العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 19-12-2009, 05:34 PM
midomorad222 midomorad222 غير متواجد حالياً

midomorad222 is on a distinguished road
افتراضي رد: اشترى a113 ولا لأ؟؟

goooooooooooooooooooooooo ooooooooooooooooooooooooo ooooooooooooooooooooooooo ooooooooooooooooooooooooo ood
قديم 19-12-2009, 05:50 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

A113 لا تدعونى الصغيرة
بصراحة اختيار موفق جدا تمتاز السيارة دى بتصميم ايطالى من اكبر بيوت تصميم السيارات فى العالم ولها كرزيما خاصة ومختلفة عن باقى سيارات المينى المتواجدة فى السوق حيث ان معظم السيارات من هذه الفئة او سيئة الجودة وغير ملائمة وغير امنة والرحله فيها شاقة ومتعبة او اما مرتفعة الثمن بشكل مستفز غير مبرر وبالتالى اسبرانزا هذة هى الرقم الصعب فى فئتها فى السوق من حيث معادله السعر والجودة والتجهيزات والمواصفات وبالتالى فهى تحمل المقومات الللازمة لجعلها تفوز بالمعركة وهناك ناحيتان معينتان سترغبان الناس فى شراءها مظهرها الجيد الايطالى التصميم ومحركها وادائها بالنسبة الى انها سيارة مينى صغيرة وتتمتع بفسحة داخلية جيده بالنسبة للفئة المنتمية اليها
الاهم من هذا هل يشعر المنافسين فى السوق من التوتر اذا ما قورنت الامكاننيات والتماسك والسعة الداخلية ومظهرها بسعرها مع المنافسين الذين اما فى هذة الفئة تفتقر لكل الامكانيات او تحتويها بسعر الفئات الاعلى ؟! اسبرانزا A113 لا تدعونى الصغيرة
قديم 19-12-2009, 06:00 PM
dmx2010 dmx2010 غير متواجد حالياً

dmx2010 is a glorious beacon of lightdmx2010 is a glorious beacon of lightdmx2010 is a glorious beacon of lightdmx2010 is a glorious beacon of lightdmx2010 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gold_killer مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا احب اشكر كــــــــــــــل الناس الموجوده فى المنتدى الجامد جدا ده علشان بجد افدتونى كتييييييييير قوى
وان شاء الله هيبقى فى ميزان حسناتكم كل المجهود اللى بتعملوه ووقتكم اللى بتقضوه ففى تقديم النصايح

انا بقى ليا شوية اسئله كده و مستنى منكم الاجابه ان شاء الله علشان بعد صلاة الاستخاره هيبقى رايكم هو الفيصل اذ كان هجيب ال a113 ولا لأ

علشان انا قريت فى المنتدى هنا ناس كتير قوى بتشكر فى العربيه دى وكمان سمعت ان هى احسن من a516
فبعد اذنكم انا عايز يكون ركبها او يعرف حد ركبها ويوقلى ايه رايه فيه
من حيث الثبات على الطريق ومن حيث استهلاك البنزين يعنى بتسحب كتير ولا ايه ومن حيث جودة العربيه نفسها علشان سمعت مره من واحد ان الشاسيه بتاعها متربط بمسامير الانكيه يعنى اقل حاجه ممكن تاثر فيها

وهل بيظهر كمية المشاكل الكتيره قوى اللى ظهرت فى ال a516 ولا دى فعلا احسن منها

وسؤال اخير بقى هى تستحمل السفر ولا استخدام داخلى بس
وانا عن نفسى مش بسافر الا مره او اتنين فى السنه يعنى مش كل اسبوع ولا حاجه

معلش طولت عليكوا بس زى ما قلتلكم انا متوكل على ثم بعد كده عليكوا فى الموضوع ده

شكرا جدا مقدما يا جماعه
اخى العزيز انا عندى a113 موديل 2008 يعنى داخل على سنتين العربية هايلة جداا وممتعة وكماليتها جامدة جدااا ولا تسمع الى احد ان يقول انها وحشة وهو مركبهاش انا كان عندى نفس القلق الى عندك لكن والحمد لله القلق راح وانا ماندمتش يوم واحد على قرار شرائى لها بالنسبة للسفر السفر بيها عادى جدااا وتستحمل معاك ومتقولشى لا من حيث الثبات انا الحمد لله قفلت 200 العداد فى طريق العين السخنة والعربية ممتازة فى الثبات جدااا و ماتقلشى لا و العربية سلسة عندما تضغط فرامل مفاجئة تساعدك على تفادى الامامك العربية جامدة جدا فى المناورات و الساوند سيستم حلو جداا العيب الوحيد فيها انها عفشتها الامامية نشفة شوية بس ما تعتقدشى انى لما اقلك نشفة انها مثل يعنى 127 ولا 128 مع احترامى لهذه العربيات لكن معنى نشفة انك مثلا لما تاخذ مطب هاتحس بيه وتسمعه وانا رحت للتوكيل وسالته قالى نحب ان تسمع الصوت العفشة البسيط ده و تبقى العربية ثابتة على السرعات العليا ولا تبقى زى الهيونداى تبقى عفشتها نعمة لكن مش ثابتة على الطريق انا قلتله ماتفرقشى معايا حكاية الصوت المهم الثبات ودى تجربتى مع الاسبيرانزا a113 خلال سنتين ونسيت اقولك تكفيها حلو جدااوهيشعرك بالبرودة وان شاء الله تبقى مبسوط زى ما انا مبسوط بعربيتى والى بيقلك كلها صينى قله يفتح الكبوت بتاع العربية ويقرى الى مكتبوب على الانجيكشن هيلاقى بوش مصنوع فى المانيا والكمبيوتر الى فى العربية المانى فا ريح دماغك من الى كل شوية هيقلك العربية وحشة و توكل على الله وبعدين قلى ايه مش صينى دلوقتى عندنا ده ناقص الهواء الى بتنفسه كمان يكون صينى

التعديل الأخير تم بواسطة dmx2010 ; 19-12-2009 الساعة 06:07 PM
قديم 19-12-2009, 06:06 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

تنوية للناس كتير تقع فية معنى نشفان انظمة التعليق او ما يسمى بالعفشة اى انة ذات نبض قاسى هى ميزة كانت لا توجد فى الماضى الا فى السيارات الرياضية وميزتها تماسك عالى فى السرعات المرتفعة وعند الدخول والخروج من المنعطفات والمنحنيات واثناء عملية الفرملة والانطلاق الخ اعزائى وبالتالى لا قلق ابدا من هذا الامر عكس التعليق او العفشة المرنة والطرية خطرة جدا على السرعات العالية لكنها مريحة فى السرعات البطيئة وبها تزداد مسافة التوقف مع العفشة الطرية محدش يقلق انا مهندس ميكانيكى باور سيارات والكلام دة على مسوؤليتى وشكرا وبالتوفيق
قديم 04-01-2010, 12:08 AM
Aladdin_ebrahim Aladdin_ebrahim غير متواجد حالياً

Aladdin_ebrahim is on a distinguished road

i have the 113 mn sana bezzabt, w ana wa7ed ba2alo 7awaly 12 sana byrkab 3araybaaat, deh 3arabya zebala w mafehaaash ay 7aga teswa rob3 gneeeh ana 3amalt beeeha 28 alf km w 3'ayart talat ferad kawetch w delwa2ty 3aya arba3 tanabeeer dah 3'eer 3elbet el fyozaat elly 3'ayartaha.
el 3arabya ma3andahash 7aga esmaha stability wala faramel wala 3afsha w bgd ely byfham w 3ando este3dad yena2eshny i have the car w bgd law ma3aya flosha kont ro7t rametha f el zebala 3ashan deh 5osara abe3ha w adabes feeha ay 7ad tany asln.
kefaya eny law a5adt bala3a walla matab 3ala ay sor3a foo2 el 60 el kawetch yefar2a3 ma3a el 3elm eny ba check 3aleeh weekly.