العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > شاهين ، ريجاتا ، دوجان

شاهين ، ريجاتا ، دوجان الوريث الشرعى لسيارات فيات 131 و تم تصنيعها فى إيطاليا و تركيا و تجميعها فى مصر

قديم 03-09-2012, 02:08 AM
حواش حواش غير متواجد حالياً

حواش will become famous soon enoughحواش will become famous soon enough
افتراضي رد: توضيح مهم بالنسبة للتحويل من انجكشن الي عاده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الهاك الصغير مشاهدة المشاركة

أولا أسباب التحويل
التحويل بيتم بعد عدم صلاحية اكثر من قطعه من نظام الانجكشن للعمل او بعد عملها بكفائه منخفضه ويجب تغيرها

يعني لو واحد معاه عربية انجكشن 2007 يحولها ليه الي كاربراتير ليه اكيد الانجكشن احسن مليون مره من الكاربراتير والميكانيكي اللي بيغير هيقولك الكلام ده

يعني لو مثلا باظ رشاش وعامل 450 جنيه أي نعم مبلغ عالي شوية مش مشكله لكن هتستمر عربيتك بنفس الكفائه بالسنين لو غيرته بحاجه اصليه

انما المفروض تحول في حالة واحدة بس لو حصلك زي ماحصالي وكل المجموعه حساس +رشاش+لوحة كمبيوتر = 3000 جنيه كانوا في حاجه ملحة للتغيير او التحويل ب 1200 كاربراتير وكل حاجه معروف مميزاتها وعيوبها

وعاوز اقول نصيحة لأي حد معاه شاهين زي العضو اللي راح لميكانيكي علشان يقلبلو العربية بدون مايسال عليه وبيقول اسبوع كمان كلام غريب فعلا
أقوله أنا سألت عند أكتر من ميكانيكي علشان اعرف هل عنده خبره وهل عمل الكلام ده قبل كده ولا لاء لحد ماوصلت للأفضل مع انه اغلي حاجه بسيطه بس عرفت انه فاهم وعملها قبل كده كتير
دي بقي كانت غلطت حضرتك انك ماسألتش

وبقول لاي حد معاه شاهين ومش فاهم ميكانيكا اعمل زيي وقف سواء تاكس شاهين من اللي علامته انجكشن واحكيله القصه هتلاقيه يقولك تروح عند كذا وتعمل كذا وفي اماكن مشهوره بالشاهين زي دمياط والمنصورة التاكسي الشاهين منتشر هناك
اخي الغالي الاسعار مبالغ فيها شويتين لوجبت رشاش جديد بالحساس 250 وسعر اللوحه الاكترونيه 2000 جنيه من التوكيل لكن لو استراد سعر الرشاش بالحساس 150 جنيه واللوحه 600 جنيه فقط للعلم
قديم 04-09-2012, 01:53 AM
الهاك الصغير الهاك الصغير غير متواجد حالياً
من انا؟: م أحمد
التخصص العملى: مهندس برمجيات

الهاك الصغير has a spectacular aura aboutالهاك الصغير has a spectacular aura aboutالهاك الصغير has a spectacular aura about
افتراضي رد: توضيح مهم بالنسبة للتحويل من انجكشن الي عاده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حواش مشاهدة المشاركة

اخي الغالي الاسعار مبالغ فيها شويتين لوجبت رشاش جديد بالحساس 250 وسعر اللوحه الاكترونيه 2000 جنيه من التوكيل لكن لو استراد سعر الرشاش بالحساس 150 جنيه واللوحه 600 جنيه فقط للعلم

أخي الكريم أحب أقول لسيادتك انت اولا بتتكلم عن الصيني ولا الاوريجنال

أولا الرشاش صيني عامل 150 جنيه حساس الايدل أصلي عامل 450 جنيه صيني 200 جنيه حساس البوابة نوعية معقوله بس مش الاصلي عامل 350 جنيه مستورد 200 جنيه اللوحة 2000 جنيه

والكلام ده كلام مؤكد وانا كنت عند الكيلاني وقالي لو مالقيتش عندي الاصلي اعرف انك مش هتلاقي عند حد غيري في مصر

انما الاسعار اللي حضرتك بتتكلم عليها ياريت تعرفنا جبتها منين واصليه ولا لاء جديده ولا استيراد واخر مره سالت فيها عن الاسعار دي