العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > برليانس Brilliance

برليانس Brilliance بريليانس Brilliance من الشركات الصينية الجديدة التى حققت نجاحاً كبيراً فى فترة صغيره نتجية تعاونها مع الشركة البافارية وتقديمها لموديلات بجودة متميزة وتصميمات حديثة اوروبية الطابع BS6 -BS4 - BC3 - FRV - سبليندور

قديم 13-09-2009, 09:40 PM
waelbaha waelbaha غير متواجد حالياً

waelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud of
افتراضي هام جدا بخصوص البريليانس frv

الاخوة اعضاء المنتدى الكرام
ارجو ان تستفتوني في هذا الموضوع لاني عاوز اشتري العربية دي بصراحه لانها عاجباني بس لسه محتار شوية وعندي شوية استفسارات وياريت اللي عنده خبرة في العربيات واللي اشترى العربية دي يفيدني بخبرته

1- هل اشتري الموديل اللي نازل جميع الكماليات 1600 سي سي ابو 90000 جنيه ولا اشتري اللي من غير كماليات واركبها انا بعد كده؟
2- هل العربية ظهر فيها عيوب كبيرة تخللي الواحد يغير رايه عنها ولا مشاكلها عادية ويمكن علاجها في التوكيل؟
3- اذا كان فيها عيوب ظهرت مع الجماعه اللي اشتروها بالفعل ممكن يتكرموا ويقولولنا عليها وعن طريقة معالجتها وعن العيوب اللي مالهاش علاج لحد الوقت حتى في التوكيل
4- ايه هي العربية الموجوده في السوق وتعتبر في نفس مستوى او احسن من البريليانس frv
5- عاوزين راي ناس متخصصه يعني واحد مهندس سيارات يقولنا هل فعلا الموتور ميتسوبيشي ولا تكنولوجيا بس وايه الفرق بين الكلمتين؟ وبرده العفشه والكهرباء وكده يعني - باختصار يقولنا مكونات العربية محترمه وتستاهل ولا مجرد كلام دعايه؟
6- ياريت برده اي حد متخصص في كيفية فحص اي عربية قبل الشراء يقولنا لما الواحد يروح المعرض علشان يشتري اي عربية ايه الحاجات اللي يدقق في فحصها وتجربتها علشان مايلبسش في الحيط بسبب عدم خبرته في الفحص
ودي نقطه مهمه جدا ياريت حد يشرحهالنا بالتفصيل ويبقى جزاه الله خيرا
7- بالنسبة لموضوع التقسيط هل اشتري العربية من البافاريه نفسها ولا من معرض سيارات؟ وهل البافارية بتقسط ؟ وهل عندهم نظام تقسيط بعيد عن البنوك؟

واخيرا احب اشكر كل من سيقدم لي النصيحه في هذا الموضوع وجزاكم الله خيرا
قديم 15-09-2009, 07:09 AM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هام جدا بخصوص البريليانس frv

1- الافضل انك تجيبها بكماليتها الاصلي ( اصلها هتفرق اوي ما كله صيني )ptmnlo123per172
2- العربيه لسه جديده و محدش يقدر يحكم عليها ( لسلها 25 سنه ولا حاجه عشان تنتشر )ptmnlo123per111
3- معرفش حد جايبها والله ( انا مبعرفش ناس بتركب صيني هههههه )
4- في نفس الفئه السعريه لانوس ب 70 الف كامله عاده ......... فيرنا 1600 ب 68 الف عاده برضه ......... فيات بونتو 1200 سي سي ( مش 1300 ) ب72 الف كامله عاده (في حاجات تانيه كتير بس ده اللي جاي في دماغي دلوقتي )
5- تكنولوجيا يعني اشراف من شركه ميتسوبيشي خلال تصنيع المحرك بس الخامات صيني اما كلمه محرك ميتسوبيشي من غير كلمه تكنولوجيا يعني شارين المحرك من ميتسوبيشي و حطينه في العربيه ( يعني تكنولوجيا و خامات ياباني ) و العربيه دي تكنولوجيا ميتسوبيشي و بس ( خامات وتصنيع صيني )ptmnlo123per1106
6- الشاسيه مفيهوش خربشه او خبطه و التابلوه يكون سليم و فرش الشنطه تمام و تجرب كل حاجه فيها ( المحرك والتكييف و الازاز الكهربا و كل حاجه ) و طبعا المساحات الخ الخ الخ وتاخد معاك حد بيفهم في العربيات (هااااااااام جدا )
7- لو هتشتري يبقي تشتري من التوكيل احسن و موضوع التقسيط اسال عليه هناك بس طبعا لو قسط معاهم يبقي ميه ميه ( الفايده 4 % بس )
انا معرفش حاجه تانيه ومن الواضح في ردودي اني منصحكش تجيب حتي موبايل صيني
و لا تنسي صلاه الاستخاره
قديم 15-09-2009, 04:40 PM
الصورة الرمزية خطوه لأعلى
خطوه لأعلى خطوه لأعلى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Writer & Editor

خطوه لأعلى is a jewel in the roughخطوه لأعلى is a jewel in the roughخطوه لأعلى is a jewel in the rough

<hr style="" size="1">

انا عرفه انها جديدة ومبقلهاش فى مصر بتاع 3 سنين بس الناس بتشكر فيها من حيث الامكانيات والشكل .. وبتقول ان ليها مستقبل ف مصر
قديم 15-09-2009, 04:48 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

حضرتك ممكن تنتظر رأى الاستاذ خالد
وهو معاه العربيه ال1300 ووالده معاه ال1600
يعنى يقدر يحكملك على الاتنين واكيد اللى بيمتلك عربيتين من نفس الموديل اكيد هيواجه اى مشكله وهيبقى اوضح فى كلامه
وانا هحاول اخليه يجاوب حضرتك فى اقرب فرصه

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 15-09-2009, 08:13 PM
waelbaha waelbaha غير متواجد حالياً

waelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud ofwaelbaha has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

حضرتك ممكن تنتظر رأى الاستاذ خالد
وهو معاه العربيه ال1300 ووالده معاه ال1600
يعنى يقدر يحكملك على الاتنين واكيد اللى بيمتلك عربيتين من نفس الموديل اكيد هيواجه اى مشكله وهيبقى اوضح فى كلامه
وانا هحاول اخليه يجاوب حضرتك فى اقرب فرصه

الف شكر ليك يا استاذ بوب وفي انتظار رد الاستاذ خالد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada pro مشاهدة المشاركة

1- الافضل انك تجيبها بكماليتها الاصلي ( اصلها هتفرق اوي ما كله صيني )ptmnlo123per172
2- العربيه لسه جديده و محدش يقدر يحكم عليها ( لسلها 25 سنه ولا حاجه عشان تنتشر )ptmnlo123per111
3- معرفش حد جايبها والله ( انا مبعرفش ناس بتركب صيني هههههه )
4- في نفس الفئه السعريه لانوس ب 70 الف كامله عاده ......... فيرنا 1600 ب 68 الف عاده برضه ......... فيات بونتو 1200 سي سي ( مش 1300 ) ب72 الف كامله عاده (في حاجات تانيه كتير بس ده اللي جاي في دماغي دلوقتي )
5- تكنولوجيا يعني اشراف من شركه ميتسوبيشي خلال تصنيع المحرك بس الخامات صيني اما كلمه محرك ميتسوبيشي من غير كلمه تكنولوجيا يعني شارين المحرك من ميتسوبيشي و حطينه في العربيه ( يعني تكنولوجيا و خامات ياباني ) و العربيه دي تكنولوجيا ميتسوبيشي و بس ( خامات وتصنيع صيني )ptmnlo123per1106
6- الشاسيه مفيهوش خربشه او خبطه و التابلوه يكون سليم و فرش الشنطه تمام و تجرب كل حاجه فيها ( المحرك والتكييف و الازاز الكهربا و كل حاجه ) و طبعا المساحات الخ الخ الخ وتاخد معاك حد بيفهم في العربيات (هااااااااام جدا )
7- لو هتشتري يبقي تشتري من التوكيل احسن و موضوع التقسيط اسال عليه هناك بس طبعا لو قسط معاهم يبقي ميه ميه ( الفايده 4 % بس )
و لا تنسي صلاه الاستخاره

اشكرك يا استاذ مادا على ردك ومعلوماتك القيمه

الكلمات الدليلية
برليانس