العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 30-12-2012, 02:33 AM
sameh.rafat sameh.rafat غير متواجد حالياً

sameh.rafat is on a distinguished road
افتراضي رد: الاوبترا والماتريكس محتار بينهم

زادت الحيره اوبترا ولا ماتريكسه
قديم 30-12-2012, 04:24 PM
HELGOHARY HELGOHARY غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان

HELGOHARY has a spectacular aura aboutHELGOHARY has a spectacular aura about

انا ما سوقتش الاوبترا لكن معايا الماتريكس الاتوماتيك 2008 والحمد لله مريحانى جدا لاسباب اسردها يمكن تكون فيها اجابة ليك:
1:العربية عالية عن الارض ومابحتاجش اخد المطب بزاوية.
2:كراسيها عاليه ومع مرايتها بتكشف كل الطريق.
3:عملية وخصوصا للعائلات. يعنى مع ال 1600 سى سى بشيل اوزان عالية فيها والحمد لله سحبها جميل.
4:العربية من جوه واسعة لفوق فحلوة للناس الطويلة وخصوصا فى قعدتها.
5:الشانطة بتاعتها لو شيلت الفيبرة اللى محطوطه هاتقدر تحط فيها شنط على الاقل اربع شنط ولو عاوز اكتر رجع الكنبة اللى ورا وحط اللى انت عاوزه.
6:صيانتها اسعارها كويسة
7:عاربية ماسكة سعرها فى السوق وبيعها سريع.
8:عاجبنى فيها زرار ال over drive بيساعد فى زيادة قوة التسارع بشكل جميل وقوى.لكن:
9: كثبات على الارض فوق ال 130 وفى شوارعنا الجميلة بحس انها مش ثابتة اوى وده مش معناه انها وحشة فى ناس اعرفها بتمشى بيها لغاية 160 بس انا مازودتش بيها عن 130( بس ده يتوقف على الطريق)
10:مافهاش كماليات من جوه لكن ده ممكن تظبطه . والامر فى الاخر راحة نفسية . يعنى انا احب العربية العالية سواء هاتش باك زى الماتريكس او عربية دفع رباعى .وحاجة اخيرة: ربنا يوفقك وتجيب عربية حالتها ممتازة علشان هاتفرق كتير فى احساسك بيها وتقبلك ليها.

قديم 04-01-2013, 04:55 PM
sameh.rafat sameh.rafat غير متواجد حالياً

sameh.rafat is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HELGOHARY مشاهدة المشاركة

انا ما سوقتش الاوبترا لكن معايا الماتريكس الاتوماتيك 2008 والحمد لله مريحانى جدا لاسباب اسردها يمكن تكون فيها اجابة ليك:
1:العربية عالية عن الارض ومابحتاجش اخد المطب بزاوية.
2:كراسيها عاليه ومع مرايتها بتكشف كل الطريق.
3:عملية وخصوصا للعائلات. يعنى مع ال 1600 سى سى بشيل اوزان عالية فيها والحمد لله سحبها جميل.
4:العربية من جوه واسعة لفوق فحلوة للناس الطويلة وخصوصا فى قعدتها.
5:الشانطة بتاعتها لو شيلت الفيبرة اللى محطوطه هاتقدر تحط فيها شنط على الاقل اربع شنط ولو عاوز اكتر رجع الكنبة اللى ورا وحط اللى انت عاوزه.
6:صيانتها اسعارها كويسة
7:عاربية ماسكة سعرها فى السوق وبيعها سريع.
8:عاجبنى فيها زرار ال over drive بيساعد فى زيادة قوة التسارع بشكل جميل وقوى.لكن:
9: كثبات على الارض فوق ال 130 وفى شوارعنا الجميلة بحس انها مش ثابتة اوى وده مش معناه انها وحشة فى ناس اعرفها بتمشى بيها لغاية 160 بس انا مازودتش بيها عن 130( بس ده يتوقف على الطريق)
10:مافهاش كماليات من جوه لكن ده ممكن تظبطه . والامر فى الاخر راحة نفسية . يعنى انا احب العربية العالية سواء هاتش باك زى الماتريكس او عربية دفع رباعى .وحاجة اخيرة: ربنا يوفقك وتجيب عربية حالتها ممتازة علشان هاتفرق كتير فى احساسك بيها وتقبلك ليها.
كلام حضرتك ريخيني جدا بس ممكن سؤال
هو الشكل الجديد اعلي من الشكل الجديد
وايه الفروق بين الشكلين للماتريكس وقريت مواضيع كتير ناس بتقول انها واطيه
وتمنها كام تقريبا
ولو قدام خضرتك عربيه بتتباع ياريت حضرتك تبلغني ونتواصل
قديم 04-01-2013, 05:16 PM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute

الماتريكس الشكل الجديد افضل وعربيه ممتازه
قديم 04-01-2013, 07:15 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

مش سقت الأوبترا ولكن سقت الماتركس لمدة 2 سنة حتى الأن معايا الشكل القديم

الماتركس ممتازة وواسعة وممكت تجيب حامل شنط وتحط شنطة أو حتى تلفزيون جديد فوق سطح العربية وهذه إمكانية غير موجودة فى الأوبترا. الماتركس كراسى عالية من الداخل فتحس براحة اكثر فى القيادة يعنى عمرك ما هتنزل من العربية الماتركس وتحس ان رجلك مكسرة وعظلم مشدود زى العربيات العادية من كثرة القاعدة أو ثنيى الارجل.

العيب الوحيد فقط هو روئية العربية يعنى لما تيجى ترجع للخلف مفيش شنطة والزجاج الخلفى مرتفع قليلا فمش بتشوف بوز العربية اللى خلفك أو لو دراجة مثلا محطوطة وراء العربية كذلك مش بتشوف بور عربيتك لما تيجى تقرب منالعربية اللى قدامك. ولكن بالخبرة والإحساس بتقدر تقدر الموقف والمرايات الجانبية بتساعد..

ميزة ثانية أن العربية طولها اربع متر فقط فتعتبر صغيرة وتقدر تركن مستريح. وارتفاع السيارة عن الارض 16 سنتى وهى بهذا لا تقل على الأوبترا وأعلى من اللانوس مثلا.

العربية دى ناس كثيرة بتحب تشتريها وهتجد سعر إعادة البيع كويس.

الثبات كويس لو مش هتزود عن 120 كيلوا مثلا. أكتر من كدة يبقى تاخد بالك وأنت فى الملفات أو المناورات. وأعتقد محدش هيعمل منوارات أو ياخد يوتيرن على سرعة تتجاوز 80 حتى ولو بالأوبترا..