العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 03-02-2014, 11:33 PM
medo4080 medo4080 غير متواجد حالياً

medo4080 is on a distinguished road
للاهمية الفرامل عندي ضعيفة جدا

السلام عليكم
اولا اتشرفت بالدخول للمنتدى ...انا كنت متابع للمنتديات بس من غير تسجيل يعني وكنت بستفاد جدا من خبرات اخواتي الكبار والصغيرين في المنتديات

نخش في الموضوع انا معايا عربية زاستافا 1300 وفيها مشكله ان فراملها ضعيفة جدا ..يعني ساعات بحس ان مفيش فرامل خالص

روحت للميكانيكي غير لي زيت الباكم وكنت عايز يغير لي الزيت اللي في المواسير ...قال لي سيب اللي فيالمواسير زي ما هو عشان الماستر ميضربش

المهم غير لي ماستر عجلة خلفي بعد اصرار مني انه يشيك على الماسترات

برضوا الفرامل مكنتش كويسة ....ولما قولت له ان الفرمل لسه ضعيفه قال لي لأن العربيات القديمة دي مفيهاش سيرفو

انا مش عارف اعمل ايه الفرامل ضعيفة جدا وبكون أوقات راكب العربية ومعايا زوجتي وابني وبكون حاطط ايدي على قلبي

ياريت اللي عنده فكرة إزاي أقوي الفرامل يفيدني

ولو ممكن طرق احلي بيها شكل العربية ...انا رشتها من جديد بس برضوا شكلها عتيق يعني

ولكم جزيل الشكر
قديم 04-02-2014, 05:14 PM
medo4080 medo4080 غير متواجد حالياً

medo4080 is on a distinguished road
افتراضي رد: الفرامل عندي ضعيفة جدا

:sycho2 6:

ولا اي رد

ياجدعان دي فرااااااااااااااااااامل

اي رد ...اي حاجة ....هاه
قديم 04-02-2014, 08:28 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

غير الميكانيكى
الفرامل ليها ماستر و سيرفو و مواسير و خراطيم و تيل و كل حاجه سواء قديم أو جديد
العربيات الحديثة (بعضها) نازل بنظام ABS - EBD ده أكيد مش عندك بس مش ده إللى يخلى الفرامل ضعيفة
- أولاً خلى الميكانيكى يفحص خراطيم الفرامل (الزيت و السيرفو) ممكن يكونا مسدودين أو قربوا يتسدوا
- بعد كده هيسحب الهوا من الدورة كلها (من عند الأربع عجلات) - يهوى مسمار 8 تقريباً و تفضل تكارك بسرعة و كتير و بعدين يربط.
- يكشف على التيل و الطنابير بالمرة و يقولك حالتهم إيه
- و متنساش تزود زيت باكم فى علبة زيت الفرامل و تحط مياه على آثار الزيت على الكاوتشات و فى حوض العربية لأن الزيت ده حامى و بيأكل البوية.
بعد كده تطلع بالعربية فى طريق فاضى, تجرى و تدوس فرامل للآخر, يعنى تجيب آخر الدورة علشان الزيت يمشى بسهوله و يملأ المواسير و الخراطيم.

لو بعد الشغل ده لسه عندك مشكله يبقى لازم فرملجى (مش ميكانيكى) و يكشف على الفرامل كلها.
و مفيش حاجه إسمها طقم إصلاح للفرامل ده كلام فارغ و إشتغالات صنايعية.
الأفضل تشترى جديد أو حتى إستيراد بس طبعاً حالته كويسه.

قديم 04-02-2014, 08:46 PM
اسامه الهوارى اسامه الهوارى غير متواجد حالياً

اسامه الهوارى is on a distinguished road
عاجل رد: الفرامل عندي ضعيفة جدا

حبائى الاعزاء السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ارجو المساعده سريعا لانى لا استطيع التحرك بالسياره :معايا عربيه مازدا 323هاتشباك موديل 77 الزجاجى الخلفى بتاع الشنطه اتكسر اين اجد مكانه بيعه فى مصر حيث انى من الصعيد ولكم جزيل الشكر
ارجو ارسال رساله على بريدىاو المنتدى
وجزاكم الله خيرا
قديم 05-02-2014, 10:25 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo4080 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
اولا اتشرفت بالدخول للمنتدى ...انا كنت متابع للمنتديات بس من غير تسجيل يعني وكنت بستفاد جدا من خبرات اخواتي الكبار والصغيرين في المنتديات

نخش في الموضوع انا معايا عربية زاستافا 1300 وفيها مشكله ان فراملها ضعيفة جدا ..يعني ساعات بحس ان مفيش فرامل خالص

روحت للميكانيكي غير لي زيت الباكم وكنت عايز يغير لي الزيت اللي في المواسير ...قال لي سيب اللي فيالمواسير زي ما هو عشان الماستر ميضربش

المهم غير لي ماستر عجلة خلفي بعد اصرار مني انه يشيك على الماسترات

برضوا الفرامل مكنتش كويسة ....ولما قولت له ان الفرمل لسه ضعيفه قال لي لأن العربيات القديمة دي مفيهاش سيرفو

انا مش عارف اعمل ايه الفرامل ضعيفة جدا وبكون أوقات راكب العربية ومعايا زوجتي وابني وبكون حاطط ايدي على قلبي

ياريت اللي عنده فكرة إزاي أقوي الفرامل يفيدني

ولو ممكن طرق احلي بيها شكل العربية ...انا رشتها من جديد بس برضوا شكلها عتيق يعني

ولكم جزيل الشكر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo4080 مشاهدة المشاركة

:sycho2 6:

ولا اي رد

ياجدعان دي فرااااااااااااااااااامل

اي رد ...اي حاجة ....هاه

بص انا مش مرتاح للميكانيكى دة - لو حضرتك من القاهرة ممكن اوصفلك واحد (فرملجى ) تروحلة وتقابل صاحب الورشة وتكلمنى وانت عندة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

غير الميكانيكى
الفرامل ليها ماستر و سيرفو و مواسير و خراطيم و تيل و كل حاجه سواء قديم أو جديد
العربيات الحديثة (بعضها) نازل بنظام ABS - EBD ده أكيد مش عندك بس مش ده إللى يخلى الفرامل ضعيفة
- أولاً خلى الميكانيكى يفحص خراطيم الفرامل (الزيت و السيرفو) ممكن يكونا مسدودين أو قربوا يتسدوا
- بعد كده هيسحب الهوا من الدورة كلها (من عند الأربع عجلات) - يهوى مسمار 8 تقريباً و تفضل تكارك بسرعة و كتير و بعدين يربط.
- يكشف على التيل و الطنابير بالمرة و يقولك حالتهم إيه
- و متنساش تزود زيت باكم فى علبة زيت الفرامل و تحط مياه على آثار الزيت على الكاوتشات و فى حوض العربية لأن الزيت ده حامى و بيأكل البوية.
بعد كده تطلع بالعربية فى طريق فاضى, تجرى و تدوس فرامل للآخر, يعنى تجيب آخر الدورة علشان الزيت يمشى بسهوله و يملأ المواسير و الخراطيم.

لو بعد الشغل ده لسه عندك مشكله يبقى لازم فرملجى (مش ميكانيكى) و يكشف على الفرامل كلها.
و مفيش حاجه إسمها طقم إصلاح للفرامل ده كلام فارغ و إشتغالات صنايعية.
الأفضل تشترى جديد أو حتى إستيراد بس طبعاً حالته كويسه.
الاخ الكريم زنجو اتفق معاك فى كل كلمة لكن بالفعل العربيات القديمة لا يوجد بها جهاز السيرفو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسامه الهوارى مشاهدة المشاركة

حبائى الاعزاء السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ارجو المساعده سريعا لانى لا استطيع التحرك بالسياره :معايا عربيه مازدا 323هاتشباك موديل 77 الزجاجى الخلفى بتاع الشنطه اتكسر اين اجد مكانه بيعه فى مصر حيث انى من الصعيد ولكم جزيل الشكر
ارجو ارسال رساله على بريدىاو المنتدى
وجزاكم الله خيرا
الاخ الكريم اسمة الهوارى يفضل تعمل موضوع منفصل تقول فية المشكلة عشان تلاقى ردرود اسرع
لو حضرتك هاتنزل القاهرة يبقى تروح مدينة العاشر من رمضان افضل وهناك فى المنطقة الصناعية خلف سيراميكا كليو باترا هاتروح مصنع الدكتور جريش وبنسبة كبيرة هتلاقى الزجاج ولو مش موجود هاتاخد معاد منة وهو بيصنعة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا