العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

مشاهدة نتائج الإستطلاع: رايكم اجيب اي
سيفك vti 10 58.82%
[جيتـــأ 4 23.53%
اوكتافيا a5 3 17.65%
المصوتون: 17. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 05-11-2008, 11:07 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيفك ولااوكتافياa5 ولا جيتا

الجيتا عملت شغل هايل في مصر انا مكنتش متوقع ان عربية بالسعر ده تنجح كده حتي مع تقفيلها المكسيكي محدش اشتكي منه نهائيا انا رأيي جيتا جيتا جيتا
قديم 06-11-2008, 01:49 AM
amsams amsams غير متواجد حالياً

amsams is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة porto مشاهدة المشاركة

متطلباتى عربيه ثابته اوى وفرامل قويه وواسعه وشكل حلو شبابى وتكون عائليه فى نفس الوقت وشياكه داخليه وراحه واوبشنز عالى وطبعا امان
واظن ان قطع الغيار اسعارها متساويه
والسعر مش اكتر من 180000
وياريت لو وكيل محترم

انا اسف انا غيرت النيك نيم علشان كان فى تشابه مع نيك نيم تانى
سيفك ptmnlo123per171 سيفكptmnlo123per1126 سيفك ptmnlo123per1104
الى النهاية , متطلباتك بتقول سيفيكptmnlo123per15
و صلى صلاة استخارة الاول
و ربنا يعطيك خيرها و يبعد عنك شرها
قديم 06-11-2008, 06:38 AM
porto
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

اكتر عربيه في التلاته شبابيه واوبشنز و شياكه هي السيفيك و هي كمان عائليه لان صالونها واسع جدا(لانها عريضه و قاعده العجلات طويله wheel base 2.7m) بس الشنطه اصغر من الاوكتافيا 560لتر والجيتا 450لتر بس في حجم الاكسنت (340لتر) .... يعني تشيل برضه بس لو عيله كبيره مسافره بشنطها حيبقى الموضوع صعب شويه ...
الثبات و الامان و قوة التكييف حاجه اساسيه في الهوندا بس الصاج طبعا اخف من الالماني و في ناس اشتكت انها بتتجرح بسهوله واشك انه يكون عيب دهان (يمكن عشان سوكها حاده بدون دوران ) لأن اي عربيه بتتجرح مهما كان الدهان والله اعلم.

وبعدين لا اسف ولا حاجه يا سيدي غير النيك نيم براحتك .... بس انت ميدو (medo 0066) .... صح
ايوا يا باشا انا MEDO_0066 بس كان فى نيك نيم متشابه فحبيت اغير وانا فى الاول كدا لانى شكلى هطول فى الموقع دا فحبيت الاسم يكون مختلف.
وبعدين ياباشا انت لازم تعقدنى فى الشنطه كل مره كدا , وعلى العموم هيا مش مهمه اوى بالنسبه ليا , انا مش عاوز اكتر من كدا
وعلى فكره انا نزلت سالت واتفرجت عليها لقيت الشنطه معقوله نسبيا العرض يعنى مزبطها شويه لاكن عمقها مش حلو
وكمان السعر بدون الفرش الجلد 175000 ودا المطلوب وانا اعملها الفرش الى انا عاوزه وكمان اختار لونه .
والسعر دا يعتبر معقول بالنسبه للاوبشنز , بعكس الجيتا والاوكتافيا ان السعر دا اول الاتوماتيك بدون السقف.

قديم 06-11-2008, 06:40 AM
porto
Guest

متعرفوش يا شباب ايه اخبار وكيل الهوندا
واسعار قطع الغيار
قديم 06-11-2008, 09:45 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

يا سيدي حقك عليا ... مش حفتح بقي في الشنط خالص بعد كده ... حتكلم في الكوره...
ربنا يوفقك و يباركلك فيها ... بس ابقى خدنا لفه معاك.