العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 23-03-2012, 01:22 AM
الصورة الرمزية فادي مكرم
فادي مكرم فادي مكرم غير متواجد حالياً
من انا؟: Fady Makram
التخصص العملى: Mechatronics Engineering
هواياتي: Mechanics , Robotics

فادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بيقولي ما الحتة واسعة ماعديش منها ليه ..... طب ارد عليه اقوله ليه

الموضوع ان على الطريق هتلاقي واحد فاهم و واحد فاهم ومطنش , واحد مش فاهم , واحد مستعجل , واحد تلااااااجة......الخ

وبصراحة حتة ان حد يعديني من اليمين وخصوصا لو بليل انا بتضايق جدا منها
ف بعد تعب وحرق اعصاب و حدف شمال ويمين
بقيت بمشي يميين ع الطرق السريعة و بجري ولما بلاقي عربية بفاديها و بمسك يمين تانى..فيها ميزة انى ببقى كاشف الشمال كله واقدر اروح واجي وانا مطمن

وجوة البلد الشوارع كلها حارتين والسرعة قليلة والمكروباصات والتاكسيات واخدينها عافية
ف احسن وسيلة للدفاع هي الهجوم.......ههههه بس بصراحة بتكسف اكسر او اضايق ملاكي زي
اما مع حبايبنا ماينفعش غير كدة

أسألكم الدعاء لوالدي بالرحمة

It's Nice to be Important but, It's More Important to be Nice

قديم 23-03-2012, 01:26 AM
الصورة الرمزية khaled_1993m
khaled_1993m khaled_1993m غير متواجد حالياً
من انا؟: DR. Khaled Hussein Isamil
التخصص العملى: طالب طب
هواياتي: السيارات

khaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3bd0 مشاهدة المشاركة

انا معاك قلبا وقالبا في الموضوع ده
المفروض ان مفيش حد يتجاوز حد من يمينه،
بس مش 100% من الغلط على اللي بيجري، في نقطتين عاوز اوضحهم هنا:

الأولى هي ان التخطيط بتاع الشوارع (لو كان موجود اصلا) وحش، وحش اوي كمان. الحارة بتاعتك بتلاقيها بتكبر وتصغر وممكن تزنق اللي في الحارة اللي جنبك وانتا مش داري. غير بقى طبعا ان البلاعات بتاعتنا في وسط الطريق (المفروض على اطراف الطريق) فساعات الناس تضطر تفاديها فجأة فتلبس في حد عاوز يتجاوز.

النقطة التانية هي ان بعض الناس بتجيرك انك تتجاوزهم من اليمين. تلاقيه يمسك الحارة الشمال في الطريق السريع وماشي 80 وسايب الناس تتفلق وراه. ولما تيجي تكلمو يقولك منا ماشي على جنب وسايبلكو الشارع كلو!. ده غير طبعا بتوع النقل التقيل اللي بيمسكو الشمال عشان "سالك".
فمثلا سواق الميكروباص ده اللي بيتجاوز الناس من يمينهم، لو هوا ضامن انو لو مسك الشمال وقلب نور للناس الناس هتوسعلو على طول مكنش ساب الشمال نهائي.
الموضوع ده السعودية متفوقة فيه بشكل غير طبيعي، الناس اول ما تشوف حد جي بسرعة من ورا، من قبل ما يقلب نور حتى، بتلاقيهم كلهم بلا استثناء سابولو الحارة الشمال لحد ما يعدي.
يا باشا انا معاك بس ده لو كان الطريق مزدوج (يعني قصدي في رصيف في النص)
انما الموقف اللي انا بحكيه ده لما يكون الطريق رايح جاي

شباب و قوة و غرور و فتنة و تسويف في التوبة حتي جاءت لحظات الوداع الاخيرة

قديم 23-03-2012, 02:21 AM
.EhAb .EhAb غير متواجد حالياً

.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold

هو كان قصده انتو كدة يا بتوع الملاكى مش فاهمين سواقة
لانه راجل عقيد طيار متقاعد و حضرتك لسة مبتدىء على الطريق
و هو شايف الاصلح له و لباقى الناس
قديم 23-03-2012, 06:11 PM
conandoyle conandoyle غير متواجد حالياً

conandoyle is on a distinguished road

انا معاك قلبا وقالبا في الموضوع ده
المفروض ان مفيش حد يتجاوز حد من يمينه،
بس مش 100% من الغلط على اللي بيجري، في نقطتين عاوز اوضحهم هنا:

الأولى هي ان التخطيط بتاع الشوارع (لو كان موجود اصلا) وحش، وحش اوي كمان. الحارة بتاعتك بتلاقيها بتكبر وتصغر وممكن تزنق اللي في الحارة اللي جنبك وانتا مش داري. غير بقى طبعا ان البلاعات بتاعتنا في وسط الطريق (المفروض على اطراف الطريق) فساعات الناس تضطر تفاديها فجأة فتلبس في حد عاوز يتجاوز.

النقطة التانية هي ان بعض الناس بتجيرك انك تتجاوزهم من اليمين. تلاقيه يمسك الحارة الشمال في الطريق السريع وماشي 80 وسايب الناس تتفلق وراه. ولما تيجي تكلمو يقولك منا ماشي على جنب وسايبلكو الشارع كلو!. ده غير طبعا بتوع النقل التقيل اللي بيمسكو الشمال عشان "سالك".
فمثلا سواق الميكروباص ده اللي بيتجاوز الناس من يمينهم، لو هوا ضامن انو لو مسك الشمال وقلب نور للناس الناس هتوسعلو على طول مكنش ساب الشمال نهائي.
الموضوع ده السعودية متفوقة فيه بشكل غير طبيعي، الناس اول ما تشوف حد جي بسرعة من ورا، من قبل ما يقلب نور حتى، بتلاقيهم كلهم بلا استثناء سابولو الحارة الشمال لحد ما يعدي.
ده فعلاً بس اصلا انت عندك الطرق هنا زبالة و مفيش حد بيتعاون

و انا نفسي افهم يعني ايه كوبري المنزل بتاعه يكون فيه مطب و يعني ايه طريق صحرواي في حفر : 01A0FF~139:

الاجابة بسيطة جداً انت اكيد في مصر
قديم 23-03-2012, 06:19 PM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute

.
فعلا الموضوع ده واضح جدا جدا هنا
كانه قانون
وبيتعمل بالفطره كده خلاص