العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 29-03-2010, 04:08 PM
ahmed helal ahmed helal غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محلل فنى ومالى
هواياتي: القراءة والانترنت والشعر

ahmed helal is a jewel in the roughahmed helal is a jewel in the roughahmed helal is a jewel in the rough
افتراضي رد: بــ 60,000 / 65,000 أشترى أيه ؟؟؟

السلام عليكم
ومع احترامى لرأى الجميع
الفيرنا عربية سحبها عالى وناعمة وبعد 100 كيلو فى الطراوة تتطوح واتوبيس مقابل يعومها وربنا يسترها
اللانوس عربية كويسة وبعد ال 100 كيلو حالها افضل من الفيرنا الا انه ليس افضل كثير بس عملية عنها لكن يعبيها الشكل اللى بقاله 15 سنة

والأهم ان كلاهما عربيات لمجرد ركوب عربية اقتصادية بعيدا عن القوة والامان والرفاهية وخلينا صرحاء
وصراحة الصينى عمل عربيات اقوى منهم
ولو على الانتشار اللادا منتشرة والاسبيرانزا منتشرة والبى ام مش منتشرة فهل ده دليل على عدم كفائتها وكفائة الاخرين الكلام كده مش منطقى
يا اخوانى انا سافرت دول كثيرة لم ارى هذا السيارات فى اى مكان الا عندنا فهل هذا دليل كفائتها؟!!
شكرا لكم

اما بخصوص اخونا طارح السؤال
انا نفسى ابحث عن اجابة مرضية تقنعنى بما فيها
قديم 30-03-2010, 04:23 AM
الصورة الرمزية mgdy3000
mgdy3000 mgdy3000 غير متواجد حالياً

mgdy3000 is on a distinguished road

[quote=corsair;157194]طيب يا استاذ مجدي ايه رائيك في ابعاد العربية الانوس انا النهاردة وانا جي الشغل الصبح ماشي وقطعت الطريق بس بطريقة ظريفة علي عربية لانوس الراجل لاقيته بيشب علي الكرسي علشان يشوف وش العربية ابعاد العربية ضايعة خالص
أولا مساء الخير
ثانيا اننى سعيد بهذا الحديث مع حضرتك واشكرك على اسلوبك الجميل
ثالثا انا لم الاحظ ابدا ماتقول عليه باننى لم اشوف وش العربيه بل على العكس وعلشان اتأكد ركبت السياره اليوم للتاكيد فقط ولكن لم الاحظ ذلك
اما بخصوص الراجل اللى لقيته بيشب النهارده لو كنت امعنت النظر اليه كنت لقيه قصير القامه وبالتالى لم يرى اى شىء والحمد لله انا شافك
وعلى فكره يا صديقى فى سيارات انا ركبتها ولم ارى وش العربيه نهائى ومنها السياره الهيونداى ماتريكس كنت بشب زى الراجل بتاع الصبح علشان اشوف الوش
اما النوبيرا وهى من نفس جنس اللانوس انا شايف وشها عادى
اما بخصوص بيع السياره الفرنا واللانوس مش عارف اقولك ايه لكن اللى اقدر اقولهولك ان هذا حدث معى شخصيا فى البيع والشراء وجارى معاه فيرنا موديل 2008 بحاله فوق الممتازه فبريكا وعرضها عليا بمبلغ 52.000 جنيه ولكنى رفضت فكره شراء فيرنا ولما سالته اليوم ماذا فعل بها قال لى انه باعها بمبلغ 50.000 ودفع للسمسار 500 من المبلغ يعنى اخذ 49.500
كفايه كده جبتلك صداع معلهش والى ألقاء فى حديث اخر ptmnlo123per154
قديم 30-03-2010, 11:20 AM
Mi5aiel Mi5aiel غير متواجد حالياً

Mi5aiel is on a distinguished road
رد: بــ 60,000 / 65,000 أشترى أيه ؟؟؟

أولا أحب أشكر جميع أعضاء المنتدى وبالأخص الذين قاموا بالرد على موضوعى
أنا بعد قرائتى لمواضيع كثيرة جدا فى المنتدى ومشهادة أرائكم المختلفة بخصوص العربيان وكمان بعد سؤال الكثير من الناس
أخيرا قررت وأشترين Verna F/O M/T 1.6
أنا بصراحة أترددت كتير ptmnlo123per1127 خالص خالص بين الفيرنا واللانوس
اللانوس عربية حلوة مش وحشة وشكلها حلو رغم أنه بقاله كتير مأتغيرش بس القديم منها (تقفيل كورى 1000%) دا ممتاز جدا ptmnlo123per171 أنما الجديد (كورى تقفيل مصرى) دا أقل بكتير فى المستوى وموضوع أنك ماتقدرش تشوف أبعادها دا موضوع مايعيبهاش لأن أغلب الحديث كده وهى أوسع سنة من الفرنا.
ولكنى فى النهاية قررت أجيب الفرنا الفول أبشن بصراحة عربية جميلة وشكلها حلو قطع غيا متوفرة وبسعر رخيص وسعر أعادة البيع كويس ماتورها قوى ptmnlo123per15 وسحبه كويس خالص وناعمة فى المطبات وكمان شكل طبلوها أحلى بكتير من اللانوس وبالنسبة للسعر فى التوكيل
65,500 أرخص من اللانوس 70,000 يعنى فرق 4,500
بصراحة هى عربية ممتازة جدا بالنسبة لسعرها
ptmnlo123per179
شكرا على كل مشاركاتكم وربنا يباركلكم فى عربياتكم
قديم 30-03-2010, 03:33 PM
corsair
Guest

انا سعيد جدا يا استاذ مجدي بالحديث مع حضرتك وتقبل تحياتي بس بجد الانوس لو كانو حدثوا فيها شوية زي الفيرنا كان زمنها دلوقتي مكسرة الدنيا لكن مشكلتها انها No New مفيش جديد