العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 19-02-2011, 02:05 PM
الصورة الرمزية أشرف مجدى
أشرف مجدى أشرف مجدى غير متواجد حالياً
من انا؟: هكـذا أنــــا دومـاً لا يشبهني أحــد .. ولا أحــب أن أتشابــــــه مع أحــد ..لي مبادئي و أفكاري ..لي
التخصص العملى: إستشارى إدارة مشروعات

أشرف مجدى will become famous soon enough
افتراضي رد: استفسار عن سراتو كوبيه .. ضروووري جداا

السلام عليكم و رحمة الله

. أولا - السيراتو الكوبيه عربيه كويسه جداااا أنا بحثت فيها بقالى 3 شهور
. ثانيا - كل واحد بيحب ماركه معينه هيقولك ديه كويسه
. ثالثا - أى حد يقولك السياره حلوه أو وحشه أسأله ركبتها (هتلاقى الرد أصلى سمعت أصلى شفت
السؤال واضح ركبتها أو جربتها هتلاقى الرد لا )
. رابعا - أهم حاجه تكون العربيه عجباك و بعدين تسأل كويس و تروح التوكيل تسأل الناس الى رايحيين يعملو صيانة الألف أو أكثر أى المشاكل و (تجربه شخصيه ممكن تأجرها يومين )
. خامسا - السيارة سيراتو كوبيه مواصفات أماراتى أفضل المواصفات 6 سرعات الفتيس الجديد و كمان دراعيين شيفت فى الطاره و لايت سيستيم إلخ ........
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 2011_Kia_Cerato_Koup_05a_600-600x400.jpg‏ (62.5 كيلوبايت, المشاهدات 6)
قديم 19-02-2011, 03:15 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة E M ! N E M مشاهدة المشاركة

اولا انا مسوقتهاش قبل كدة .. عايز اعرف ايه نظام المكينة قوية ولا تعبانة ؟ في ناس قالولي تعبانة ومش اد كدة الفيرنا تروح عليها
تاني حاجة نزل منها جير عادي 6 غيارات فعلا ولا حوار ؟ واللي هي قوتها 2000 سي سي عدادها 240 .. موجودة ولا مش موجودة في مصر , ضروري يا شباب مساعدة عشان انا محتاااار اجيبها ولالا . وكمان انا مش عايش في مصر وكل ما اسأل واحد يقولي ياعم دي مليانة في مصر زي الفيرنا كدة و احبطوني و خلوني محتاار ومش عارف اعمل ايه

ياريت تردو عليا يا جماعة ضرووووووري
محرك السيراتو هو محرك الالنترا هو محرك RB مبدئيا فرق الاحصنى المولدة فى وزن السيارة فقط

الفيرنا تجميعها اقوى نتيجة لخفة وزنها فطبيعى تطلع من السيراتو بسهولة

الجير ال6 نقات تحفة طبعا وحيحط السيراتو فى فئة تانية خالص

ال2000 سى سى مش موجودة فى مصر
العربية محترمة وكويسة واطمن وبالتوفيق
قديم 19-02-2011, 06:20 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

السلام عليكم
انا هنقل لكم بعض مواصفات كيا سيراتوا كوبيه 1600 2010 SX

1_نوع المحرك:

4 cylinders

16 valves

سعة المحرك:
1591cc

Horsepower:
124 hp

Transmission
(5-speed Manual)(4-speed Automatic)

Acceleration (0-100 km/h)
(10.3 sec for manual)(10.5 sec for automatic)

Top Speed
(190km/h for manual )(183km/h For automatic)

weight
1307 Kg In automatic) (1282 kg in manual)a)

معدل استهلاك الوقود:
13.6 كم لكل لتر فى الأوتوماتيك و 14.9 كم لكل لتر فى المانيوال

و السيارة تصميمها تحفة و منتشرة و ديه ميزة عشان هتتوافر قطع غيارها و فى نفس الوقت مش منتشرة زى الفرنا و السيراتو السيدان بس يعبها مساحة التخزين بس هى كافية الى حد ما تفى بالغرد للشباب أكثر و أتمنى ان أكون أفدت