العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > مازدا MAZDA

قديم 09-03-2010, 10:32 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ريجاتا 100 اس مو89 ولا مازدا 232 مو82 افيدونى

أنا ممكن أكون متأخر في الرد، بس أنا معايا مازدا 323، وبصراحة هي عربية جميلة، وتحس إنها 1600 سي سي مش 1300، ناعمة وسحبها جميل، وتشيل خمسة مستريح وشكلها حلو، بصراحة بأحس وأنا راكبها إني راكب عربية حديثة، ومن ناحية قطع الغيار فهي متوسطة السعر بس معمرة ومتوفرة، سواء الجديد الياباني والتايواني وممكن الصيني، وسواء الاستيراد، يعني عندك مثلا سألت مرة على طقم بيبان فبريقة في عزبة شلبي جنب المطرية كدة قالولي ب650 جنيه، الاكصدام الأمامي أو الخلفي الواحد ب200 جنيه، الشبكة كاملة ممكن تكلفك حوالي 800 جنيه، سير الكاتينة الياباني ب60 جنيه، طقم الصباب الياباني بحوالي 160 جنيه، الشانبر ب110 جنيه، يعني أسعار كويسة وحاجة معمرة، وإن كان الحاجة الوحيدة إلا مضايقاني إنها ما بتحبش الزحمة والحر، يعني جميلة في السفر والطرق المفتوحة، لكن في الزحمة لما تسخن تحس إن الموتور مش مظبوط قوي، بتبرجل شوية، أقصد لما تمشي كثير على الأولاني وتقف وكدة، ده بالنسبة للمازدا، أما الريجاتا فمعنديش فكرة عنها إلا إن في واحد زميلي أخي، قالي إنه ندم بصراحة لما باع المازاد 323 وجاب ريجاتا حسب كلامه هو معاه ريجاتا دلوقت وبيقول إنه ندم؛ لأن- وحسب كلامه برده- المازدا أقوى وأنعم وتستحمل السفر، أما الريجاتا ما يضمنش يروح بيها 6 أكتوبر، ناهيك عن إنه قال لي بالحرف إن التابلوه بتاعها ضعيف جدا، وربنا يوفقك وشكرا
قديم 12-05-2010, 04:33 PM
midoc1000 midoc1000 غير متواجد حالياً

midoc1000 is on a distinguished road

انا معايه ماذدا323 انصحك انك تشتريه لانه سريعه وصغيره تقدر تخش في اي مكان في القاهره ونعمه جداااااا ومريحه علي الطرق السفر وتستحمل المطبات وبتسحبش بنزين كتير من بورسعيد للقاهره 50 جنيه بنزينوامشي برحتك في القاهره
قديم 31-03-2011, 11:36 PM
waledahmed waledahmed غير متواجد حالياً

waledahmed will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amidoo9999 مشاهدة المشاركة

افيدونى انا محتار بين الريجاتا ال 100 اس مو 89 كامله فابريكه برده وجوه ومابين المازدا 323 مو 82 ياريت حد يرد على
+الريجاتا افضل توكل علي الله عن تجربه
قديم 01-04-2011, 04:29 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

العربيتين حلوين
لكن دلوقتي الفيصل الحاله
لو حاله الريجاتا شاذه زي ما بتقول
و 100 اس يعني تقفيل ايطالي مش مصري
اضمن انك حتركب عربيه ممتازه

حـازم خـضـر

قديم 01-04-2011, 05:19 AM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute

ريجاتا .... أفضل ..... شرط الحاله

اللهم احفظ بناتنا ونسائنا فى كل مكان من شياطين الانس