العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مصر بايكرز

مصر بايكرز قسم الدراجات النارية - موتوسيكلات - صور دراجات - استعراضات - احدث موديلات الدراجات - اشهر القائدين - مناسبات وانشطة الدراجات النارية فى مصر والعالم Masr Bikers

قديم 12-09-2010, 12:05 AM
BoPPoS BoPPoS غير متواجد حالياً

BoPPoS has a spectacular aura aboutBoPPoS has a spectacular aura about
افتراضي رد: أساسيات قيادة البايك.

جاااااااااااااااااااامد ... وربنا يجزيك كل خير
قديم 13-09-2010, 03:23 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_60 مشاهدة المشاركة

شكرا جدا أستاذ إنجكشن أفادكم الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BoPPoS مشاهدة المشاركة

جاااااااااااااااااااامد ... وربنا يجزيك كل خير

العفو يارجالة, ألف شكر على ردودكم الجميلة.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 04-10-2010, 09:08 PM
الصورة الرمزية emostar
emostar emostar غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Eng

emostar is on a distinguished road

نيس توبك
مشكور
قديم 04-10-2010, 09:58 PM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light

كنت عاوز استفسر بردوا فى موضوع السرعات
الاول
المور
الثانى
الثالث

باعتبار انى على منزل كوبرى عالى او منحدر شديد
طبعا هجيب الاول و بعدين
المور
و لما اجيب الثانى
فرضا ان سرعتى وقتها وصلت اعلى من سرعة الثانى علشان المنحدر الشديد اللى انا نازلة ايه العمل فى الوضع دة
هل بيقفش معايامرة واحدة و لا ايه اللى بيحصل بالظبط

قديم 04-10-2010, 10:40 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

مبدأيا أحنا قلنا أن الموتوسيكل زى العربية صح, لو كنت ماشى فى العربية على 100 وجبت التانى وأنا مش عارف وشلت رجلى من على الدبرياج, الموتور هيفصلل (عن عن عن عن), والعربية هتنزل لأخر التانى اللى هو فرضا سبعين فى ظرف ثانية, واللى وراك هيسمعك مالذ وطاب من الصفات

الموتوسيكل نفس الحكاية, لو أدى التانى غلط على سرعة عالية, الموتوسيكل سرعته هتنزل فجأة وهيفصلل, وهيحصل نفس اللى حصل مع راكب العربية, بس الموتوسيكل مش هيحصله حاجة لأن الموتور متصل بالعجلة الخلفية الثابتة, فمش هيترج أو هيقع (اللا لو اللى راكبه معرفش يحكمه, ساعتها ممكن ياخده ويقع), أنما الراكب بما أنه مش متوقع وماشى بسرعته الأصليه ممكن يلاقى نفسه سايب الموتوسيكل وطاير لقدام لو كان ماشى بسرعة عالية وهو ومهارته فى السواقة, ولو لاقدر الله وراه عربية.........

بس ده صعب الحدوث جدا, لأنك مبتركبش الموتوسيكل وتطلع وتنزل بيه وأنت مبتدئ, زى العربية, لازم تبقى عارف أخر كل نقلة كام قبل ماتمشى بيها وتلف فى الشوارع, وكمان أغلب البايكس بتوضح رقم النقلة اللى أنت عليها, ولأن الفتيس تتابعى, صعب جدا تدى نقلة غلط, (بدل من الرابع للتانى غلط زى العربيات
)

وطبعا الموتوسيكل فيه دبرياج زى ماقلنا بيفصل الموتور عن الفتيس وبالتالى العجل زى العربية وبتنقل للنقلة اللى أنت عايزها, ده لو كان قصد حضرتك على الموضوع ده

وينفع برضه تعمل engine braking بالموتوسيكل, بس زى العربية لازم الممارسة والمهارة اللازمة علشان تأديه صح, وبينقذ ناس من حوادث موت (زى العربية برضه).

وطبعا تأدية أى حاجة كالسواقة, حتى سواقة الحمير بالممارسة, والحوادث بتحصل لكل الناس حتى لو سايقين طيارات.

وأسف على الأطالة, ولو عند حضرتك أستفسار تانى أنا موجود.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

الكلمات الدليلية
موتوسيكل, بايك, سواقة موتوسيكل, قيادة موتوسيكل