العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى > معلومة قانونية

معلومة قانونية مستشارك القانوني

قديم 19-07-2013, 01:14 AM
الصورة الرمزية مهندس سعيد
مهندس سعيد مهندس سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس زراعى (هندسه وراثيه)

مهندس سعيد has a spectacular aura aboutمهندس سعيد has a spectacular aura aboutمهندس سعيد has a spectacular aura about
افتراضي استشاره قانونيه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
استفسارى عن سياره معروضه عليا للبيع وعليها اقساط بنك ...
ازاى اشتريها من صاحبها وهى لسه عليها اقساط للبنك ؟؟؟
علما بان باقى عليها حوالى 40 الف جنيه ..
شكرا

دولـــــــــــــــة محترمـــــــــــــــــة ... وشعب مصـــــــــــــــــــــــ ون
وسنحيــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــا ... كرامـــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــا
قديم 06-08-2013, 04:37 PM
Mr.Law Mr.Law غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محامي

Mr.Law is a jewel in the roughMr.Law is a jewel in the roughMr.Law is a jewel in the roughMr.Law is a jewel in the rough
افتراضي رد: استشاره قانونيه

طبعا هو معهوش المبلغ اللى بيه يخلص العربيه من البنك وبعد كده انت تشترى علشان كده هو بيبيع العربيه بسعر كويس لان هدفه انه ياخد الشيكات اللى عليه من البنك.
يبقي تتفقوا ع الاتى
اولا :

انت تديله المبلغ المطلوب وتبقى مبلغ صغير كأنك بتشترى سياره بظروف بيع وشراء طبيعيهبس تديله الفلوس بعد ما يعملك توكيل بيع رسمى للسياره مع ذكر للنفس والغير (توكيل بيع رسمى عام سيارات)

مثال هانفترض ان العربيه دى اوكتافيا موديل 2009 البائع هايجيبلك توكيل بيع رسمى عام سيارات (ده عنوان التوكيل وموجود بالنص)مكتوب فى التوكيل يحق للموكل بيع وشراء سيارات اوكتافيا موديل 2009وده مش بيحتاج رخصه لعمل التوكيلومعنى التوكيل ده انه يحق للمشترى انه يبيع ويشترى اى سياره يمتلكها البائع نوعها اوكتافيا موديل 2009 ولا يجوز الغاءه الا فى وجود الطرفينثانيا :

خد شيك بالمبلغ اللي دفعته للبائع يسترده بمجرد نقل الرخصة وطبعا إكتب عقد إبتدائي بينك وبينه يتم فيه ذكر مراحل التعاقد
ثالثا:وانت بتسلمه المبلغحضرتك تستلم منه السياره وتكون فى حيازتكوتستلم منه التوكيل وفى نفس اليوم تروح معاه البنك وتسلمه المبلغ البنك هايقول ان المخالصه هاتستلمها إمتيوطبعا خلال الفتره دى حضرتك معاك العربيه والرخصه والتوكيل وبعد المده البائع هايستلم المخالصه وساعتها يكون الاجراء الطبيعى بينك وبينه وبين المرور

واسف علي التاخير

محامي تحكيم
دراسات عليا في التجاره الدوليه
ماجستير في القانون – جامعة عين شمس
باحث دكتوراه
زهراء م.نصر – القاهره
01228838384

شكرٌ ودعاء خيرُ جزاء

قديم 02-09-2013, 06:01 PM
رامى يوحنا رامى يوحنا غير متواجد حالياً

رامى يوحنا is on a distinguished road
افتراضي : استشاره قانونيه

انا عايز اشترى سياره اجره (تاكسي شيفورليه لانوس) وعليها اقساط بنك عايز اعرف كيف اضمن حقي قانونيه
والعربيه عليها للبنك 32 شهر
ماهى الضمنات القانونيه الذى اضمن بيها حقي لانى العربيه محتاجه مصاريف كتير ازاى بعد ماتدفع المصريف دى ميرجعش يسترد العربيه
ارجو الرد سريعا
وشكرا للحضرتكم

التعديل الأخير تم بواسطة رامى يوحنا ; 02-09-2013 الساعة 06:25 PM
قديم 02-09-2013, 06:23 PM

للاهمية : استشاره قانونيه

انا عايز اشترى سياره اجره (تاكسي شيفورليه لانوس) وعليها اقساط بنك عايز اعرف كيف اضمن حقي قانونيه
ماهى الضمنات القانونيه الذى اضمن بيها حقي لانى العربيه محتاجه مصاريف كتير ازاى بعد ماتدفع المصريف دى ميرجعش يسترد العربيه
ارجو الرد سريعا
وشكرا للحضرتكم
قديم 03-09-2013, 05:58 AM

افتراضي استشاره قانونيه

: 1463B6~153:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامى يوحنا مشاهدة المشاركة

ارجو الرد سريعا
وشكرا للحضرتكم