العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > شاهين ، ريجاتا ، دوجان

شاهين ، ريجاتا ، دوجان الوريث الشرعى لسيارات فيات 131 و تم تصنيعها فى إيطاليا و تركيا و تجميعها فى مصر

قديم 26-09-2010, 02:08 AM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أقصى سرعة جبتها بالشاهين كام ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إبراهيم عثمان مشاهدة المشاركة

شكرا على المشاركة

أنا عايز أوضح حاجة

إن العربية بتجيب لحد 100 كويس وبعد كدا التسارع يقل لحد 120 وبعد كدا مابتعديش 120

أنا عايز أفهم العيب فى ايه بالظبط؟

مع العلم إن فى خلال سنة أنا مغير طقم دبرياج وعامل طقم شنبر وشوية حاجات كدا
برضو انا شاكك جدا فى اسطوانة الدبرياج لأنها السبب الأول, هناك عدة ظواهر :
1- السيارة تكون ضعيفة فى المرتفعات الطويلة.
2- رجة عند الطلوع بالسيارة.
3- استهلاك بنزين أكبر و تسارع اقل و فى بعض الاحيان سخونة زائدة.

لو فيه حاجة من الظواهر ديه يبقى اسطوانة الدبرياج.

بص على الشكمان برضو و ده هيبان من صوت السيارة, لو صوتها مرتفع و فيه خشونة يبقى الشكمان فيه مشكلة غالبا مخروم و ده بيؤدى الى خنق المحرك.

لو فيه ارتفاع فى استهلاك البنزين و سخونة زائدة فقط, ممكن تشك فى التاكيهات, اضبط التاكيهات.

لو عربيتك كاربيراتيرممكن جدا تكون المشكلة فى الكاربيراتير و خاصة لو انك لا تشعر بالاستجابة عند الضغط على دواسة الوقود بقوة,

الأداء الطبيعى للشاهين هو الوصول الى 140 بسهولة, و الوصول الى 160 على الأقل لكن بتسارع اقل.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 27-09-2010, 02:59 AM
thechemist thechemist غير متواجد حالياً
التخصص العملى: chemist
هواياتي: Driving

thechemist has a spectacular aura aboutthechemist has a spectacular aura aboutthechemist has a spectacular aura about

أنا بوصل بالشاهين ل 140 بسهولة خصوصا على طريق دائرى المعادى لكن بعد 140 بصراحة بيبقى الوصول ل160 صعب جدأ فكده أكيد فى حاجة عندك لأن الكل أجمع أن 120 قليل على الشاهين
قديم 16-04-2011, 01:55 AM
ahmed.counselor ahmed.counselor غير متواجد حالياً

ahmed.counselor has a spectacular aura aboutahmed.counselor has a spectacular aura aboutahmed.counselor has a spectacular aura about

شاهين 1300 سي سي موديل 95 اقصى سرعة بدون حرق 130 وانا عادة مبزودش على 120
اللى هقولة دة خارج الموضوع بس مهم انا جربت اثبت سرعتى بين 90 / 100 لقيت العربية ارتاحت معايا والسواقة بقت ممتعه جدا وبيقت مستمتع بالطريق بالضافة الى ان معدل استهلاق البلنزين تحسن بشكل ملحوظ