العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > برليانس Brilliance

برليانس Brilliance بريليانس Brilliance من الشركات الصينية الجديدة التى حققت نجاحاً كبيراً فى فترة صغيره نتجية تعاونها مع الشركة البافارية وتقديمها لموديلات بجودة متميزة وتصميمات حديثة اوروبية الطابع BS6 -BS4 - BC3 - FRV - سبليندور

قديم 17-09-2009, 09:12 PM
khaledazizeg khaledazizeg غير متواجد حالياً

khaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to behold
افتراضي رد: هام جدا بخصوص البريليانس frv

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelbaha مشاهدة المشاركة

الاخوة اعضاء المنتدى الكرام
ارجو ان تستفتوني في هذا الموضوع لاني عاوز اشتري العربية دي بصراحه لانها عاجباني بس لسه محتار شوية وعندي شوية استفسارات وياريت اللي عنده خبرة في العربيات واللي اشترى العربية دي يفيدني بخبرته

1- هل اشتري الموديل اللي نازل جميع الكماليات 1600 سي سي ابو 90000 جنيه ولا اشتري اللي من غير كماليات واركبها انا بعد كده؟
بالنسبة للموديل داه هوا الfrv1600 اتوماتيك ستب ترونك(يعنى بتحرق زى المانيوال) ب90000جنية وهاف اوبشن (تكييف تاتش-2-زجاج كهربائى)
2- هل العربية ظهر فيها عيوب كبيرة تخللي الواحد يغير رايه عنها ولا مشاكلها عادية ويمكن علاجها في التوكيل؟
بالنسبالى الحمد لله كل المشاكل الى ظهرت هيا اصوات تزييق فى باب الشنطة وبتتحل فى التوكيل
3- اذا كان فيها عيوب ظهرت مع الجماعه اللي اشتروها بالفعل ممكن يتكرموا ويقولولنا عليها وعن طريقة معالجتها وعن العيوب اللي مالهاش علاج لحد الوقت حتى في التوكيل
مافيش مشكلة ومالهاش حل والحمد لله التوكيل بيحل كل حاجة
4- ايه هي العربية الموجوده في السوق وتعتبر في نفس مستوى او احسن من البريليانس frv
انا لغاية انهاردة مش شايف احسن منها وانا شايف انها الافضل
5- عاوزين راي ناس متخصصه يعني واحد مهندس سيارات يقولنا هل فعلا الموتور ميتسوبيشي ولا تكنولوجيا بس وايه الفرق بين الكلمتين؟ وبرده العفشه والكهرباء وكده يعني - باختصار يقولنا مكونات العربية محترمه وتستاهل ولا مجرد كلام دعايه؟
الموتور بتاع الميتسوبيشى لانسر 2008 البومة ولكن متصنع فى الصين
بالنسبة للعفشة فهيا مناقصة اخدتها شركة اسبيرانزا من شركة بورش العالمية وقطع غيارها موجودة ومميزاتها الثبات الممتاز فى المنحدرات والملفات الضيقة وزاوية ميل العجل عامل زى المرسيدس بالظبط والفوانيس بتتعمل تحت اشراف شركة هيليون الى بتعمل عدسات الbmw يعنى من الاخر مجمعين افضل الحاجات فى العربيات المحترمة وكمان وزن العربية 1330كجم
6- ياريت برده اي حد متخصص في كيفية فحص اي عربية قبل الشراء يقولنا لما الواحد يروح المعرض علشان يشتري اي عربية ايه الحاجات اللي يدقق في فحصها وتجربتها علشان مايلبسش في الحيط بسبب عدم خبرته في الفحص
لو العربية جديدة مش هتفرق اى حاجة
ولو مستعملة روح اكشف عليها فى التوكيل
ودي نقطه مهمه جدا ياريت حد يشرحهالنا بالتفصيل ويبقى جزاه الله خيرا
7- بالنسبة لموضوع التقسيط هل اشتري العربية من البافاريه نفسها ولا من معرض سيارات؟ وهل البافارية بتقسط ؟ وهل عندهم نظام تقسيط بعيد عن البنوك؟
بالنسبة للبفارية هيا الارخص يعنى اشتريت ال1600 من معرض المتحدون العرب ب80000 فى حين انها كانت عند الوكيل ب75000
وعنده تقسيط بعيد عن البنك بس لو انتا دافع اكتر من 75%من ثمن السيارة وداه كلام قديم بس انا معرفش دلوقتى عاملين ايه

واخيرا احب اشكر كل من سيقدم لي النصيحه في هذا الموضوع وجزاكم الله خيرا
من الاخر احب اقول لحضرتك انها عربية هتعجبك بأذن الله
لو حضرتك بتاع جرى وشد هات ال1600
ولو بتاع سواقة هادية وتوفير بنزين هات ال1300
واى حاجة انا تحت امرك
قديم 18-09-2009, 02:38 PM
waelbaha waelbaha غير متواجد حالياً

waelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud of

استاذ خالد
انا مش عارف اقولك ايه على ردك القيم المحترف
جزاك الله خيرا وربنا يباركلك يارب
قديم 18-09-2009, 03:57 PM
khaledazizeg khaledazizeg غير متواجد حالياً

khaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelbaha مشاهدة المشاركة

استاذ خالد
انا مش عارف اقولك ايه على ردك القيم المحترف
جزاك الله خيرا وربنا يباركلك يارب
لا شكر على واجب
انا هنا من اهل المنتدى ووظيفتى ان اى واحد محتاج اى حاجة هنا انى اساعدة فيها
ولو ماجاوبتش ماستاهلش اكون من اهل المنتدى
قديم 18-09-2009, 11:51 PM

waelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud of

ونعم الاعضاء والاخوة
قديم 06-10-2009, 01:48 AM

يا جماعه طيب هي ولا البيرسونا؟

الكلمات الدليلية
برليانس