع اصله مش كيميا
و متهيألي انه واضح وبسيط و مش محتاج شرح
ايه ترتيبك للحاجات دي في العربيه:-
الجوده - الكماليات - مواصفات الامان

لو تحب نضيف الانتشار مفيش اي مشاكل .....
نضيف الانتشار :-

قدامي عربيه زيرو حلوه اوي .... واسعه الانتشار ..... اساسياتها 10/10 ... موتور قوي .... عفشه صح ... صاج ... .... قطع غيار اسعارها معقوله و متوفره ... ماركه محترمه جدا وتجميع محلي و تمنها 80 الف جنيه

وممكن كمان نزود القيمه المضافه و سعر اعاده البيع و تكاليف التشغيل و قابليه التشغيل (Durability) و العمر الافتراضي و مده و مسافه الضمان و ..... و لو فيه اي حاجه نسيتها فكرني بيها و نضيفها يا ريس ......
اتفضل بقى قول تحب نضيف ايه كمان و ياريت تكون اول واحد يقول رأيه في المعادله بالشكل الجديد المرن دا .....

متهيألي كدا بلعت اللقمه و لا تحب اجيبلك كوبايه ميه ......ptmnlo123per145
قديم 21-12-2008, 01:57 AM

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

يا ريس ما انت كنت شاركت و قلت كلام زي الفل ايه اللي فكرك ..... و لا انا يعني انا حضرت العفريت لما قلت غبور و ماتريكس .....
معلش بعد كدا حبقى اقول ... اللمبي و المصفوفه ........
و هيونداي حتبقى اللي بالي بالك ..... عشان متزعلش ..... ptmnlo123per1127
ايه يا عم دا .... بتحب هيونداي اوي كدا .....

اللي بالي بالك اكتر عربيه منتشره في مصر ...... اللمبي واخد ربع السوق (الرسمي ) لحسابه ..... عربيتي اسمها المصفوفه
ptmnlo123per154ptmnlo123p er154ptmnlo123per154ptmnl o123per154
قديم 21-12-2008, 02:05 AM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

ياباشمهندس sam ram أنا لما إقترحت عليك التقسيط كان لسبب وهو
إذا كنت من النوع الذي يهتم جدا يالكماليات فساعتها مالكش حل غير اللي أنا قلته لكن لو مش مهمه بالنسبه ليك فلا خيار آخر غير مد لحافك عى قد رجليك ptmnlo123per154
أما بالنسبه ل اللقمه اللي وقفه في زور أحمد أنور
أظن إن الإنتشار مهم لضمان سرعة وثبات سعر مابعد الشراء وإعادة البيع للغير
ولو كنت من محبي التميز ممكن تحقق الإتنين بمعنى آخر إشتري مرسيدس عربيه مميزه مع إنها منتشره ptmnlo123per1127 وغاليه بس سريعة البيع وليها ألف زبون وبنحافظ على سعرها بس قطع غيارها مش رخيصه بس في نفس الوقت أكتر قطعة غيار معمره في الدنيا

الموضوع اللي انت فتحته يا sam ram موضوع محتج دراسه موضوعيه بجانب دراسة جدوى إقتصاديه نسبيه (بمعنى أن كل شخص له متطلباته وظروفه التي تختلف عني وعنك وعن الآخرين) لذلك سيبقى موضوعك محل جدال ونقاش ولن يكون هنا من هو على صواب والآخر على خطأ يعني مفيش أبيض وأسود
دعونا نفكر مليا في كيف نجبر تجار السيارات على بيع السيارات بسعرها الطبيعي بدون المبالغه والمكابره التي يعاني منه سوقنا المصري لابد من وجود آليات تحكم هذا الجشع وتقنن الأرباح الغير طبيعية لمثل هذه الشركات
قديم 21-12-2008, 02:15 AM

حقكم عليا يا جماعه..... انا اسف
مكنتش فاكر اني بفتح موضوع حيوي وخطير .....
بمنتهى البساطه انا كنت عايز اعرف رأيكم في التلات حاجات دول ... جوده - كماليات - مواصفات سلامه....
وبس ... لا اكتر و لا اقل
لكن لو حضراتكم شايفين ان الموضوع اكبر من كدا ..... فكدا يبقى اكبر من خبرتي وامكانياتي المتواضعه ومقدرش اقول رأي فيه ...
بس طبعا الموضوع مفتوح لكل الاعضاء و كل واحد يقول رأيه لأن الموضوع بمشاركاته ملك للمنتدى واعضائه

وشكرا

اما بالنسبه لموضوع القسط ... فدا رأيي الشخصي ... انا مبشتريش قسط .... حتى لو 1000 جنيه
قديم 21-12-2008, 02:22 AM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

ياعم محدش بيجبرك تشتري قسط ptmnlo123per184الموضوع كله وما فيه ان القسط أحد أهم الحلول الماليه في الدنيا كلها وعلى مستوى أي شيء في الدنيا وممكن يكون القسط أفضل من الكاش في بعض الأوقات بسبب معدلات التضخم المتزايده
معلش كلام إقتصادي بحت بس بسبب إني بدرس دراسات جدوى وإدارة الموارد البشريه
وديه علوم كلها حسابات ماليه وطرق لإختيار الفرص وتقييمها بالشكل المناسب تبعا للسوق

الكلمات الدليلية
كماليات السيارت