العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 20-12-2012, 08:03 PM
د/محمود عبدالمقصود د/محمود عبدالمقصود غير متواجد حالياً
من انا؟: د/ محمود رجب .... عاشق للسيارات الامريكيه gmc ford chevy و ليست الكوريه التي تدعي الامريكيه

د/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to behold
افتراضي رد: كيا سبورتاج ولا نيسان جوك ولا اوبل استرا سيدان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BmW MeRo مشاهدة المشاركة

سبورتاج احسن واحدة لانها منتشرة

وواضح انك كنت راكب الاكسبلور فى الخليج

فالسبورتاح احسن واحدة هتحسسك انك لسة راكب الاكسبلور

الجوك شكلها شبابى عليك اوى يادكتور

استرا عربية مقرفة بمعنى الكلمة ودة شعار شركة اوبل دائما

ومنصور شيفورلية
اشكرك لكن هل ممكن نقارن الفورد اكسبلولر 2007 بكيا سبورتاج الكوري
قديم 20-12-2012, 08:17 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

العربية نيسان جوك شكلها غريب وعجيب وهى شبابية جداً
الأوبل أسترا بفئاتها الثلات عربية محترمة جداً ,افضلهم الفئة الثانية 167ألف جنيه وهى ألمانية الصنع لكن عليها أوفر برايس عشان تستلمها فى الحال بالإضافة لقطع الغيار الغالية ومصاريف الصيانة المبالغ فيها وسعر إعادة البيع المتدنى
الكيا سبورتاج إنتشرت بسرعة عجيبة وهى مثالية من كل الوجوه وهى التى أرشحها لحضرتك

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 20-12-2012, 08:23 PM
من انا؟: د/ محمود رجب .... عاشق للسيارات الامريكيه gmc ford chevy و ليست الكوريه التي تدعي الامريكيه

د/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to behold

انا بفرق بين الاوبل و الكيا و النيسان بالاتي:

الاوبل استرا 2013 انجوي سيدان...بلوتوث,
4 ايرباج 2 امامي و 2 في السقف (يعني حمايه ممتازة جدا للحوادث الجانبيه لكن الجوك 4 ايرباج 2 امامي و 2 جانبي في الكرسي نفسه)
كمبيوتر اعطال و معلومات,
شنطة العربيه بتفتح لوحدها بالكامل عند الضغط دوسه طويله على زر فتح الشنطه بالريموت محرك موفر للوقود بقوة 115 حصان ,
تصميم روعه ,
خدمة مساعده على الطريق لمدة سنه تقريبا ,
مصفحه من تحت عشان المياه لو مطر او المطبات متضرش العربيه

النيسان جوك ريموت فقط مع زر لتشغيل العربيه و ده اللي محيرني لأنه مش موجود لا في الكيا ولا الاوبل عشان الناس بتقول ان في حرميه بيوقفوك و يسرقوا العربيه بالاكراه و في حالة الجوك لو المفتاح في جيبك تطلع تجري و العربيه حتفصل لوحدها لكن الاوبل او الكيا لو حصل الموقف ده لا قدر الله خلاص العربيه راحت.........

لكن طبعا الجوك مش عمليه عشان السقف من ورا واطي جدا و اللي يركب ورا دماغه حتفضل لازقه في السقق يعني في المطبات و الحفر تجيب ارتجاج في المخ لأي حد راكب ورا من اهلي و العياذ بالله,
و كمان مكيف بتحكم في درجات الحراه يصل الى 16 درجه و تبريده انا جربته بنفسي اقوى من الاوبل بمراحل و
فيها كمبيوتر اعطال و معلومات
و فيها كمبيوتر للتحكم في وضعية القياده (رياضيه, و موفرة للوقود, و عاديه)

الكيا كوري ...و ده مقلقني منها + 2 ايرباج بس رغم انها ب 175 الف !!!!!! لكن تركب 5 مرتاحين و كمبيوتر اعطال و شنطه كبيرة تشيل كتير بس استهلاك البنزين عالي جدا و لازم بنزين 95

عرفتم ليه الموضوع محير اووي و قررت اسأل قبل منه بكام شهر

اشكر الاعضاء اللي ردوا على بس برضوا مش فاهم اشمعن الاوبل اللي لسا جديده و موديل حديث بتقولوا عليها وحشه من قبل حتى ما تنتشر
قديم 20-12-2012, 08:30 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل عبدالرحمن مشاهدة المشاركة

العربية نيسان جوك شكلها غريب وعجيب وهى شبابية جداً
الأوبل أسترا بفئاتها الثلات عربية محترمة جداً ,افضلهم الفئة الثانية 167ألف جنيه وهى ألمانية الصنع لكن عليها أوفر برايس عشان تستلمها فى الحال بالإضافة لقطع الغيار الغالية ومصاريف الصيانة المبالغ فيها وسعر إعادة البيع المتدنى
الكيا سبورتاج إنتشرت بسرعة عجيبة وهى مثالية من كل الوجوه وهى التى أرشحها لحضرتك
انا رحت لموزع اوبل هنا في الاسكندريه وقال لي ان الفئه التانيه مش تسليم فوري زي الانجوي و تدفع مفدم 20 الف و عند الاستلام العربيه حتكون غليت تمنها 12 الف و اللي حيستلم حيدفع 180 الف غصبا عنه!!!!!!

عشان كده مش مفضل الفئه التانيه لأن المواصفات الزياده مش اد كده و حرام فيها 167 الف اصلا يبقى اروح ادفع 180 الف!!!!!!!!
قديم 28-12-2012, 04:22 AM

في انتظار ردودكم و ارائكم ايها الخبراء