العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 06-07-2011, 01:45 AM
AmericaN AmericaN غير متواجد حالياً

AmericaN will become famous soon enough
افتراضي رد: الى السيد محمود جمال !

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

اميركان باشا ازيك .. اهلاً بيك وبرجالة ال IT كلهم

انا طبعاً مقدر غضبك واستيائك وليك كل الحق فى ده بس بطلب من حضرتك وباقى الاعضاء ضبط النفس وعدم استخدام الفاظ غير لائقة بساحة حوارية عامة

نيجى بقى لاصل الموضوع

بصراحة وبكل وقاحة انا طول عمرى شايف ان موضوع الحجز والاستلام ده من اكبر مشاكل ومساؤى سوق السيارات فى مصر وبالاخص سوق التوكيلات طبعاً

ليه ؟؟

لان انا شايف ويمكن اكون غلطان ان التوكيلات بتستغل شغفنا بالعربيه وتلم فلوس تشتغل بيها ليس اكثر انما موضوع وفكرة ومبداء الحجز نفسه مفتقد تماماً

المفروض الحجز كمبداء انك بتحجز عربيه بعينها
انت خلاص اعلنت نيتك للشراء الجاد وحددت عربيه وموديل ومواصفات ولون والمفروض يبقى الحجز برقم الشاسية كمان - المهم انت ساعة ما اعلنت نيتك ديه كان على اساس المواصفات والسعر
قيمة مقابل نقود
كل ما يتبقى ان حضرتك تمضى محضر استلام للعربيه بنفس المواصفات اللى حجزت عليها وتدفع باقى المبلغ

لكن اللى بيحصل غير كده خالص
حضرتك بتروح زى الشاطر تديلهم فلوسك وبس
العربيه هتيجى امتى ؟ شكلها ايه ؟ بكام ؟ كل ده حسب التساهيل

طب ده كلام ؟

انا بصراحة ضد مبداء الحجز والاستلام بالكيفيه اللى بتم فى اغلب التوكيلات تماماً

يمكن ناس بتحسبها انها اوفر من انها تشترى من معرض

بس انا شايف انى اروح اطلع فلوسى فى عربيه شايفها قدام عينى اريح بكتير لان فى الواقع ان زى ما استاذنا الفاضل حكى هو فعلياً بيبقى خلاص اهل نفسه ان الفلوس ديه اتركنت للعربيه ومستنى بفارغ الصبر يستلمها

وبالتالى لما التوكيل ميتابعهوش ويتصل بيه بيدايق ولما بيتأخر الاستلام بيدايق اكتر ولو اتغير السعر لازم لازم يدايق ويقول تييييييييييييييييييييييت كمان

فانا ادعو اطراف مجتمع سوق السيارات مستهلكين ووكلاء وبالاخص المسئولين عن خدمة العملاء والمهتمين بمدى رضاء العميل وامتنانه الى مراجعة سياسة الحجز والتسليم بدقة لانها بالشكل ده هتسبب مشاكل وهتخسر الماركة مستهلكين كتير اكتر من القيمة المادية المتحققة من سيولة اموال التحصيل

اعتذر عن الاطالة وتقبلو احترامى جميعاًَ

كلامك صح يابو نوره

بس العالم دى بتشغل دماغها علينا

بس ارجع واقول الحل كله فى ايد استاذ محمود جمال

انا شايف كده

حتى لو واخد تعليمات من فوق

يقوم يتصل بالاعلى منه مثلا ويقوله يفندم انا عندى كذا عميل حاجزين

عندى والعملاء كلهم جادين ودافعين مبلغ حجز

وانا واعدهم بالتسليم ومقدرتش اسلمهم فى المعاد غير كده السعر اتغير !

فهينفع اخسر العملاء ؟؟ ويضغط عليه شويه اكيد طبعا هيقوله خلاص المبلغ ينطبق على الى لسه هيحجز والقديم يفضل على نفس الى اتفق عليه

والله الاداره وافق خير وبركه موافقتش يحاول يلعب لعبه تانيه انو العملاء كلها هتسحب فلوسها

ده التسويق السليم !!

لازم يكون ارضاء العميل عنصر مهم جدا

لان العميل المرتقب والعميل الحالى عنصر مهم جدا فى تسويق المنظمه

العميل الراضى عن المنتج بيقول رايه ل 3 افراد

العميل الغير راضى عن الخدمه بيقول رايه لعشر افرد على الاقل

ودى دراسات عالميه الى قالت كده فى قانون التسويق !

المفروض الناس الى شغاله دى فاهمه الكلام ده مش انا الى هشرحلهم !

بس يلا هقول ايه ؟ حسبى الله ونعم الوكيل !

وفعلا هشوف اى ماركه تانيه
قديم 06-07-2011, 08:45 AM
mostufa mostufa غير متواجد حالياً

mostufa is on a distinguished road

يا جماعه انا كنت ناوي اجيب الالنترا من التوكيل بس بعد كلامكم عن غبور اللي ميطمنش انا بفكر اجيبها خليجي بس الاهم من ده الخليجي ليه ضمان في مصر ولو العربيه عطلت في يوم بعد شهر بعد سنه اياً كان ممكن اقدر اصلحها في التوكيل ولا هيرفضو عشان خليجي ولو رفضو ممكن تصلح فين بعد كده ارجو الافاده
قديم 06-07-2011, 09:23 AM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AmericaN مشاهدة المشاركة

جارى سحب مقدم الحجز

كلمت الراجل وهيمشيلى فى اجرءات سحب المبلغ

بفكر فى ماركه تانيه ! بس ابعدونى عن موديلات هيونداى كلها !

ايه رايكم فى الكيا كارينز ؟

او نيسان صنى ؟

وبالنسبه للميتسوبيشى نزل منها 2012 ؟
أحلى حاجة حضرتك قولتها ... و حتى لو الشكل ما إتغيرش العربية برضة كويسة جداً ... و فكر تزود شوية و تجيب تويوتا كورولا ... أنا شخصياً من الأساس صعب أدفع مبلغ كبير فى عربية كورى و كمان توكيلها (تيت)!...

Mohamed Elhasafy
Abo Farida
قديم 06-07-2011, 05:08 PM
AmericaN AmericaN غير متواجد حالياً

AmericaN will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.elhasafy مشاهدة المشاركة

أحلى حاجة حضرتك قولتها ... و حتى لو الشكل ما إتغيرش العربية برضة كويسة جداً ... و فكر تزود شوية و تجيب تويوتا كورولا ... أنا شخصياً من الأساس صعب أدفع مبلغ كبير فى عربية كورى و كمان توكيلها (تيت)!...

هى احسن حاجه توكيل ميتسوبيشى ! كنت بفكر اجيب مزدا ههههههههه بس للاسف توكيل مزدا هو هو توكيل هيونداى وبعد الى حصل انا كرهت هيونداى بكل الى فيها
قديم 06-07-2011, 11:16 PM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute

حتى لو توكيلها مش كويس ... العربية كويسة جداً و عيوب صناعتها قليلة و الميزة الكبرى إن أى ميت ألف بلية ممكن يشتغل فيها

Mohamed Elhasafy
Abo Farida