العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 17-09-2009, 04:31 AM
m33n4 m33n4 غير متواجد حالياً

m33n4 is on a distinguished road
افتراضي رد: يا من يركب الصينى كيف ترى نفسك ؟ ... و كيف يراك الناس ؟

بصراحه يا استاذ حازم
الشعب المصرى بتاع مظاهر بس عامه فى العربيات مش بنبص على العربيه اوى الا ازا كانت متظبطه ولو كانت ماركه محترمه بنبص لصاحبها لكن لو كانت صينى بيصعب علينا صاحب العربيه ونقول ده رما فلوسه بس بصراحه كان واحد صاحبى معاه اسبيرانزا ماشاء الله عربيه جميله فى السحب ومريحه جدا
معلش عندى سؤال لحضرتك بما انك من بورسعيد
هل العربيات الكانشل موجوده عندكم اصلى بفكر انزل بورسعيد اشترى كانشل بالزات دى عينى عليها هل هى موجوده ولا قليله زى عندنا فى المنصوره لان العربيه دى لفتت نظرى اوى ونفسى اجيبها اوتوماتيك
ايه رايك لو موجوده فى بورسعيد ؟
قديم 31-10-2009, 06:17 PM
eng.uniqe eng.uniqe غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود حمدى خريج حاسبات و معلومات و مستنى التجنيد
التخصص العملى: جندى مجند

eng.uniqe is a jewel in the rougheng.uniqe is a jewel in the rougheng.uniqe is a jewel in the rough

انا معنديش عربيه صينى بس بصراخه بابص على اللى عندهم عربيات صينى انهم استرخصوا و بهرنهم اوى الحاجات اللى فيها مع انهم ممكن يكونوا مش محتجين كل ده
قديم 31-10-2009, 09:39 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m33n4 مشاهدة المشاركة

بصراحه يا استاذ حازم
الشعب المصرى بتاع مظاهر بس عامه فى العربيات مش بنبص على العربيه اوى الا ازا كانت متظبطه ولو كانت ماركه محترمه بنبص لصاحبها لكن لو كانت صينى بيصعب علينا صاحب العربيه ونقول ده رما فلوسه بس بصراحه كان واحد صاحبى معاه اسبيرانزا ماشاء الله عربيه جميله فى السحب ومريحه جدا
معلش عندى سؤال لحضرتك بما انك من بورسعيد
هل العربيات الكانشل موجوده عندكم اصلى بفكر انزل بورسعيد اشترى كانشل بالزات دى عينى عليها هل هى موجوده ولا قليله زى عندنا فى المنصوره لان العربيه دى لفتت نظرى اوى ونفسى اجيبها اوتوماتيك
ايه رايك لو موجوده فى بورسعيد ؟

أنا أسف جدا لم أقرأ هذه المشاركة قبل اليوم أرجو تقبل إعتذارى ....

بالنسبة للكانشيل لم أرى منها فى بورسعيد إلا يمكن سيارات بعض الزوار فقط لكن عموما هى غير موجودة فى بورسعيد .

و انا معرفش عنها كتير للأسف
قديم 24-11-2009, 05:50 PM
الصورة الرمزية azazi
azazi azazi غير متواجد حالياً

azazi will become famous soon enoughazazi will become famous soon enough
افتراضي يا من يركب الصينى كيف ترى نفسك ؟ ... و كيف يراك الناس ؟

أنا شخصيا معايا Mercedes Benz E320 موديل 2001 و Chrysler Neon موديل 1997 يعني راكب ...
و جبت Brilliance FRV فعلا و بدون مبالغة عربية ممتازة و أنا شايف انني قررت صح مرمتش فلوس ولا حاجة
فعلا الناس قالت لي ليه دي بس لمما ركبوها اقتنعوا بدون ما أتكلم ... هي بتحكي عن نفسها برغم كمالياتها مش مغرية اوي بس اداءها ممتاز و افضل من سيارات ياباني و كوري كتير
و شكرا
قديم 24-11-2009, 06:11 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة azazi مشاهدة المشاركة

أنا شخصيا معايا Mercedes Benz E320 موديل 2001 و Chrysler Neon موديل 1997 يعني راكب ...
و جبت Brilliance FRV فعلا و بدون مبالغة عربية ممتازة و أنا شايف انني قررت صح مرمتش فلوس ولا حاجة
فعلا الناس قالت لي ليه دي بس لمما ركبوها اقتنعوا بدون ما أتكلم ... هي بتحكي عن نفسها برغم كمالياتها مش مغرية اوي بس اداءها ممتاز و افضل من سيارات ياباني و كوري كتير
و شكرا
طيب ايه تحديداً عجب حضرتك فى العربية او حسيت انه متميز عن غيرها ؟؟

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش