العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 24-12-2010, 05:20 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بدء حجز جين تو وساجا 2011

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MEGAREKAB مشاهدة المشاركة

الأساتذة الأفاضل اللى بيقولوا باى باى ساجا ولا ساجا كده بح ...

ممكن أعرف حضراتكم بتفكروا ازاى ...

ال باء تجارة إسمها عرض وطلب وسعر ...

والكل عارف جدا جدا بلا شك ان الساجا عليها طلب جامد جدا وغير متوقع ...

مع قله المعروض من السيارة فى مصر ...

يبقى النتيجة لأى حد هيفكر مش مهم يكون خريج تجارة ....

النتيجة هى ارتفاع السعر ...

والله العربية دى لو ثمنها زاد عشرة الاف جنيه مش ثلاثه ولا اربعه ....

برضه تستاهل وتستحق عن ثقه وجدارة وإمتياز ومش خسارة فيها ...

قارنوها بأى عربية ثانية بالمواصفات دى وشوفوا سعرها كام ...

للأسف ...

اللى مش معاه ساجا ..... كأنه مش معاه حاجه

بلاش حقد
اولا انا مش حاقد خالص انا كنت ناوي اشتري العربيه دي ايم ما كانت موجودة في التوكيل بكثرة و بسعر 62 الف بس بعد خصم الف جنيه! العربيه كويسة و كل حاجة بس ببساطه انا ارفض الاستغلال و كون ان يسادتك تتمنى انها تغلى يبقى انت بتحارب العربيه!!! و بتحد من انتشارها و ده ضرر عليك لانك متفكرش باسلوب سيلفيش انك كده لو حبيت تبيع العربيه حتبيعها بمكسب بل على العكس العربية البروتون مش بياعه خالص مستعمل مع انها موجوده في مصر من 96 باسعار كويسة جدا!!! و اللي بيشجع على شراءها سعرها و كمالياتها و انها مش صيني!!!! العربيه مفيهاش زجاج كهرباء ورا و مفيهاش فرامل اي بي اس!!! و لا اي بي دي ولا اي اس بي يا دوب 2 ايرباج او واحده مش فاكر باقي الكماليات سينسور بارك واللا كاسيت سي دي واللا تكييف ممكن تركبهم ب 500 جنيه و التكييف موجوجد في كل العربيات الجديدة حتى الشاهين و اللادا!!!! ارتفاع سعر السيارة فعلا حيحد من انتشارها و بالتالي ارتفاع اسعار قطع غيارها و عدم انتشارها في السوق لضعف الطلب عليها! يبقى انت استفدت ايه؟ معاك عربيه اشتريتها ب 60 الف و باقت ب 70 الف زي ما انت عايز بس ملهاش قطع غيار زي الفورد و السيتروين تمام! اسعاره عمالة تعلى و سعر اعادة البيع بينزل اكتر و اكتر!!!
و احنا مش بنحقد ولا حاجة! امال لو كان معاك مرسيدس و انا اتكلمت عليها كنت قلت عليا ايه؟
قديم 24-12-2010, 06:16 PM
الصورة الرمزية MEGAREKAB
MEGAREKAB MEGAREKAB غير متواجد حالياً

MEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really nice

العضو الفضى الفاضل / mmffor

أنا شامم وحاسس من طريقه كلام حضرتك ان فيها نوع من التريقة والتوبيخ والاستخفاف والتهجم والسب بما انك دعوتنى selfish وأنا لا أقبل بذلك على الاطلاق مهما كانت كنيتك مع احترامى ليك لأنى ماغلطتش فى أحد ولا تطاولت فى الحديث وانت عارف كويس اوى ان كلمه بلاش حقد بقى كلمه عاديه مش المقصود بيها اللى جه فى دماغك الا اذا لو انت حضرتك متعود على كده .....

ومرسيدس ايه اللى بتتكلم عليها ... انا اركب فزبه شاريها من تعبى وشقايا ولا اركب مرسيدس مامى ولا بابى شاريهالى العب بيها اعمل شو قدام الناس ..

كل واحد يركب اللى هو عاوزه ومقتنع بيه لكن مش هسمح ان حد يتريق على عربية انا مختارها لانها اهانة غير مباشرة لكل مالكيهامش ليا انا بس ...

إركب اللى انت عاوزه وأنا احترم اختيارك دون كما عليك ان تفعل بالمثل...

ياريت حضرتك تتكلم وتكتب بإسلوب أحسن من كده وماتنساش انك عضو فضى .... عارف يعنى ايه فضى ... يعنى المفروض تكون قدوه ومثال نموذجى للأعضاء ... وماتنساش برضه انك ممكن تكون بترد على واحد فى سن اخوك الكبير او فى سن والد حضرتك

على العموم ... وعشان انا متأكد إنى أكبر منك سنا ...

حقك عليا يا أخى وأنا أسف إن كنت غلطت فيك أو تطاولت وماتزعلش

مع خالص الدعاء من الفؤاد بدوام النعمه والفضل من الله تعالى.
وأن يهديكم لما فيه خير لكم ولسيارتكم
وأن يحفظكم ويحفظ ما وهبكم من كل شر وسوء ومن كل نفس أثمه ومن كل عين حاسدة.
وأن يكتب لكم حسنه فى كل خطوة تخطوها بسيارتكم ويحط بها من ذنوبكم.
وقدر الله لكم وكتب عليكم فعل الخير وراحة البال والغنى عن السؤال.

محمد عبد المجيد
المشتريات الخارجية
شركة الاسكندرية للإضافات البترولية ( اكبــــا)

0116007025
قديم 24-12-2010, 07:21 PM
الصورة الرمزية SALAHHAKIM
SALAHHAKIM SALAHHAKIM غير متواجد حالياً
هواياتي: الزراعة

SALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond repute

السلام عليكم
يا محمد بيك متزعلش من الكلام ده هو حر دى وجهه نظره وكلمه انانى دى اكيد مش مقصوده لانه ميعرفش سنك ولا تعامل معاك فالراجل فاكرك تاجر
وعلى العموم متزعلش يا محمد بيك انت راجل محترم جدا جدا وانا من خلال تعاملى على الهاتف انت راجل فوق المحترم وخدوم وخلوق . واسمحلى اقوله انو لو تعامل معاك او عرفك الكلام حيتغير و اكرر احترامى واعتذارى ليك يا محمد بيك

الاستاذ mmffor
سعر العربيه كان 63 الف
زجاج كهرباء امامى
تكييف سنتر باور تقيل (ميزه غير عاديه )
اير باج للسائق
تحكم فى ارتفاع المقعد والسائق
فتح الشنطه والتنك من الداخل
اضواء شبوره امامى وخلفى
جنوط سبور 14 كاوتش عريض 185
سنسور بارك
2 مفتاح ريموت + انذار + ايمو بلايزر (استحاله سرقه السياره )
كاسيت سى دى اوديو كلاريون اربع سماعات
اتساع غير عادى فى الحجم الداخلى والشنطه
شاسيه 75 % من الفولاذ
بروتون تحصل على 3 او 4 نجوم فى اختبار الامان الاروبى
تباع فى المملكه المتحده اغلى من السيارات الكورى .
فى احدى حلقات توب جير قورن بين البروتون وجا والتويوتا افينسيس وليس الكورولا لفوز بروتون الويجا ببساطه على الكورولا

اخيرا
مثال بسيط
هيونداى فيرنا
4 زجاج كهرباء
تكييف سنتر باور (سايب)
2 مفتاح ريموت
كاسيت رود ستار
ساعه
طاسات رياضيه ( حلوه دى طول عمر الواحد يسمع عن جنوط سبور انما طاسه سبور دى جديده )
موتور جبار ( والبروتون سجا بتطلع منه بالعافيه انما بطلع منه )
صالون من خامه زى الزفت الباب بيشخلل وهى زيرو
امان يتساوى مع امان الموتوسيكل
دى وجه نظر واحد ركب فيرنا وسجا
كل ماسبق شايف انك تعرف تضيفه فى العربيه ب500 جنيه
انا ادعوك لفتح محل وانا حبعت ليك ناس واعملك دعايه كمان
انا ادعوك انك تركب ساجا وبعدين تتكلم على العربيه الى ماشاء الله 1332
94 حصان الى بتجرى مع الى 1600 فى مصر
ملحوظه
الشاسيه للبروتون ساجا 75% من الفولاذ والشداد الموجود بعرض الشنطه على شكل حرف اكس وعارض فولاذى خلف التابلوه يعنى من الاخر (بسم الله ماشاء الله )
عربيه بتحترم كل من يقودها فى كل شى
وربنا يهدينا جميعا للخير

قديم 24-12-2010, 11:29 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

يا استاذ محمد انا مغلطش فيك و لو عايز تشوف اي مشاركة ليا انا دايما ارشح الساجا في اي مقارنة مع فيرنا او لانوس او حتى لوجان!! لان سعرها متميز مقارنة بكمالياتها و لكن يعيبها عدم توافر قطع غيارها بره التوكيل و حتى جوه التوكيل لبعض القطع!! و ده عيب فظيع!
و عموما ادب حضرتك يجبرني اني اعتذرلك بالمثل و معلش مكانش قصدي اي كلمة تزعل حد بس انا اسأت الظن في تعليقك بكلمة بطلوا حقد! لاني انا مش حاقد ولا حاجة بس انا زعلان على الموديل الكويس اللي كنت متوقعله النجاح و لكن توكيله بسياسته الاستغلاليه حيفقده ميزه من مميزاته و هو سعره المتميز و بالتالي اللي حيشتريها حيبقى واحد غاويها و ده فعلا حيقلل انتشارها! انا خايف على الموديل و ملاك العربيه و متضايق من استغلال التوكيل!
و المسامح كريم و عذرا مرة اخرى اخي الفاضل
قديم 25-12-2010, 10:47 PM
الصورة الرمزية SALAHHAKIM
SALAHHAKIM SALAHHAKIM غير متواجد حالياً
هواياتي: الزراعة

SALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond repute

السلام عليكم
الف مبروك على زياده سعر السجا 68 الف و73
ده بردو شويه على قيمه العربيه الحقيقيه وده اهم عيب فى عز العرب مبيعملش دعايه مقابل تخفيض فى سعر السياره ده غلط غلط مع شعب مصر . شعب مصر اثبت بالدليل انه عاوز اعلانات والعربيه الى حتنطلق بطموحاتك وشويه كلام فاضى وفى الاخر يطلع العربيه ام طموح مرفوضه من الدخول لاغلب بلدان العالم لافتقرها الامان والجوده .وطبعا انا مش حتكلم على التوكيل الطموح الى انطلق بطموحات الناس الناس هى الى بتتكلم عن البلاوى السوداءالى فى العربيه الى انطلقت بطوموحاتهم وفلوسهم .
والتوكيل الاهم والاخطر والاكبر ابو عربيه بتمشى على الحيط (توكيل دمر نفسه بالميجان والى عمله فى الناس ) والغريب ان فعلا كلامى صح جدا والدليل على كدة كلم واحد معاه رينو ميجان وقله عربيتى . والكهرباء ( حيتفتح فى الغضب الثوره من التوكيل والكهرباء والبطاريه والكنترول ) جرب تقله العربيه عامله ايه معاك انا بفكر اشتريها حتلاقى الراجل الى كان بيسب ويلعن ده حتلاقيه بيقول فيها اشعار وحلاوه الرينووجمال الميجان ..
والله ده الشعب المصرى .
انا ضد اى حد بستغل الظروف والدليل انى بدور على بدائل لـ قطع الغيار (يعنى عز العرب ده مش ابويا) وانا نفسى الناس الى تعرفنى عارفه انى اكتر واحد مضرور من الزياده دى لانى عاوز ابيع الى معيا واشترى اتوماتيك ساجا او بيرسونا .بس فعلا السعر الجديد ده بردو قليل على العربيه .
اسف للاطاله