العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 11-10-2009, 09:30 PM
الصورة الرمزية flashfox
flashfox flashfox غير متواجد حالياً
من انا؟: fox

flashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of light
افتراضي رد: بروتون برسونا تقرير كامل

شكرا علي الردود ومروركوا علي موضوعي وانا مع الfrv
قديم 11-10-2009, 11:46 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

افضل ما يميز العربية هى الاداء الرياضى للمحرك سواء القوة او العزم او منحنى العزم والقوة عامة اللى تم تعديلة ليصبح متميز ورياضى جداً بشهادة العالم حتى من الموديل اللى قبليه
110 bhp (82 kW) @ 6,500 rpm of power and 148 N·m (109 ft·lbf) of torque,

ده بالاضافة لاداء الفتيس الممتاز واداء منظومة التعليق اللى مصمماها لوتس اسطورة التعديل والسباقات الانجليزية وديه برضو بشهادة الجميع

واخيراً التصميم الداخلى والخارجى المتميز والانيق والرياضى

اللى اعرفة عن عيوب العربيات البروتون كلها انها لا تتعدى الاكسسوارات يعنى مش مقص يتكسر ولا جنط يتعوج ولا موتور يتغيرة وش سلندر زى ما بيحصل فى عربيات كورى مثلاً

فعيوب التقفيل زيها زى الكورى ومش كارثية ابداً

اما موضوع التوكيل ففى ناس بتشكر فيه يمكن انت ليك تجربة سيئة لكن مش شرط تكون عامة ياريت تحكيلنا عن تجاربك مع التوكيل بالظبط

وتسلم ايدك يا فلاش على المجهود والتقارير والمواضيع المتميزة ديه

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 11-10-2009, 11:57 PM
الصورة الرمزية flashfox

flashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of light

انت اللي مشكور علي مرورك و تعليقك الجميل بس الصراحة انا العربية دي كانت معايا انا واصحابي حوالي شهرين (مع العلم ان السيارة كانت من برة بتاعة والد صاحبنا بس هو بيسافر كتيير اوي)و سافرنا بيها مرسي مطروح الصراحة هي اتزان واداء علي الطريق جميل بس الصراحة الكراسي مش مريحة بعض الشئ يعني كنا بنضطر نبدل السواق كل ساعة!! ptmnlo123per113 تقريبا لان كنا بنتعب بسرعة عكس التيجو ولما رجعنا كان معاد صيانة ال 25000 كم ورحنا واتخنقنا لان المكان زحمة و لازم نحجز دور و نستني وقالولنا ان العدد الل جه قليل و ممكن ننتظر وقعدونا 7 ساعات نكلمهم ويهدونا لحد ما جت استراحة الغدا وطبعا صحابي مستحملوش
ولا انا ولما جه الدور دفعونا فلوس كتيير بس بصراحة مرديتش ابص في الفاتورة عشان مموتش حد في اليوم دة بس احنا دفعنا 900 جم تغيير سيور وزيوت ptmnlo123per195

التعديل الأخير تم بواسطة flashfox ; 12-10-2009 الساعة 12:01 AM
قديم 01-12-2009, 11:33 PM
algaber algaber غير متواجد حالياً

algaber will become famous soon enough

واضح ان صديقنا ليس لدية اى فكرة عن البيرسونا وواضح ان تاجر سيارات ليس لدية بيرسونا ولكن عندة شوية عربيات كورى او صينى عاوز يبيعها ارجوة ان يركب البيرسونا الاول و بعدين يحكم عليها بذمة
قديم 05-12-2009, 01:49 PM
الصورة الرمزية flashfox

اولا انا معايا لوجان يعني انا لا تاجر عربيات ولا عندي عربيات صيني لاني مبحبهاش وموضوع البيرسونا دة فعلا حقيقي وانا عن نفسي مش عجابني غير شكلها وسواقتها لكني غير مقتنع بالماليزي