العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > شاهين ، ريجاتا ، دوجان

شاهين ، ريجاتا ، دوجان الوريث الشرعى لسيارات فيات 131 و تم تصنيعها فى إيطاليا و تركيا و تجميعها فى مصر

قديم 25-01-2012, 12:05 AM
thechemist thechemist غير متواجد حالياً
التخصص العملى: chemist
هواياتي: Driving

thechemist has a spectacular aura aboutthechemist has a spectacular aura aboutthechemist has a spectacular aura about
افتراضي الزيت زاد عن مقاسه

السلام عليكم ياصدقاء المنتدى العزيز النهارده جاى بقيس الزيت لاقيت حاجة غريبة جدا لاقيت الزيت زايد عن علامة ال max وانا اللى مغيره بايدى اخر مرة افيدونى ياجماعة الزيت زايد كتير عن مقاسه هل ده ايه سببه لأنى خايف امشى عليه كده عايز اعرف احتمال يكون ايه السبب ممكن يكون جوان وش سلندر مثلا عربية شاهين 96
قديم 25-01-2012, 12:53 AM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الزيت زاد عن مقاسه

لا طبعا مش جوان لو جوان ينقص مش يزيد حتلاقيه زاد منك بس وانت بتغيره ولا حاجه افتح الطبه ونزل منه شويه وقيس لغاية ميتظب معاك

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 25-01-2012, 01:57 AM
الصورة الرمزية fire storm
fire storm fire storm غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب

fire storm is a jewel in the roughfire storm is a jewel in the roughfire storm is a jewel in the roughfire storm is a jewel in the rough

اتاكد بس انك بتقيس الزيت على ارض مستويه لانها لو مايله ممكن يعمل معاك كده ...و او انت فعلا حطيت كتير يبقى اعمل زى مالاستاذ قالك افتح الطبه و نزل شويه
قديم 25-01-2012, 02:03 AM

thechemist has a spectacular aura aboutthechemist has a spectacular aura aboutthechemist has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة screamseko مشاهدة المشاركة

لا طبعا مش جوان لو جوان ينقص مش يزيد حتلاقيه زاد منك بس وانت بتغيره ولا حاجه افتح الطبه ونزل منه شويه وقيس لغاية ميتظب معاك
فعلا كلام حضرتك مضبوط لو جوان صحيح هيقل لكن انا شاكك يكون جه عليه ميه مع ان حاله الموتور عندى جيدة جداالمشكله انا مغيره بقالى 3 اسابيع وكنت مضبطه عند العلامة ال max وكنت على فترات بقيسه النهاردة لقيته فوق ال max بكتير وانا مغير mobil ال 5000 واللى انا ملاحظة ان الزيت بقا خفيف وزاد عن مقاسه وخايف اسافر بيها
قديم 25-01-2012, 02:21 AM

انا فعلا بقيسه على ارض مستوية ولو العربية راكنة على حتة مرتفعة بنزلها بايدى من غير ما ادور حضراتكم معايا فى ان الزيت خف مع انى لسه بادرى على معاد تغييره وكمان زايد جامد انا كل اللى خايف منه تكون مياه اتخلطت مع الزيت لكن اكيد مش تستحمل حرارة الموتور العاليه وتخرج