العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 21-04-2013, 01:30 AM
الصورة الرمزية Engineer Ebrahim
Engineer Ebrahim Engineer Ebrahim غير متواجد حالياً

استشارى السيارات الصديقة للبيئة
من انا؟: أسكن قمم الجبال .. التي فوق أسطح الكواكب والمجرات
التخصص العملى: مهندس صيانة سيارات
هواياتي: الرياضة

Engineer Ebrahim has much to be proud ofEngineer Ebrahim has much to be proud ofEngineer Ebrahim has much to be proud ofEngineer Ebrahim has much to be proud ofEngineer Ebrahim has much to be proud ofEngineer Ebrahim has much to be proud ofEngineer Ebrahim has much to be proud ofEngineer Ebrahim has much to be proud ofEngineer Ebrahim has much to be proud of
افتراضي رد: لازم اسوق و مرعوبه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قمريا مشاهدة المشاركة

لااااااااااااازم اســــوق و مــــرعوووووووووووبه

حـــــــــاولت كتيررررررر جداااااااا اتعلم السواقه بكل الطرق

مدارس رحت مدربين و جبت اخواتى و حاولوا معايا

ومفيــــــــــــــــش فــــــــــــــايده

ولا كأنى موجوده معاهم اصلااا

و دلوقتى انا ف مشكله لاااااااااااازم اسوق علشان اروح شغلى و علشان اودى ولادى المدرسه و حاجات كتيررر

اعمل اييييييييييييه ؟؟؟ و محدش يقولى دى سهله انا فعلااا خـــــــــــــايفه و كمان غبيـــه

مستنيه رائيكم و قولوا لى تقريبااا اقصى وقت علشان اعرف امشي لوحدى بالعربيه أأد أييييييه

الموضوع ممارسة مش نصايح وبس

مركز الكوري لصيانة السيارات الحديثة
01093366147 م/إبراهيم يوسف
https://www.facebook.com/EgyptCar

قديم 22-04-2013, 12:52 PM
قمريا قمريا غير متواجد حالياً

قمريا is on a distinguished road

انا الحمد لله خدت كورس سواقه و جمدت قلبي و بقيت ايييييييييييييييييه بريموااا بس فيه حاجه صغيره اوووووووى انى قررت مسوقش ابداااااااااااااااااا ههههههههههههههههههههههههه هه مش خوف و لا رعب انا فعلاا اتشجعت بعد الكورس و حسيتها اسهل بكتيررر مما كنت بشك لكن الرعب داخلى ملوش علاقه كمان المجتمع المصري ف سواقة الستات بيتعاملوا معاها انها حاجه محصلتش للأسف
قديم 22-04-2013, 02:05 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قمريا مشاهدة المشاركة

انا الحمد لله خدت كورس سواقه و جمدت قلبي و بقيت ايييييييييييييييييه بريموااا بس فيه حاجه صغيره اوووووووى انى قررت مسوقش ابداااااااااااااااااا ههههههههههههههههههههههههه هه مش خوف و لا رعب انا فعلاا اتشجعت بعد الكورس و حسيتها اسهل بكتيررر مما كنت بشك لكن الرعب داخلى ملوش علاقه كمان المجتمع المصري ف سواقة الستات بيتعاملوا معاها انها حاجه محصلتش للأسف
السلام عليكم
بس فعلا في ستات سواقتهم ما حصلتش للأسف

بس في ستات محترفين في السواق

والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 24-04-2013, 02:25 PM
الحمد لله الحمد لله غير متواجد حالياً

الحمد لله is on a distinguished road

صدقيني أنا عندي نفس الشعور أنا بقعد أقرأ قرأن وأقول اللهم برحمتك أستغيث بس ملهاش حل لازم أسوق : fun_car:
قديم 25-04-2013, 07:15 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

بصى حضرتك انا فاهم مشكله حضرتك لانى مريت بيها قبل كده من سنتين لما كنت بعلم والدتى السواقة وهى كانت زى حضرتك بالظبط كده ...

هقول لحضرتك كلمه واحده بس تفتكريها دايما وانتى قدام الدريكسيون ...

انتى اللى سايقه العربية مش هيا اللى بتسوقك وما هى الا مجرد اله بنوجهها بالدريكسون ونوقفها بالفرامل ..

فمفيش اى داعى للخوف اطلاقا ..

واسمحيلى انصحك بكام حاجة ممكن يفيدوا حضرتك ..

اولا حضرتك تاخدى حد من اخواتك او احد الاقارب معاكى وتروحوا اى شارع يكون فاضى خالص بالنهار ..

وتبتدى من الاول كانه اول يوم سواقه بس باسلوب جديد ..

اول حاجة لازم نبعد عن الدريكسيون بمسافه لا تقل عن 30 سم (حسب طول حضرتك) المهم مسافه تسمح بتحريك الدريكسيون بيد واحده بسهوله .. ماشى ..

مش لازم ابدا تبقى شايفه طرف كبوت العربية لان دى حاجة ليس لها اى اهميه واحيانا بتبقى صعبه جدا مع بعض العربيات ..

ظبط المرايات بحيت يبقى طرفها اللى جوه موضح طرف العربية من ورا .. وده سببه انك تقدرى تقارنى مكان العربيات او اللى الاشياء الى وراكى بموضع العربية

بعد تظبيط كل ده اهم شئ فى الاول .. التدرب على الطلعه باشكالها المتعدده .. او بمعنى اصح بسرعاتها المتعدده ..

لانى لما اجى اطلع من ركنه غير لما اطلع من اشاره مثلا .. الاولى عاوزه بطئ والتانية عاوزه سرعه .. فمينفعش وانا فى اشارع اقعد ارفع رجلى سنه سنه بقى والكلام ده .. فالسنس بتاع الطلعه ده لازم نتعود عليه .. اقول لحضرتك مثلا من ربع الى نصف ساعة طلعه ع الاول بس علشان الطلعه دى هى اساس السواقه فى الزحمة ودى اللى بتدى الاحساس بالثقه ..

بعدها ابتدى اتعود على الفرمله الكامله وطبعا لازم مننساش ونتلبخ ومندوسش دبرياج ..

فى حاجة مهمه نادرا لما حد بيعلمها لحد وبتبقى سلوك سئ احيانا بيستمر مع ناس اتعلمت من زمان ..

وهى ان لازم مع كل فرمله ندوس دبرياج .. ودى حاجة غلط لانها اولا لبخه ع الفاضى وثانيا اجهاد لمجموعه الدبرياج فى العربية .. لو انا بهدى مثلا ومش هحتاج انى انقل من غيار لغيار يبقى اكتفى بالفرمله فقط والعربية مش هتطفى بالتاكيد لانها اخده سرعه .. انصحك بالتعود على الاسلوب الطبيعى ده لانه مع التعود هيزيد تركيزك فى الطريق

بعد التدريب على الطلعه والفرمله نبدا نتدرب على تغيير الغيارات والسرعه المناسبة لكل غيار .. على فكره المفروض فى التلات خطوات دول تركيزنا ميبقاش فى الطريق اوى - طبعا بمساعده الشخص اللى معاكى - وعلشان كده لازم مكان يكون فاضى ويا ريت يكون واسع بقدر الاماكن ..

طبعا مع التدريب على الطلعات والفرمله والنقلات بتبدى تعملها بدون تركيز او تفكير .. يعنى بالبديهه كده لان التركيز فى النقلات بسبب لبخه كبيره وانشغال عن الطريق وهو ده اللى بيخلى الشخص يتوتر وممكن يكره السواقه ..

خدى وقتك فى التلات خطوات دول زى ما انتى عاوزه يوم - يومين اسبوع مش مهم .. هى دى اساس السواقه .. او ما نبقى تمام فيهم نبتدى بقى نمشى فى الشارع بكل جراه ونبدا الاول بشوارع هاديه بالنهار ونبتدى تدريجيا نروح اماكن زحمه اكتر .. وبعدين نجرب السواقه بالليل .. واستخدام انوار العربية عند مداخل ومخارج الشوارع و الركنات وغيرها من الفنيات ...

وعموما السواقه جميله وممتعه جدا وكفايه الرحمة من المواصلات والبهدله

بالتوفيق لحضرتك ....

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

التعديل الأخير تم بواسطة حسام البورسعيدى ; 25-04-2013 الساعة 07:33 PM