العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > أطقم الصوت والمالتى ميديا

أطقم الصوت والمالتى ميديا منتدى خاص بتعديلات اطقم الصوت الكاسيت وال CD وال DVD وشاشات العرض وجميع نظم المالتى ميديا والصوتيات

قديم 06-12-2010, 12:47 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أزاى تعمل نظام صوت صح وميتضحكش عليك؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser_ya2020 مشاهدة المشاركة

باشا واللة انتا باشا ومفيش زيك انا قريت مواضيع كتير قبل كدة علي الصوتيات واكتريتهم مكنتش بفهم منهم حاجة من كتر المصطلحات الغريبة بس انتا مفسرلنا كل حاجة وانا واللة من جمال الموضوع قريتة كلة لحد الاخر واستفت بمعلومات كتيرالف شكر لحضرتك بجد
وانا كان ليا سؤال بعد ازنك انا معايا عربية ابيزا وهيا فاضية خالص بس انا معايا صب اكسبلود
بس مفيش كاسيت ولا سماعات ولا امب فير ولا حاجة ومعايا 1000 جنية ومش عارف اجيب اية بمعني اصح مش عارف اوفق كل حاجة مع بعضها زي الامب والكاسيت والسماعات فياريت لو تفيدني ومرة تانية الف شكر لحضرتك علي الموضوع الهايل

ألف شكر ياباشا على كلامك الجميل, ربنا يكرمك.

دلوقتى أحنا قولنا الأنظمة اللى الواحد يقدر يعملها ملهاش عدد, فهنفضفض مع بعض شوية.

دلوقتى حضرتك محتاج هيد يونت, كاسيت يعنى, لو حضرتك عايز حاجة حنينة وكويسة, فى موديلات متعددة من بايونيير وكينوود وسونى, فى حدوود من 500 الى 650 جنيه,و ومميزاتها كتير, وفيها مخرج للأمبليفاير.

وعندك البايونيير ال 2150ub أو ال 3250 وده فى حدود 550 الى 600 جنيه

وال 3150 وده أغلى شوية فى حدود 650

والموديلات كتير, بس أبقى فاصل كويس ولف شوية على المحلات.

وفيه الكينوود اللى بينزل مع الشيفروليه اللانوس الجديدة, ده رخيص وكويس بس البايونيير أفضل فى رأيى, وفيه الرودستار بتاع الفيرنا كمان.

فدلوقتى يفضل حاجتين, ممكن تجيب طقم سماعات بيضاوى نضيف فى حدود 300 وات فى حدود 250 جنيه من الماركات السابق ذكرها, ولو فى مكان فى الباب لسماعات تانية هتجيب طقم مدور فى حدود 200 وات أكثر شوية أو أقل سنة, ودول هيعملوا فى حدود 150 جنيه حسب المحل والوات والنوع, وهيركبوا على الكاسيت الجديد..

بس كده مش هيفضل فلوس تجيب بيها أمبليفاير للصب, بس هتسمع من الكاسيت والسماعات صوت نقى وكويس جدا والبيز هيسمع فى العربية.

فلو فضل معاك فلوس للأمبليفاير, هتتضطر للأسف تلجأ للمستعمل علشان تجيب أمبليفاير للصب لو عايز تشغلها, وهتجيب أمبليفاير فى حدود 300 الى 600 وات قناتين علشان تركب الصب على القناتين.

وعندك من كينوود ال 350 وات القناتين ده كويس قوى

أو جى أم سيمفونى 600 وات 2 قناة

دول سعرهم حنين ويشغلوا الصب كويس والتحكمات اللى فيهم فى البيز هتنفعك.

بس خد بالك لسه السلوك ومصنعية التركيب, وصندوق الصب كمان هيعمل لوحده حوالى 120 جنيه على الأقل لو كويس.

وربنا يوفقك, وياريت اللى عنده رأى أخر أو معلومة زيادة يتفضل.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 06-12-2010, 01:06 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

وحاجة تانية ياباشا, النظام الصوتى قوته بأضعف حاجة فيه.

يعنى مثلا لو معايا أمبليفاير بيطلع 600 وات وصب 2000 وات, كده أنا كاتم الصب بقوة الأمبليفاير فقط ومش هقدر أشغلها بكل قوتها.

ولو عندى نفس الأمب وسماعات 200 وات, مش هقدر أعلى الصوت عن درجة معينة علشان السماعات هتخروش من القوة لأنها ضعيفة.

وفى الحالتين اللى بيحكم النظام الصوتى هو المكون الضعيف فيه, سواء الأمب أو السماعات.

فى حالة حضرتك, الكاسيت هيكون بيطلع فى حدود 60 وات , السماعات اللى تركب عليه وتشتغل كويس تبتدى مثلا من 180 وات الى 400 وات, لكن هتيجى عند حد معين والزيادة فى الوات مش هتفيدك بحاجة, لأن خرج الكاسيت ثابت وعلشان كده الناس بتجيب أمبليفاير.

بالتالى السماعات الكويسة أحنا قلنا هتبقى فى حدود 200 الى 300 وات علشان تاخد أكبر أستفادة منها بدون ماتصرف على الفاضى, بس ممكن أكثر طبعا وهتشتغل كويس.

أما بالنسبة للصب, فحضرتك مذكرتش أى معلومات عنه, لكن هيبقى فى حدود 1000 وات, بالتالى محتاج أمبليفاير بيطلع حوالى 800 وات أو أكثر علشان تشغل الصب كويس جدا.

الأمب ال 350 اللى ذكرته يقوم بالواجب, والسيمفونى ال 600 كويس وهيقومه, وهكذا ممكن أزود قوة الأمب بس مش هستفيد حاجة, ولو جبت أمب قليل قوى مش هستفيد بقوة الصب.

أرجو أنى أكون وصلت لحضرتك جزء من فكرة التوفيق بين المكونات وبعضها, ولو عندك أستفسارات طالما فى حدود علمى أنا تحت أمرك.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 07-12-2010, 01:00 PM
emadnd emadnd غير متواجد حالياً
من انا؟: عماد نادي
التخصص العملى: مترجم ايطالي
هواياتي: السيارات- الموسيقي- السفر

emadnd is on a distinguished road

الله ينور عليك
ممكن تعملنا تركيبة كده من عندك تكون كويسه من جميع النواحي ماديا وصوتيا"
كمان لو ينفع تقولنا ايه انواع الكاسيت ( اللي بيجي مع العربيه ) ممكن نركب عليه سماعات جديده
مثلا" الهوندا سيفيك الكاسيت بتاعها الاصلي حرام اشيلو وركب كاسيت تاني
ده بخلاف ان بعض العربيات الكاسيت بتعها ماينفعش يتشال
وشكرا"

التعديل الأخير تم بواسطة emadnd ; 07-12-2010 الساعة 01:16 PM
قديم 07-12-2010, 08:44 PM
الصورة الرمزية Badr Salah
Badr Salah Badr Salah غير متواجد حالياً
من انا؟: عايش في ملكوت الله
التخصص العملى: محلل اقتصادي
هواياتي: مشاهدة الأفلام الأجنبية

Badr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant future

ايه الحلاوة دي يا انجكشن
موضوع جامد وخبرة لا يستهان به
مشكور علي المعلومات الجامدة

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

نبذة صغيرة عن تقنية المستقبل (السيارات الكهربائية)
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...739#post315739

الماتركسوية يتفضلوا يتفرجوا علي صور ماتركس متظبطة
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=42365
قديم 11-12-2010, 08:13 PM
yasser_ya2020 yasser_ya2020 غير متواجد حالياً

yasser_ya2020 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

ألف شكر ياباشا على كلامك الجميل, ربنا يكرمك.

دلوقتى أحنا قولنا الأنظمة اللى الواحد يقدر يعملها ملهاش عدد, فهنفضفض مع بعض شوية.

دلوقتى حضرتك محتاج هيد يونت, كاسيت يعنى, لو حضرتك عايز حاجة حنينة وكويسة, فى موديلات متعددة من بايونيير وكينوود وسونى, فى حدوود من 500 الى 650 جنيه,و ومميزاتها كتير, وفيها مخرج للأمبليفاير.

وعندك البايونيير ال 2150ub أو ال 3250 وده فى حدود 550 الى 600 جنيه

وال 3150 وده أغلى شوية فى حدود 650

والموديلات كتير, بس أبقى فاصل كويس ولف شوية على المحلات.

وفيه الكينوود اللى بينزل مع الشيفروليه اللانوس الجديدة, ده رخيص وكويس بس البايونيير أفضل فى رأيى, وفيه الرودستار بتاع الفيرنا كمان.

فدلوقتى يفضل حاجتين, ممكن تجيب طقم سماعات بيضاوى نضيف فى حدود 300 وات فى حدود 250 جنيه من الماركات السابق ذكرها, ولو فى مكان فى الباب لسماعات تانية هتجيب طقم مدور فى حدود 200 وات أكثر شوية أو أقل سنة, ودول هيعملوا فى حدود 150 جنيه حسب المحل والوات والنوع, وهيركبوا على الكاسيت الجديد..

بس كده مش هيفضل فلوس تجيب بيها أمبليفاير للصب, بس هتسمع من الكاسيت والسماعات صوت نقى وكويس جدا والبيز هيسمع فى العربية.

فلو فضل معاك فلوس للأمبليفاير, هتتضطر للأسف تلجأ للمستعمل علشان تجيب أمبليفاير للصب لو عايز تشغلها, وهتجيب أمبليفاير فى حدود 300 الى 600 وات قناتين علشان تركب الصب على القناتين.

وعندك من كينوود ال 350 وات القناتين ده كويس قوى

أو جى أم سيمفونى 600 وات 2 قناة

دول سعرهم حنين ويشغلوا الصب كويس والتحكمات اللى فيهم فى البيز هتنفعك.

بس خد بالك لسه السلوك ومصنعية التركيب, وصندوق الصب كمان هيعمل لوحده حوالى 120 جنيه على الأقل لو كويس.

وربنا يوفقك, وياريت اللى عنده رأى أخر أو معلومة زيادة يتفضل.
انا مبدئيا بتئسف لحضرتك علي التاخير تاني حاجة بشكر حضرتك كتير علي المعلومات بس انا لسة متلغبط
دلوقتي مثلا لو جبت الكاسيت البيونير ال2150ub الي هوة ب 550 كدة باقي 450 ممكن نجيب سماعات بيونير 400 وجي ام ولا انتا رائيك اية واية نوع الجي ام او الامب فير