العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi > لانسر بومه

لانسر بومه متسوبيشى لانسر

قديم 19-08-2010, 08:18 AM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحمد لله إشتريت لانسر بومة 2007 وهذه تجربتى

الف مبروك عليك العربيه ربنا يعطيك خيرها ويكفيك شرها
قديم 19-08-2010, 10:56 AM
الصورة الرمزية tareksakr
tareksakr tareksakr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: التسويق القاري
هواياتي: السيارات القراءة

tareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond repute

ألف مبروك العربية وربنا يديك خيرها ويكفيك شرها المفروض تعملها عملية سرفيس كاملة يعني السيور(كاتينة ودينامو وتكييف ) كلها والبوجيهات والفلاتر(هوا وزيت ) والزيت (الفتيس والمحرك )
وتشوف حالة الكاوتش كويس واللا لأ وياريت لو تعمل زي دفتر صغير تحطه في العربية تسجل فيه كل عمليات الصيانة اللي هتعملها وتسجل رقم عداد الكيلو مترلكل عملية والتاريخ زي مثلا تغيير الزيت بتاريخ 20/8 رقم العداد 500000 وده مهم جدا علشان تعرف مواعيد الصيانة والحاجات اللي لازم تتغير كل عدد كيلومترات معينة وخصوصا انك شاري العربية مستعملة ومبروك مرة تانية
قديم 19-08-2010, 11:22 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tareksakr مشاهدة المشاركة

ألف مبروك العربية وربنا يديك خيرها ويكفيك شرها المفروض تعملها عملية سرفيس كاملة يعني السيور(كاتينة ودينامو وتكييف ) كلها والبوجيهات والفلاتر(هوا وزيت ) والزيت (الفتيس والمحرك )
وتشوف حالة الكاوتش كويس واللا لأ وياريت لو تعمل زي دفتر صغير تحطه في العربية تسجل فيه كل عمليات الصيانة اللي هتعملها وتسجل رقم عداد الكيلو مترلكل عملية والتاريخ زي مثلا تغيير الزيت بتاريخ 20/8 رقم العداد 500000 وده مهم جدا علشان تعرف مواعيد الصيانة والحاجات اللي لازم تتغير كل عدد كيلومترات معينة وخصوصا انك شاري العربية مستعملة ومبروك مرة تانية
ماهو أنا عايز حد يقولى أسعار الفلاتر والحاجات دى وللأسف مش عارف الحاجات دى تتغير فين وأى اللى مطلوب يتغير بالظبط

قديم 20-08-2010, 05:34 AM
hamada_amg hamada_amg غير متواجد حالياً

hamada_amg is on a distinguished road

اولا مبروك عليك يا فندم العربيه الجديده و ربنا يارب يكفيك شرها و يديلك خيرها ان شاء الله
سبب ردي عليك انى كنت من حوالى 3 سنين محتار زيك كده
فممكن افيدك فى شويه حاجات و هى :
بص اولا تطلع على مكانيكي يكون مضمون و تكون شفت ناس معاها لانسر شكرت فيه و اهم حاجه تحس انه بيفهم مش بيقول اى كلام و خلاص
تروحله تقوله انا شاري جديد و عايز ابص على الماكنه
و سيبه يجرب و يقولك ايه الكلام برده عشان تختبره و تعمل كلاتى
1- تغير البوجيهات و بيركب ليها دينسون 3 شمعه او NJK 3 شمعه برده و الدينسون هو النوع اللى بينزل فيها اصلا
2- تطلع فلتر الهوا و تبص عليه لو مش نضيف انفخه هوا و نضفه هوا بس اوعى تغسله و لو عايز يتغير الاصلى بتاعها بيعمل 180 جنيه تقريبا
3- عندك 2 سير فى العربيه مهمين اولهم الكاتينه و تانيهم الدينمو و طالما العربيه ماشيه كتير لازم ولابد تبص عليهم
سير الكاتينه لو لقيته معلم من الضهر غيره على طول حتى لو قالك مش لازم يتغير برده غيره و بيعمل حوالى 120 جنيه و لو غيرته على طول تغير سير الدينامو معاه و هو رخيص مش غالى بس مش فاكر بكام بالظبط
4- تغير زيت الماكنه و تعاير زيت الفتيس و لو ناقص زوده
5- تبص على التيل بتاع الفرامل الادمانى مليان و لا فاضي
لو فاضي الاصلي بتاعها بيعمل 320 جنيه و ترجلش التيل اللى ورا لانه فى الغالب هيكون لسه سليم
كده تبقى خلصت عمو الميكانيكي و قبل طبعا ما تحاسبه تطلع تركب عربيتك و تعمل كالاتى بالظبط
تدور و تقف على n و تقفل الازاز و تشغل التكييف و تشوف العربيه بتتهز و لا ثابته و بعدها تطلع على الD و تشوف برده ايه الكلام
و بعدين تقفل التكييف و تجرب سحب العربيه مش السرعه
يعني فى الطلعه من 0 الى 60 عامله ازاى ناعمه و لا لا ؟
بتسحب و لا لا ؟
و لو فى اى حاجه غريبه هتحس بيها و تفرمل و تشوف فراملك تمام و لا عجله بتمسك قبل عجله و لا بتزحف و لا ايه
لو تمام ترجع تحاسب عمو الميكانيكي و تمشي
ندخل على العفشه بقى برده تسال عن حداد كويس و مضمون
و تقوم جاي فى شارع مدغدغ و مطبات عاليه وواطيه و تقفل الازاز خالص و تمشي بالراحه
و تحاول تسمع اى صوت غير طبيعي زي مثلا خبطه فى الدواسه او زنه او خشانه
ملقتش تجري شويه اسرع و تشوف
ملقتش اى صوت يبقى تنسى العفشجى و تفكك منه
لو لقيت بقى تروحله تقوله انا بسمع صوت كذا فى السرعه كذا ضيعه و قبلها ابقى قولى لو سمعت صوت و انا اقولك ده من ايه
و كده يبقى انت تمام و زي الفل و العربيه تمام
ولو عايز نصيحتى خد يا عم
اولا تحافظ على غيار الزيت بمواعيده بالظبط يعني ماتمشيش كيلوات اكتر على الزيت بالعكس غيره قبل ما يخلص
روح اليابانى زيت و كاوتش
حاول بقدر الامكان ان تكون كل حاجه فى الماكنه او العفشه هى الحاجه الاصلى حتى لو لقيتها غاليه شويه مش مهم لان تمنها فيها و هتعمر اكتر من اى نوع تانى
و ربنا يباركلك فيها يارب و يكفيك شرها
و اي سؤال انا موجود ان شاء الله
قديم 20-08-2010, 02:48 PM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute

مبروك العربية ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها