العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل ممكن تشتري عربية صيني
موافق بشده 37 27.41%
غير موافق بشده 34 25.19%
هفكر و اختار بس الارجح اه 38 28.15%
هفكر و اختار بس الارجح لا 26 19.26%
المصوتون: 135. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 12-05-2011, 01:28 AM
الصورة الرمزية أشرف صبرى
أشرف صبرى أشرف صبرى غير متواجد حالياً
من انا؟: حلمى الأكبر مجاورة النبى فى الجنه بدون حساب
التخصص العملى: ضابط مهندس

أشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud of
افتراضي رد: هل ممكن تركب عربية صيني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

يا حبيبى والله انا قريت الرد . بس انا ساعات كتير أخاف من سوء الفهم فى الهزار . والأستاذ اشرف راجل زوق ومحترم . بس خللى بالك انه اكبر مننا .
حبيبى
المنتدى ده مفيش زيه و الله
قديم 12-05-2011, 01:32 AM
الصورة الرمزية أشرف صبرى

أشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

يا حبيبى والله انا قريت الرد . بس انا ساعات كتير أخاف من سوء الفهم فى الهزار . والأستاذ اشرف راجل زوق ومحترم . بس خللى بالك انه اكبر مننا .
حضرتك و الاستاذ مهند اكبر منى
و انا اتولدت قبلكم بس
قديم 12-05-2011, 01:33 AM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

لالالاالالالالالالالالالا لا اوعى يكون فى حاجه احنا كلنا اخوه وحبايب ومهند اخ لينا والأستاذ اشرف اخ كبير لينا وبنحترمه وبنعزه اوى ومنقدرش على زعله ابدا ابدا وياريت الهزار اللى فيه سوء فهم بلاش منه خالص تمام يامهند وتحياتى ليك يااستاذ اشرف

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 12-05-2011, 01:35 AM
الصورة الرمزية أشرف صبرى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM BESO مشاهدة المشاركة

لالالاالالالالالالالالالا لا اوعى يكون فى حاجه احنا كلنا اخوه وحبايب ومهند اخ لينا والأستاذ اشرف اخ كبير لينا وبنحترمه وبنعزه اوى ومنقدرش على زعله ابدا ابدا وياريت الهزار اللى فيه سوء فهم بلاش منه خالص تمام يامهند وتحياتى ليك يااستاذ اشرف
على الله بعد 1 / 6 مشاركاتك تقل
قديم 12-05-2011, 02:23 AM
الصورة الرمزية Moh@meD
Moh@meD Moh@meD غير متواجد حالياً

Moh@meD has a spectacular aura aboutMoh@meD has a spectacular aura about

تحيه طيبه لأسرة المنتدى اداره واعضاء ..

بإذن الله بعد متابعه وقراءه طويله

سجلت اليوم فى المنتدى بعد اكثر من 20 يوم تقريبا كزائر كنت أقرأ لأرى ما هى افضل سياره بسعر 70 الى 75 الف ..

وبعد القراءه لساعات ولمواضيع قديمه لاخواننا من الاعضاء وقصصهم مع سيارتهم

قررت بفضل الله شراء الصينى (m11)

وبشكر الساده اصحاب السيارات الصينى اللى شاركوا برأيهم من واقع عملى وليس لمجرد سمع او فكرة ان العربيه صينى ..

وياريت يا جماعه نسمع رأى بعض ونتقبله ولكل منا حق النقد ولكن النقد البناء ..

مثال : من الاخوه كالأستاذ باسم او الاستاذ أبو الإسعاد وهم ممن عاشوا الواقع العملى مع هذه السيارات ونجد منهم تأييد للسياره ومدح غير مبالغ فيه وذلك من مواقف عشوها بالفعل مع السياره ..ويقابل ذلك ذم وتشكيك فى السياره ممن قد لا يعلمون عن السياره الا شكلها فقط ..

وبالنسبه للاستاذ الفاضل الاخ عماد ارجو من الله ان يعوضه خيرا وان يرد له حقه ويعوضه بذلك خيرا ان شاء الله ....

ولمن يقول (يا عم دا صينى )

وغير ان كتير بيستنوا للسياره اى عيب معين واحيانا كتيره بيكون فى مثيلاتها من الانواع الاخرى ونقف عنده ونقول شوفت الصينى.. وده ظلم

عندى شعور بعد اعوام قليله هنقول نفس الجمله ولكن بالمعنى العكسى كأنى بقول حاليا ( يا عم دا راكب بى ام )

الصين عندها من القدره الكثير لتنافس ولا تشابه ابدا فيمن يساويه السيارات بالموبايل الصينى المقلد لبعض انواع النوكيا ..وده كان معمول ليرضى الفئه البسيطه من الشعوب

الناس الغلابه عندنا مثلا كان يقولك ايه

(دا انا معايا موبايل صوتى وبيصور كمان .. اه والله .. دا حتى فى بلوتوث عشان ينقل النغمات ببلاش )

فكان فعلا الموبايل اللى فيه الامكانيات دى بسعر خرافى .. وفعلا خامات وجوده غير مرضيه
..

طيب حاليا الموبايل النوكيا الاصلى كله صنع فى الصين
ممكن حد يقولى هل شعر بالفرق لما اتغير المصنع من فنلندا الى الصين ..

لا طبعا .. والكواليتى والتقفيل ممتاز ,,,

اللى انا استشعره حاليا هو بعد انتشارالسيارت وانتشار اكبر لقطع الغيار هيكون الصينى ساعتها انتشاره زى اللانوس والفرنا

وبكره هنشوف ان شاء الله

وساعتها السياره سعرها هيزيد وكله هيقول ياريتنى كنت جبتها من الاول
لان الكل عارف ان الامكانيات الحاليه تفوق السعر المعروضه به السياره ولكن انا بعتبره نوع من الترويج للسلعه بحكم السوق والناس مش هتتقبلها حاليا باكتر من كدا

..
اعتذر بشده للإطاله ولكن لكم أحببت مشاركة اخوه محترمين مثلكم وخالص تحياتى

لكم
وعارف انى تقلت اوى اوى
آسف ..

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

التعديل الأخير تم بواسطة Moh@meD ; 12-05-2011 الساعة 02:30 AM