العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تأجير السيارات

تأجير السيارات خاص بمعارض تأجير السيارات ومايتبعها من استفسارات وموضوعات

قديم 20-04-2012, 03:14 PM
محمود36 محمود36 غير متواجد حالياً

محمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really nice
افتراضي رد: مشروع مكتب تاجير ارجو المساعدة من اهل الخبرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahany مشاهدة المشاركة

انا لااقصد احد بعينة
انت صاحب مكتب سيارات ممكن سؤال ؟
لية بتشطرت انك ماتخدش عربية من احد بعقد سنوى غير لما يكون عليها تامين شامل ؟
علشان لما تتقلب ولا تتخبط لاقدر الله تقولى اتصرف مع التامين وادوغ انا السبع دوخات لغاية لما اصلح العربية فى التامين وتاخدلها خمس او ست اشهر وطبعا القسط شغال البنك مالوش دعوة
والمصيبة بعد دة كلة تكتشف ان صاحب المكتب ساوم المؤجر على وصل الامانة واخد عشرة الاف جنية فى جيبة
طبعا من كلام حضرتك واضح انك شخص محترم بس انا بتكلم من واقع الى شوفتة
وعندك مثال حى صاحب الموضوع ماجر عربيتين لشركتين مختلفتين ووقع فى نفس المشكلة
انت نفسك مسمعتش عن عربيات اتاجرت من اشخاص غير مصريين وتانى يوم كانت فى غزة ؟
محصلش معاك ان واحد اجر عربية اسبوع واخدها شهر وبعدين رماها متبهدلة فى اى حتة . وتكتشف بعد كدة ان البطاقة مضروبة ؟
انا لااقصد اساءة الى اى احد الغرض هو النصيحة
وانا اسف اجدا لحضرتك
انت في الاصل مجبر على التامين عشان جميع السيارت الموجرة بتكون اقساط والبنك بجبرك على التامين
انا قبل ماكون صاحب مكتب انا جبت عربيه علي الزيرو وسلمتها لمكتب وبعد 4 اشهر اتصل وقلي تعالى عشان تشوف العربي عشان اتقلبت فرحت وهو كان عامل كل الاجرائات ودخلها مركز صيانه عند ايجار الشهر قلي معلش اصل بصلح السياره استنا لما تخرج السياره واخد شيك التامن وكل ماسئل عن السياره يقولي هتطلع اخر الاسبوع وبعد شهرين من الحادث وكثره السئال عنها خاصه ان كان انا عندي امتحانات فكان صعب اني اروح اشوف السياره واتاكد من كلامو
قال انا معيش فلوس دلوقتي اصلح بيها السياره رحت المركز لقتها كمى هي صلحتها واخذت السياره منه وصرفه قيمة الصيانه بالكامل من التامين ورفعت قضيه واخت حقي منه ودي المشكله العامه في ايجار السيارات ان اغلب الناس البيتنصب عليهم مبيفكرش ياخد حقه انا كان معايا عقد واخت حقي منه لاكن غيري بيقول انا ارفع قضيه اودفع فلوس للمحامي واغرم وممكن اخسر القضيه فيسيب صاحب المكتب وده اكبر غلط لان صاحب المكتب لو عرف ان كل غلط هيتحاسب علي مش هيغط
مع ذالك مش كل صاحب مكتب بيعمل كده
اما الكلام عن صاحب الموضوع بخصوص انه اتنصب عليه هو لم يقول اتنصب عليه اذاي واتبهدله السياره هو على كلامو ان السياره موديل 2010 يعني اجرها سنتين على الاقل وانتها عقد الايجار مع المكاتب من المفرود انو حقق ربح جيد تقريبا 100% لان بحسبه بسيطه هوممكن يكون دافع مقدم في حدود 50000 خلال 24 شهر مفرود يطلعلو صافي على الاقل 2000 بعد دفع القسط يعن تقريبا استعاد الفلوس المدفوعه
انا بتكلم من واقع المفروض لاكن لا اعلم ملابسات ماحدث معاه وارجو ان يذكرها
اما بالنسبه السيارات متبهدله ده شيء طبيعي ان يحس ان السياره متبهدله بكل بساط السياره تشتغل في الايجار السنه تحسبها بسنتين
واي شخص هياجر عربي على الزيرو بعد نهايه المده هيحس انها متبهدله لانه سلم عربيه على الزيرو وبعد سنتين استلمها ملقهاش زي الاول لان التطور مكنش امام عينه اول باول لاكن لو جاب السيارتان واجر وحده وساب وحده معا كان بعد سنتين هيحس ان السيارتان في مستوى واحد

في الاخر متعتزرش على حاجه انا عرف ان كتير من اصحاب المكاتب بيعملو كدة بس دة مشمعناه ان كلهم كده عشان كده انا بكتب وانت بتكتب وغرنا بيكتب لنصح الناس
قديم 20-04-2012, 03:38 PM
elsayedsallam elsayedsallam غير متواجد حالياً

elsayedsallam is on a distinguished road

شكرا لكل الاراء الجميلة بالنسبة لاستاذ محمود انا اجرت العربيتين واحده سنه والتانيه 10 شهور والاتنين راجعين مفيش حاجه سليمه مقلوبين ومرشوشين بالكامل جايبين فتيس الاتنين عايزين كمبيوتر التابلوه متقطع بسكينه والاكصدامات والعتب مدمرين واتاكل على ايجار 3 شهور وطبعا انكسر على 3 شهور للبنك للعربيتين وغير كده بقالهم شهر بيتصينوا وطبعا فى حاجات على التأمين وحاجات على وطبعا صاحب المكتب قالى ملكش حاجه عندى ومش هدفع جنيه وكنت ماجرهم فى شركة فى الغردقة قبل كده ومن بعد الثورة مادفعوش ايجار وقالولى تعالى خد عربياتك وماخدتش فلوسى المتاخرة ...عموما الحمد لله ويكفى ان مالى بقى ادام عينى وشكرا على ردودكم وارائكم المحترمة لكن نصيحة منى اوعوا تاجروا عربياتكم مدد طويلة لاى شركة او مكتب
قديم 20-04-2012, 03:50 PM

محمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mando_car مشاهدة المشاركة

الاخ محمود بيعقد الموضوع للراجل بصراحة

عربيتين يفتحو مكتب ايجار حلو ويشتغل كويس وانا اعرف اكتر من شخص فاتح محل ايجار بعربيتين وبعربية واحدة كمان . وبيعتمد انة يعرف رقمين تلاتة لأصحاب عربيات بتاجر
مش خمس عربيات ! فالاول !!

وبعدين ياخ محمود ... اصحاب المكاتب معروفين " معظمهم " انهم بياخدو العربية يفحتوها شغل عشان يكسبو منها الطاق اتنين ولو اتخبطت يقلك اتفضل عيش مع تأمينك . وبيروح يطلع عين ام ألي خبطها وياخد منو ألي يقدر علية .

ولو حضرتك مبتعملش كدا يبقا حضرتك قاعدة شاااااذة نادرة الوجود جدا جدا
لاني بصراحة اجرت عربيات اكتر من 200 مرة . وعارف طبعهم .
مرة طاسة العجلة الخلفية وقعت دفعني 100 جنية حق الطاسة .. ولو اني طقم الطاسات كلو ب 70 جنية
بس استغلال لوصل الامانة .
انا مبعقدش الموضوع انا بنصح الراجل من واقع عملي وشكرا على اتهامك لي
بس تقدر تقول انت بنيت رايك على ايه
ممكن تكون شفت مكتب معندوش غير عربيتن بس دة الظاهر بالنسبة ليك لاكن لو سالت هتلاقي عندو غيرهم بس انت مبتشفهمش ممكن يكون ماجر لشركه او لاشخاص فترات طويله
اما ان في حد فاتح مكتب بسياره وحدة ممكن تكون نكته لان لو حسب التكلفه بتاعة المصاريف الثابته هيكون بيدفع من جيبه
انت بتقول انك اجرت اكثر من 200 مره كنت بتاجر ايه اكيد فرنا او لنسر او النترا لاكن الكروز سياره عليه بمنى اخر ملهاش في الشغل بتاع اسبوع الحجات دي ليها فئه خاصه توازي 20% من ايجارات اي مكتب واسأل بما انك بتتعامل مع مكاتب كتير يعني مينفعش تفتح مكتب بسيارتين الشغل بتعها بيطلبو 20% من المسهلكين عشان كده انا نصحت انه يجب في المكتب فرنا ولنسر والحجات المتوسط عشان يكسب كويس
غير كده انا نصحتو ان يشتغل مع نفسه في المكان المتواجد فيه عن طريق معارفه وانا عن نفسي عملت كدة ولما بقالي عملاء كثار اصبحت بتفق مع مكاتب بدخلهم العميل وباخذ نسبه بس لما لقيت ان العملاء بتوعي ابتدو ينسحبو مني قررت اجيب سياره ثانيه واشتغلت فتره وزاد العملاء تاني فمردتش اغلط تاني واتفق مع مكتب فقررت افتح مكتب ده مش معنا اني فتحت بسيارتين لاني دخلت سيارات اخرى عن طريق التاجير
انا اعرف شخص عنده 3 سيارات وقاعد على قهوه في المعادي بياجرهم بقالو اكثر من 5 سنوات كان بدأ بسياره وحده وبياجر للناس الى بيعرفهم بس وواحد بجيب واحد
قديم 20-04-2012, 03:51 PM
mando_car mando_car غير متواجد حالياً

mando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsayedsallam مشاهدة المشاركة

شكرا لكل الاراء الجميلة بالنسبة لاستاذ محمود انا اجرت العربيتين واحده سنه والتانيه 10 شهور والاتنين راجعين مفيش حاجه سليمه مقلوبين ومرشوشين بالكامل جايبين فتيس الاتنين عايزين كمبيوتر التابلوه متقطع بسكينه والاكصدامات والعتب مدمرين واتاكل على ايجار 3 شهور وطبعا انكسر على 3 شهور للبنك للعربيتين وغير كده بقالهم شهر بيتصينوا وطبعا فى حاجات على التأمين وحاجات على وطبعا صاحب المكتب قالى ملكش حاجه عندى ومش هدفع جنيه وكنت ماجرهم فى شركة فى الغردقة قبل كده ومن بعد الثورة مادفعوش ايجار وقالولى تعالى خد عربياتك وماخدتش فلوسى المتاخرة ...عموما الحمد لله ويكفى ان مالى بقى ادام عينى وشكرا على ردودكم وارائكم المحترمة لكن نصيحة منى اوعوا تاجروا عربياتكم مدد طويلة لاى شركة او مكتب
بما انهم اتقلبو فالى حصل فيهم مش هيحصل اكتر منو - شغل العربيتين واكسب منهم لحد ما تجيب فلوسك وبعد كدا رووح بيعهم باى سعر دة هيكون مكسبك
قديم 20-04-2012, 05:16 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsayedsallam مشاهدة المشاركة

ارجو من صاحب الموضوع اذا كان صادق ان يكتب اسم صاحب المكتب ومكان المكتب ورقم التليفون كي يتجنبه الاخرين لان الشخصيه دي لازم تتفضح
وارجو ان لاتترك حق لك ابحث عن محامي جيد وارفع قضيه واذا لم تجد ابلغني وانا سوف ابحث عن تليفون المحامي الذي تعاملت معاه محامي ممتاز انا عشان كنت خايف يخسر القضيه عرض عليه اتفع تكاليف رفع القضيه وهي 500 جنيه وبعد ماكسب القضيه اخد نسبه من التعويض
واذا كان قلب السيارتين فعلا تستطيع ان تطلب تعويض عن كل سياره 15000 بخلاف الايجار المتاخر وشرط فسخ العقد

الكلمات الدليلية
للايجار, للايجار بالسائق, للايجار بالسائق حديثة, لتأجير, مرسيدس بنز, مطلوب سيارة للايجار, الليموزين, الاسكندرية, الاسكندريه, الجراح, السيارات, اجازه العيد, ايجار, ايجار سيارات, ايجار سيارات مصر, ايجار سيارة بسائق فى 6 اكتوبر, ايجار ،سيارة, ايجار ،سيارة،, بى ام دبليو, hyundai h1, يخت للأيجار, رحلات صيد, سيارات مصر, سيارات جديدة, سيارات زفاف, سيارة, سيارة فيرنا مكيفة للايجار بالسائق, سيارة ، ايجار, سنويه, فاخمه, فارهه, فان, إيجار, إيجار سيارات مصر, إستئجار