العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > FIAT Regata

قديم 22-01-2012, 02:22 AM
Eslam_fouad Eslam_fouad غير متواجد حالياً

Eslam_fouad is on a distinguished road
افتراضي رد: ارجو الاهتمام من خبراء الريجاتا فى حل المشكله اللى عندى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

فيه سؤال يا أستاذ : إسلام

أخبار الحراره إيه لو كنت واقف ومدور لفتره كبيره ( قبل التحرك )

والله يااستاذ سمير الحراره عادى جداا لو العربيه دايره وهى وقفه الحراره طبيعيه جدااا ومش تسخن ولا حتى توصل ال 90 نهائى
قديم 22-01-2012, 02:25 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

ممكن تشد او تغير سير الطلمبة الاول بنوع جيد وتطمن تماما ان ما فيش اى زيوت او مياة بتنزل علية وان الطنابير حالتهم جيدة
تانى حل ممكن نغير طلمبة المياة لو ان تقلبها ضعيف
بس انا كنت عاوز اعرف المروحة بتشتغل عندك على كام وبتفصل على كام لان ممكن تكون رنجها عالى او باظت لان معظم اللى موجود فى السوق مضروب
مستنى ردك
اشكرك اخى على الاهتمام انا اولا بصراحه مش فاهم تقصد اي بسير الطلمبة هل هو سير الكتينه ؟ لو هو السير دة فالسير جديد وتمام مافهوش اى مشاكل او اى زيوت او ميه اما بالنسبه للمروحه المروحه كويسه جدا وبتشتغل فى درجه حرارت التروموستات انا ركبتها من قريب 68/82 وشغالها ديركت زى الفل مش بتفصل الا لما تنزل على ال 82
قديم 22-01-2012, 02:32 AM

انا بشكركم جدااا على اهتمامكم ولاكن انا عايز اقولكم انا عملت ايه اليومين دول فيها واى المشاكل اللى لاقيته فى العربيه والسؤال ليكم لانى لسه بعد ماعلجتها مجربتهاش لان العربيه لسه عند الميكانيكى ان لما حليت المشاكل دى تكون كانت سبب فى ارتفاع حراره العربيه ولا لاء .
اولا : لاقيت الترس الخامس فى تروس الفيتيس فيه سن مقطوم وكان بيعمل خبط فى الفيتيس وكان مخلينى اشك فى بليه الفيتيس ولاكن العيب طلع فيه وحليته وجبت ترسين رابع وخامس استيراد .
ثانيا : المسطر بتاع العجلتين الامامي كانو قافشين اوى فى العجلتين وكمان التيل كان واحش غيرتهم وجبت جلب وتيل جديد تركي وزيت باكم والميكانيكى بيركب العجله الشمال لاقى ان المسامير بتاعت الكوتش بيحك فى الحديده اللى ورا الطنبوره مش عارف اسمها اي قصرت المسامير عند الخراط مافيش فايده بتحك برضه قالى عايزة والله مفاكر اسمها حاجه كدة بتتحط تحت الطنبورعلشان تبعد المسامير عن الحديده اللى وراها دى ومتحكش فيها لانها بتقفش فى العجله كمان يارتها بتحك وبس بتقفشها وبتخلي العجله تقيله اوى هل ممكن يكونو دول اللى كانو مسخنين العربيه وقرفينها ؟؟؟ معلش تعبتكم معايا جدااااااا
قديم 22-01-2012, 04:36 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

اول مشكله هى ان العربيه بتسخن فى الزحمه لاكن اول متمسك طريق فاضى وتجرى العربيه مشاء الله بتنزل فى الزحمه

ثانيا : المسطر بتاع العجلتين الامامي كانو قافشين اوى فى العجلتين
غالبا ده كان السبب فى سخونة المكنه مع السرعه البطيئه بالسياره

وهتلاقى الأمور بأت تمام بإذن الله

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 02-05-2012, 12:11 PM
rrzzkk rrzzkk غير متواجد حالياً

rrzzkk will become famous soon enough

:fun_ 36_3_1[1]: