العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 14-07-2008, 10:37 PM
sh_masry sh_masry غير متواجد حالياً

sh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ماتركس الشكل الجديد 2009

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_marmoush مشاهدة المشاركة

مين قال أن مافيش عربيه عائليه بالسعر ده عشان يكون فيه منافسه؟؟

بالعكس دى ليها منافسين أقوياء و مش عارف الناس مش شايفاهم ليه؟

الصنى 87 مانيوال - 92 أوتوماتيك و 1600 برضه و فيها أير باج
الهوندا السيتى 85 مانيوال - 91 أوتوماتيك بس 1300 و اقتصاديه فى البنزين

البروتون جين تو 84 مانيوال - 90 أوتوماتيك فيها كل الكماليات و عربيه تحفه بجد (ثبات - سحب - شكل - و فوق ده كله 2 أيرباج و abs)

يبقى أزاى مافيش منافسه؟

بصراحه أنا شايف أن الماتريكس بالسعر المبالغ فى ده تعتبر أسواء أختيار و مالهاش غير ميزه واحدة و هى سعر إعادة البيع فقط

طبعا انت كلامك مظبوط بس من ناحيه اخرى :
الصنى : تجميع محلى و مش كتير بيعترف بالتجميع المحلى كسياره معمره (ياريت تقراء الملحق الخاص بصوت الأمه و تعرف ازاى الناس بتشتكى من التجميع المحلى) او تقفيل متميز و ايضا قطع غيار تعتبر غاليه , يعنى المقارنه للماتريكس الكورى.
السيتى: عربيه صغيره جدا من الأمام بالنسبه لأجسام المصريين و 1300 cc و قطع غيار مغالى فيها جدا يعنى المقارنه برده فى صالح الماتريكس.
الجين تو : سياره تعتبر شبابيه اكتر بكتير من عائليه و فى اعتقادى الشخصى لسه ما اثبتتش كفائه مائه فى المائه و ايضا اعاده سعر البيع منخفضه جدا جدا , يعنى برده الماتريكس تكسب .

عموما لو بصينا فى الأخر انه لحد 140 الف جنيه فى مصر يادوبك يركبوك عربيه بس لازم يكون فيها حاجه انت مش راضى عنها و فى رأيى يبقى كده كله محصل بعضه و مافيش فرق كبير فى الأخر
قديم 15-07-2008, 10:47 AM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sh_masry مشاهدة المشاركة

و هو دى نظريه العرض و الطلب ... و ده اللى ماشى دلوقتى فى السوق المصرى طول ما السلعه بتتباع اخفض فى تمنها ليه ؟؟؟ و طول ما فى ناس بتشترى برده اخفض فى تمنها ليه ؟؟؟ و طول ما انا بكسب فى البيعه الواحده اد بيعتين اخفض تمنها ليه ؟؟؟

يا ساتر عليكم انتم عايزنى اخسر وللا حتى اكسب قليل علشان سواد عيونكم ؟؟؟؟؟ طب ما انا بكسب كتير اهه و العيشه زى الفل و لو فيه واحد مش قادر يشترى فيه خمسه غيره بيشتروا
أااااااااااااااااه قولتلي بقى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

احسبوها بطريقة تانية ،،

أنا لسه شاري ماتريكس الشكل القديم من شهر

هوب لقيت الشكل الجديد نزل
يبقي عربيتي بقت قديمة من غير أي تعويض

لما الاقي الجديدة غليت علي الأقل اقول لنفسي انا وفرت فلوس

وجهة نظر برضه ..... بس ماعتقدش إن التاجر بيفكر بالطريقة دي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_marmoush مشاهدة المشاركة

مين قال أن مافيش عربيه عائليه بالسعر ده عشان يكون فيه منافسه؟؟

بالعكس دى ليها منافسين أقوياء و مش عارف الناس مش شايفاهم ليه؟

الصنى 87 مانيوال - 92 أوتوماتيك و 1600 برضه و فيها أير باج
الهوندا السيتى 85 مانيوال - 91 أوتوماتيك بس 1300 و اقتصاديه فى البنزين

البروتون جين تو 84 مانيوال - 90 أوتوماتيك فيها كل الكماليات و عربيه تحفه بجد (ثبات - سحب - شكل - و فوق ده كله 2 أيرباج و abs)

يبقى أزاى مافيش منافسه؟

بصراحه أنا شايف أن الماتريكس بالسعر المبالغ فى ده تعتبر أسواء أختيار و مالهاش غير ميزه واحدة و هى سعر إعادة البيع فقط
بس العربيات إللي حضرتك ذكرتها دي لا تصنف على أنها سيارات عائلية بل تصنف على أنها سيارات صالون متوسطة الحجم

وإللي ممكن يتصنف على انه سيارة عائلية هم
Seat Altea

Daihatsu Materia

وطبعا دول سعرهم معدي الـ 100 ألف ومساحتهم أصغر وارتفاعهم عن الأرض أقل (وأنت عارف مطبات مصر) وقطع غيارهم غاليه وبكده يبقى برضه سعر الماتركس منافس وجودتها لا غبار عليها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sh_masry مشاهدة المشاركة

عموما لو بصينا فى الأخر انه لحد 140 الف جنيه فى مصر يادوبك يركبوك عربيه بس لازم يكون فيها حاجه انت مش راضى عنها و فى رأيى يبقى كده كله محصل بعضه و مافيش فرق كبير فى الأخر
قديم 14-09-2008, 03:13 AM
عظيمه عظيمه غير متواجد حالياً
من انا؟: علمت ان رزقى لن يأخذه غيرى فاطمئن قلبى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: بموووت فى العربيات

عظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond repute

يعنى أشمعنا العربيات اللى حنعتب على سعرها ماهى الناس كلها بتشتغلنا عادى بجملة يعنىptmnlo123per171
قديم 30-09-2008, 10:31 AM
الصورة الرمزية MoSHaX
MoSHaX MoSHaX غير متواجد حالياً
من انا؟: Thomas Wadee

MoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond repute

لا 90 الف كتير على الماتريكس ...من رائى ان اغلب الناس هتتجة الى الالنترا

I'M BaD UseR

قديم 21-10-2008, 12:04 AM
الصورة الرمزية ميدورءوف
ميدورءوف ميدورءوف غير متواجد حالياً
من انا؟: رءوف
التخصص العملى: مصور
هواياتي: الرسم والتصوير

ميدورءوف is a jewel in the roughميدورءوف is a jewel in the roughميدورءوف is a jewel in the roughميدورءوف is a jewel in the rough

وليه ياخونا منقلش ان العربيه اثبتت كفائه وهى فعلا عربيه واسعه عاليه وشكلها جميل وعليها طلب جامد والسوق عرض وطلب انا مش بدافع عن اصحاب التوكيلات بس انا عجبانى بعد الافانزا واللوجان7 وبالنسبالى اهم حاجه فالعربيه تكون عاليه وبتشيل عدد

الكلمات الدليلية
هيونداى ماتريكس, ماتريكس, ماتركس, matrix, matrix 2