العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 01-12-2009, 09:04 PM
shooter123 shooter123 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير شركة دعاية واعلان

shooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant future
افتراضي رد: لانسر 1300 اتوماتيك خليجى ايه مميزاتها و عيوبها ؟

يا جماعه حرام والله الظلم ده للعربية
انا معايا لانسر 1300 واوتوماتيك والحمد لله العربية زي الفل وبمشي بيها 160 وعادي مش بحس انها مخنوقه او ضعيفة زي ما الاخ بيقول وكمان فراملها زي الفل وعلي فكرة ابن عمي معاه فيكترا 2002 فرامل ABS اخدت منه عربيته في ظرف كدا كان حاصل وجربت فراملها لقيتها زي الانسر بتاعتي رفم ان اللانسر بتاعتي بدون ABS تقوم تيجي انت تقول فراملها وحشة طيب ازاي؟
ثم المفروض اصحاب السيارات بس هما اللي يقولوا رايهم فيها لانهم مجربنها ولكن يجي واحد يقولك انا سمعت او يفتعل الكلام ده بقي اللي مينفعش يا راجلة
مع احترامي للجميع
قديم 24-12-2009, 09:35 PM
الصورة الرمزية mandomax
mandomax mandomax غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد يحب العيش طائعاً لله
هواياتي: السيارات / الكمبيوتر / القراءة

mandomax will become famous soon enough

كلام غريب جداَ نرجو الحيادية فى التقييم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

MandoMax
ptmnlo123per122
قديم 30-12-2009, 10:40 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

انا رايي الشخصي ملهاش لزمه خالص و مش فرق كبير بين هنا و هناك و كمان عربيتهم وطيه يعني هتحك في مطبات و مفيش ضمان و صداع كل ده عشان محرك اكبر 100cc و تكييف قوي و كمان عمكرك ما هتستخدم التكييف القوي ده لانه بيبرد اوي ليهم هناك انت مش هتحتاجه خالص و ده الي حصل مع صحبي الي جايب كورولا 2007 خليجي
انا عن نفسي الان هعدل كلامي بعد ما اشتريت لانسر 1300 خليجي 2009 السياره اكثر من الرائعه و مش بحث بضعف ولا حاجه خالص و بشغل التكييف و لفه و صحبها اصلا شغال في توكيل متسوبيشي في الامارات و معاه اختها 2006 هناك و بيقول تمام و و هو جايب 170 و هو فاتح التكييف
و و انا بدور و انا بشتري قابلني الف عربيه 1300 و مودلات قديمه و شغاله فل ولا فيها اي ضعف
و فرق فعلا في التقفيل الياباني و المصري و واضح اوي للي شاف الاثنين

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 28-02-2010, 12:11 PM
yasser mahmmoud yasser mahmmoud غير متواجد حالياً

yasser mahmmoud will become famous soon enoughyasser mahmmoud will become famous soon enough

مع احترامي لآراء كل المشاركين ومن واقع تجربة حقيقية من أرض الواقع .. كنت أملك ميتسوبيشي لانسر 2007 بقوة 1600 سي سي والعربية ليست ضعيفة وليس غير مريحة كما أفاد بعض الأخوة بل العكس قوية جداً والعزم قوي، نعم عزم 1300 ضعيف ولا يصلح مع حجم السيارة لكن 1600 قمة في الجمال، وأنا الآن معي كورولا 2009 طبعاً هي أفضل في العزم والنعومة من اللانسر، لكن اللانسر جلستها أفضل من الكورولا وأوسع وهذا من واقع تجربة عملية.
قديم 14-05-2010, 02:00 AM
mkotp2009 mkotp2009 غير متواجد حالياً

mkotp2009 will become famous soon enoughmkotp2009 will become famous soon enough

السلام عليكم
أنا عندي لانسر بومة 1300 موديل 2007 خليجي أوتوماتيك في الإمارات, العربية ما شاء الله قطعت 80,000 كم

المميزات:
1- وضع القيادة ممتاز و رؤية واضحة للطريق (عكس التويوتا تماما)
2- مريحة و نظام التعليق ممتاز
3- تكييف ممتاز
4- ثبات علي الطرق
5- تصميم خارجي و داخلي رائع رغم بساطته
6-سيارة للخدمة الشاقة ذات إعتمادية العالية (راحة بال)
7- سعرها معقول جدا مقابل جودتها

العيوب:
1- أعتقد إنها تحتاج لموتور أقوي من 1300
لأن تسارع السيارة بطييء نسبيا و لا يتناسب مع حجم السيارة خصوصا في حالة وجود خمس ركاب بالسيارة
هذا في طلعة السيارة فقط و لكن الأمور تتحسن علي الطريق بعد ذلك
2- التكييف بارد جدا و لكن نظرا لإنخفاض تابلوه السيارة فإن وجود الراكب الأمامي و السائق يعيق وصول هواء التكييف للركاب بالمقاعد الخلفية نسبيا.
3- قطع الغيار أغلي شوية من التويوتا و النيسان مثلا و لكن أرخص من الهوندا بالطبع
4- مساحة صندوق الأمتعة (الشنطة) أصغر من السيارات لنفس فئتها

هذا عن تجربتي للسيارة طوال أربع سنوات تقريبا و مقارنتها بالسيارات الأخري
و في النهاية أحب ان أقول أن اللانسر لها سحر خاص رغم قيادتي و إمتلاكي لسيارات أخري تعد أفضل منها و لكن.... أعود مشتاقا لقيادتها دائما....

و آسف علي الإطالة