العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 16-08-2012, 12:35 PM
beizosayed beizosayed غير متواجد حالياً

beizosayed is on a distinguished road
افتراضي سياره تناسب مصر وتعلم القياده

افضل سياره لشوارع مصر واقدر اتعلم عليها السواقه وضمانها والتامين عليها يكون كويس وبيصلح العربيه لو حصل اي مشكله لا قدر الله ويكون متعاون وتكون مش اغلى من سعر الفوليستر ياريت نصيحه لاني محتار ومش بفهم اوي فالعربيات
قديم 16-08-2012, 01:00 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سياره تناسب مصر وتعلم القياده

انا هقولك على العربيات اللي في الفئة دي والمميزات والعيوب وانتا قرر 1/ كيا سيراتو : عربية ممتازة موتورها قوي وشكلها فخم وواسعة من جوه وتقفيلها ممتاز وخاماتها معقولة وسعرها رخيص بالنسبة لامكانيتها وفراملها ممتازة وقوية وثابته على السرعات العالية وقطع غيارها في كل مكان واعادة بيعها ممتازة لكن عيوبها انها لو حملت 3 ركاب في الكنبة الخلفية تقرب من الارض بس غير كده هيا ممتازة ..... 2/ هيونداي الانترا : عربية متوروها جبااااااار جدا وموفرة في البنزين وشكلها رائع وواسعة من جوه جدا وتقفيلها معقول وكويس وقطع غيارها متوفرة واعادة بيعها حلوة لكن عيوبها انها واطية وبتحك في المطبات ومن بره ضعيفة جدا يعني ابسك صدمة تعلم على العربية دا غير انه في كلام كتير عن ثبات العربية دي ... 3/ ميتسوبيشي لانسر JT (البومة) عربية حلوة وموفرة في البنزين وقطع غيارها متوفرة ورخيصة واعتمادية وتقفيلها ممتاز وعالية عن الارض لكن عيوبها ان سعرها مبالغ فيه جدا وكمان شكلها مش حلو (مسالة اذواق) ... يتبع ...
قديم 16-08-2012, 01:07 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

بعد كده عندك رينو فلوانس : عربية حلوة وعالية عن الارض وشكلها فخم وواسعة من جوه وسعرها رخيص نسبيا وموفرة في البنزين لكن عيوبها ان قطع غيارها غالية جوه التوكيل ومش متوفرة بره التوكيل دا غير ان اعادة بيعها مش حلوة غير كده هيا ممتازة .... شيفروليه كروز : شكلها رائع خارجيا وداخليا وثباتها فوق الممتاز وواسعة من جوه عيوبها ان وزنها تقييل ودا مخليها بتستهلك بنزين كتير وفي نفس الوقت تسارعها مش حلو علشان الوزن وقطع غيارها مش منتشرة اوي واعادة بيعها نص نص وكمان واطية وبتحك في المطبات ... بعد كده في عربيات تانية بس اغلى من الفيلوستر (الكورولا والاوكتافيا والفوكاس) لو حبيت اقولك مميزات وعيوب العربيات دي ممكن اقولهالك .. واي استفسار انا تحت امرك ..
قديم 16-08-2012, 01:13 PM
mustafa811 mustafa811 غير متواجد حالياً

mustafa811 has a spectacular aura aboutmustafa811 has a spectacular aura about

احسن عربية للسواقة داخل مصر هي العربيات الصغيرة .. انا كان عندي دايهاتسوا ميرا و كانت طلقة و تغرز و تركن في اي حتة و كنت باركب فيها سبعة ههههههه .. عيبها الوحيد انها كانت واطية و طبعا ما اكثر المطبات الوسخة هنا في مصر .. و على فكرة كنت باسافر بيها الساحل و اسكندرية .. و كنت باجيبلها قطع غيارها من الحرفيين و باسعار جامدة جدا .. و بعتها في الاخر للميكانيكي ال كان بيشتغل عليها .. و جبت النترا بس بصراحة مفتقد سهولة الركن و القلب الميت و الغرز و السواقة في الزحمة .. كانت جامدة التنين و كانت اوتوماتيك و فيها تكييف
قديم 16-08-2012, 01:24 PM
beizosayed beizosayed غير متواجد حالياً

beizosayed is on a distinguished road

يعني النترا ولا سيراتو ولا بكانتو ولا سول ولا فوليسترولا اكسنت ولا اعمل ايه محتااار