العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 07-04-2010, 12:27 PM
remonds remonds غير متواجد حالياً

remonds has a spectacular aura aboutremonds has a spectacular aura about
افتراضي رد: لانوس & فيرنا & لوجان & ساجا

مقارنه جميله جدا ومفيدة جدا جدا ... شكرا ليك يا باشا

بصراحه الساجا تكسب ( بس الحلو مايكملش ) مش منتشرة وقطع غيار غاليه ... يعني اللي هتكسبه من ناحيه هتخسرة من ناحيه تانيه
قديم 07-04-2010, 12:30 PM
corsair
Guest

مقارنة جميلة فعلا تسلم يا برنجي
قديم 07-04-2010, 02:42 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute

أعتقد ان نقطة التفضيل هى الصيانه وقطع الغيار
لذلك فان لانوس وفيرنا لا تزالان متربعتان على عرش السوق المصرى

ارجو من اصحاب اللوجان والساجا توضيح تفاصيل عن الصيانه وقطع الغيار حتى تكون الرؤية اوضح للمقبلين على الشراء .
واعتقد ان ساجا سيكون لها مستقبل كبير فى مصر ، خاصة اذا تم اقامه مصنع لتجميع السيارة وقطع الغيار فى مصر كما تم اعلانه منذ عدة اسابيع عندما قام السيد وزير التجارة والصناعة رشيد محمد رشيد بزيارة ماليزيا .

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا
قديم 07-04-2010, 06:26 PM
الصورة الرمزية nightbat_88
nightbat_88 nightbat_88 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Architecture

nightbat_88 is a splendid one to beholdnightbat_88 is a splendid one to beholdnightbat_88 is a splendid one to beholdnightbat_88 is a splendid one to beholdnightbat_88 is a splendid one to beholdnightbat_88 is a splendid one to beholdnightbat_88 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

شيل الفيرنا من الفيلم أعلى منهم كلهم في كل حاجة حتى السعر وتليها اللانوس لاكن المنافسة الحقيقية بين اللوجان ولساجا.
هوا دا فعلا الي محيرني مش عارف ليه
أنا بقتنع باللوجان أكتر مش عارف لييه بس هوا دا الي حسيت بيه بس أنا ماسوقتش الساجا شخصيا.
يا باشا انا حطيط العربيات الاربعه مع بعض عشان كلهم تقريبا في نفس الفئه السعرية اللي بتتراوح بين 05- 70 الف
وبحاول اوضح الفروف بينهم خصوصا ان اللانوس والفيرنا بقالهم مده في مصر واثبتوا كفاءة وانتشروا اكتر من اللوجان والساجا عشان ميتظلموش وبعدين في الاخر هو الفروق بسيطة وكلها بتخضع للاحتياجات والاذواق
قديم 07-04-2010, 06:31 PM
الصورة الرمزية nightbat_88
nightbat_88 nightbat_88 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Architecture

nightbat_88 is a splendid one to beholdnightbat_88 is a splendid one to beholdnightbat_88 is a splendid one to beholdnightbat_88 is a splendid one to beholdnightbat_88 is a splendid one to beholdnightbat_88 is a splendid one to beholdnightbat_88 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mag21 مشاهدة المشاركة

تسلم ايدك
أنا فعلا دلوقت في مرحلة المقارنة بين تلاتة من الأربعة دول...و بصراحة الساجا عاملالي إغراء كبير بسعرها و امكانياتها بس موقفني إنها ماليزي
عموما...ألف شكر
العفو يا برنس ديه اقل هدية الواحد يقدمها للمنتدي ده

بصراحه الساجا حاجه مغرية جدا كعربية هي فعلا متميزة بس مشكلتها انها مش منتشرة فصعب انك تلاقي قطع غيارها برة التوكيل او اي حد يفهم فيها علي الرغم انها مش معقده ميكانيكيا وكمان سعر اعادة البيع مش حيكون قد كده
بس هي عربية متميزة مش زي الفيرنا واللانوس اللس اكتر من الهم علي القلب
وموضوع ماليزي وكوري ده مش فرق قوي لان بروتون عملت الويرا اللي كانت من اقوي سيارات الراليات