العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 23-08-2010, 07:04 PM
aboelesaad
Guest

افتراضي رد: تطورات غريبه مع استخدام النيتروجين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر بسيونى مشاهدة المشاركة

اولا لصاحب الموضوع على طرحه لموضوع النيتروجين لانه مؤخرا انتشر بصورة قوية وفى كلام عليه كتير

انا حاطط النيتروجين فى عربيتى النترا 2010 من حوالى 3 شهور وحتكلم عن ميزاته وعيوبه

اهم ميزاته

مابتحتاجش تفحص ضغط الهواء على فترات متقاربة عكس الهواء بمعنى معدل تغيرضغط الهواء اقل من الهواء

صوت العربية هو هو مااتغيرش لا المطبات احسنت ولا صوت احتكاك الكاوتش قل ولا وفر فى البنزين واعتقد ان مش حتفرق هواء ولا نيتروجين فى استهلاك البنزين اللى بيفرق هو مظبوط ولا لا وده الاساس

وبالنسبة ليه ميزته بالنسبة لى اهم ميزة مش محتاج اروح اظبطه كل شويه

وده رائ عن تجربة شخصية

وشكرا ليكم
شكرا لردك المحترم وعرض تجربتك

بالنسبه لمميزاته الي حضرتك وضحتها
انه مش بيتزود كتير ده طبيعي و ميزة لا نغفل عنها

اما بالنسبه لصوت الكاوتش و تقليل معدل استهلاك البنزين
فده فعلا من مميزات النيتروجين
والسبب في ده انه اخف من الهوا
فغير انه بيخفف وزن العربيه
قوه انضغاطه بترفع العربيه عن مستوي سطح الارض لو قارنتها بالهوا
من هنا بيجي ان سحب العربيه بقي اعلي ومعدل استهلاك البنزين اقل غير ان صوت الكاوتش اختفي

اما بقي في كون عربيتك النترا
بصراحه مش عارف افسر الحوار ده كل الي اعرفهم عندهم النترا النيتروجين مش ماثر معاهم
بس برجح ده لنوعيه الكاوتش
لان ال m11 اساسا اتقل من الانترا كوزن فازاي النيتروجين ياثر في m11 وتعترض الانترا
يبقي اكيد في حاجه في خامه الكاوتش

وتقبل تحياتي
قديم 23-08-2010, 07:53 PM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

لو الموضوع ده صح انا خاحط نتروجين انا صوت الكاوتش عندى حاجه تقرف

شكرا على نقل تجربتك
غير لنتيروچين يا علاء
حتحس بالفرق لو بتسافر كتير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

انا الكاوتش عندى هانكوك الاصلى اللى بينزل مع الالنترا
بس انت مش شايف ان 45 كتير قوى على الكاوتش ولا ده عادى؟
انا باضبطه على 30
مستنى رايك الجميل
عندك على قائم العربية مكتوب ظبط الكاوتش
والعربية فاضية أو محملة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboelesaad مشاهدة المشاركة

مشكور لردك المحترم

بالنسبه لو انت في المنصوره
عندك سنتر الهدهد الي في منطقه الاستاد وعندك في موقف التلاجه في محلين هناك بيعملو النيتروجين ومحطه بنزين shell الي بالمرور بس المحطه دي مش متاكد منها

بالنسبه للقاهره
عندك في طريق قليوب و انت لسه رايح للقاهره في اكتر من محل بيملي النيتروجين
وفي برضو في احمد حلمي من اوله من عند النفق ورمسيس جمب المحطه القطار بس بصراحه اسماء المحلات مش فاكرهم خالص اعزرني

بالنسبه للاسعار
في بعضهم ب 5 حنيه و فيه ب 7.5 وده للعجله
وعلي فكره مفيش فرق دي اجتهادات ومفيش فرق بين المنصوره و القاهره كلو زي بعضو
وبالتوفيق يارب وربنا يسلم طريقك
فى القاهرة
أحسن واحد عنده نيتروچين وناس شغالة بتفهم
بيرچيستون اللى فى عمارات العبور - صلاح سالم

الترصيص مع ضبط الزوايا مع النيتروچين
بيخلى العربية حاجة تانية خاااااااااااالص

قديم 23-08-2010, 10:26 PM
الصورة الرمزية HaMaDa-ToUBaR
HaMaDa-ToUBaR HaMaDa-ToUBaR غير متواجد حالياً
من انا؟: Egyptian man, like all young people seeking to elevate himself and gain more experience and friends
التخصص العملى: Currently the Faculty of Commerce, Mansoura University, but after like that God knows
هواياتي: Computers, networks and social relationships

HaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond repute

انا فعلا جربت النيتروجين لما سافرت القاهرة وبصراحة فرق معايا كتير جدا ولاحظت فرق النعومة بس بصراحة موضوع البنزين دة مش حسبتة خالص ونفسى اعرف العربية استهلاكها الحقيقى كام فعلا مش عارف احسبة ازاى ياريت تعرفونى اعرف الاستهلاك ازاى بالضبط وشكرا مقدما يا اجدع شباب

HaMaDa-ToUB@R

01000902024

قديم 23-08-2010, 11:39 PM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HaMaDa-ToUBaR مشاهدة المشاركة

انا فعلا جربت النيتروجين لما سافرت القاهرة وبصراحة فرق معايا كتير جدا ولاحظت فرق النعومة بس بصراحة موضوع البنزين دة مش حسبتة خالص ونفسى اعرف العربية استهلاكها الحقيقى كام فعلا مش عارف احسبة ازاى ياريت تعرفونى اعرف الاستهلاك ازاى بالضبط وشكرا مقدما يا اجدع شباب
لما يكون ضغط الهواء داخل الكاوتش قليل تستهلك بنزين
والأستهلاك الكبيعى لموتور 1600 cc بيبقى
200 كم تستهلك 20 لتر

قديم 24-08-2010, 02:51 AM
aboelesaad
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HaMaDa-ToUBaR مشاهدة المشاركة

ونفسى اعرف العربية استهلاكها الحقيقى كام فعلا مش عارف احسبة ازاى ياريت تعرفونى اعرف الاستهلاك ازاى بالضبط وشكرا مقدما يا اجدع شباب
بالنسبه لظبط استهلاك العربيه
في زرارين في التبلوه
واحد للساعه و واحد لعداد الكيلومترات
الي علي اليمين
اتك عليه تكه هتشيل الساعه و تجبلك عداد الكيلومترات بس بالامتار ولو تكه كمان هتجبلك لو عايز تحسب مسفه معينه هتقطعها بالعربيه ولو تكه كمان هتجبلك معدل استهلاك البنزين وطبعا بيتظبط في الطرق السريع اما جوا البلد هيديك ميت الف قرايه
واي خدمه و رمضان كريم