العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 20-04-2010, 12:37 PM
الصورة الرمزية meemee
meemee meemee غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ادارية/
هواياتي: الرسم

meemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اللي معقدنا في عيشتنا سواقة الستات :)

ptmnlo123per1114ptmnlo123 per1114

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedraafat00 مشاهدة المشاركة

هوا ايه يا جماعه فين الستات اللى مش بتعرف تسوق دى
انا مش بهزر والله العظيم
ممكن انا لسه متعملتش مع الستات اللى مش بتعرف تسوق
بس الصراحه انا كل الستات اللى بصادفهم لو كنت سايق او ماشى على رجلى كلهم ما شاء الله حيتان سواقه
لدرجة انهم بيعقدونى
وكل لما اشوف واحده جايه تركن ولا حاجه اقول لواحد صاحبى اكيد هتتلخم و مش هتعرف تهبب حاجه لكن بتخيب ظنى و بتركنها من اول مره والله انا مش بتريق
طب ده انا لما كان معايا العربيه و كنت لسه بقى مش بسوق كويس و مش بحب انزل بالعربيه كنت اقعد ابص على اى ست سايقه او بنت سايقه و اقول دى احسن منى فى ايه واروح واخد العربيه و طالع بيها هههههههه
يعنى الستات سبب رئيسى انى بسوق دلوقتى ههههه
ولو نتكلم جد بقى
انا فى نظرى سواقة الستات احسن ميت مره من سواقين الميكروباصات
وانا واحد من الناس ناوى لو حسيت ان اختى الصغيره ممكن تكون كويسه فى السواقه هعلمها و نطلعلها رخصه لانى مش بقبل ان اختى او والدتى او حتى زوجتى مستقبلا
انها تتمرمط فى الشوارع و المواصلات فى ظل كل البلاوى اللى بتحصل فى الشوارع اليومين دول
بس ده طبعا متوقف انى احس انها عندها قبول و هتسوق كويس لكن لو هتمشى تخبط فى خلق الله يبقى قلتها احسن
احييـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــكptmnlo1 23per1114

meemee hamza
اللهم لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
قديم 20-04-2010, 01:02 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

والله الحكاية دى نسبية يا جماعة .. فعلا فيه ستات كتير بيخافو و يوقفوا الطريق و تمشيك وراها تاتا تاتا لحد ما تطلع من هدومك و اقربها امبارح كنت فى بنزينة و قدامى عربية رينج روفر سبورت فيها 3 بنات و حطو بنزين و خلصوا و طلعوا سنة على مخرج البنزينة و وقفوا يهزروا و معطلينى و معطلين العربيات وراهم و لما اديتلهم كلكس شغلوا الانتظار ولاد ال... جيت من جنبهم و وطلعت و وقفت قدامهم بالعرض و الجدع يعدى بقى ... و بعدين قلت هما اغبياء .. ابقى انا اغبى منهم ؟؟؟ و اتوكلت على الله و مشيت
بس للأمانة فيه ستات صواريخ سواقة فاكر انا واحدة كانت راكبة مرسيدس CL500 و اخدة الطريق يمين شمال فوق تحت و حاولت اجيبها ماعرفتش ... ههههه
و كان فيه كذا واحدة زميلاتى فى الشغل فى مصر برده ما شاء الله عليهم صواريخ سواقة

فيه نقطة بقى جديرة بالذكر علشان ندى كل ذى حق حقه
انا لسة مراتى مطلع لها الرخصة جديد و مع انها مدربة كويس جدا و بتاخد العربية حوالين البيت و فى المنطقة و بتسوق كويس .. جيت مرة خليتها تسوق فى طريق سريع ... انا كنت كل شوية اقولها هدى ماتجريش ماتزوديش عن 80 ... مع انى انا العادى بتاعى بيكون 180 ... و على ما وصلنا البيت كانت ركبى بتخبط فى بعضها ..... ههههههههههههههههههه

متهيألى فيه ستات عندها استعداد كويس جدا بس محتاجين ياخدوا ثقة أكتر عشان قلبهم يجمد و بصراحة لما بلاقى واحدة ست بعد كدة معطلة الطريق باصبر عادى ولا كلاكسات ولا ترعيش بقول لو مراتى او اختى فى نفس الموقف مش عاوز حد يضايقها ولا يلخبطها ... بس لو حسيت انى اتعليت بقى باطلع من جنبها و خلاص

و ربنا يكون فى عوننا جميعا رجالة و ستات من كل اللى مبيعرفوش يسوقوا رجالة و ستات بردو ..

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 20-04-2010, 05:31 PM
الصورة الرمزية dego_story
dego_story dego_story غير متواجد حالياً
التخصص العملى: كلية تجارة

dego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meemee مشاهدة المشاركة

ptmnlo123per1114ptmnlo123 per1114
احييـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــكptmnlo1 23per1114
مش اوى كدة دا انا شوفت كام حادثة للستات حاجات غريبة اصلا والعجيب تنزل وتعمل نفسها انها مش غلطانة والله الراجل اللى بيعلم حادثة مع واحدة ست بيصعب عليا اوووى اصل مش هيعرف يعمل معاها حاجة ptmnlo123per111 بس بردو انا مؤيد ان فى بنات مش ستات يعنى بشوف بنات صغيرة فى السن مولعها على الطريق وربنا يستر علينا
قديم 20-04-2010, 11:02 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meemee مشاهدة المشاركة

كلام مظبوط جدا
ديه حقيقة لازم لما نتكلم نحط معايير للكلام وأولويات مش ست ورجل من حيث السن ونوع العربية واللي سايق ده بسوق بقله اد ايه يعني محترف / محترفة - جديد /جديدة في السواقة - خبرة ولا من غير سوا كان ست او رجل
يعني الرجالة بتنزل من بطن امها عارفين السواقة طبعا لا القصة خبرة وممارسة في رجالة كبيرة في السن وبتسوق علي اداها وستات برضو كده لازم يكون في معايير للكلام
بما إن لازم يكون في معايير للكلام يبقى نتكلم بموضوعية:
كلام حضرتك صحيح إن في ستات فعلا بيعرفوا يسوقوا، وده فعلا حصل معايا، وأنا رايح الشغل في يوم سمعت حد بيكلكس لي، بصيت في المرايا زهلت، عربية أمريكاني تقريبا كابريس، عاملة زي الحوت، بس المشكلة مش في العربية، المشكلة إن كانت إلا سايقاها ست، ومش بس كدة دي عايزة كمان تطلع مني، وأنا سواقتي أصلا سريعة، وفعلا طلعت مني وما حصلتهاش لأن طبعا عربيتها تقريبا 3500 سي سي، وأنا عربيتي 1300، وهي برده كانت جرئية، والمشكلة برده إنها كانت مش صغيرة، يعني داخلة على الأربعين، ومعاها أولادها تقريبا بتوديهم المدرسة.
صحيح في ستات كويسين في السواقة، وقلبهم جامد، لكن القاعدة مش كدة.
القاعدة إن معظم الستات بيخافوا من الطريق، وبيتوتروا بسرعة، وبيتلخبطوا بسرعة، هو ده إلا إحنا بنتكلم عليه، معظم الرجالة قلبهم جامد على الطريق، وده بيديهم ثقة، أما الستات فالعكس.
هو ده إلا عامل الفرق إلا إحنا بنتكلم عليه، لو حضرتك مدققة في كلامنا هتلاحظي ده بدون أي عناء.
يعني بمعنى أصح العامل النفسي في المسألة دي له عامل الحسم، الإنسان الخواف المهزوز بيبقى أقل ثقة على الطريق وبالتالي بيتلخبط وبيعمل بلاوي.
وبرده على النقيض الإنسان الجريء أكثر من اللزوم برده بيعمل كوارث.
يعني الوسطية حلوة، يبقى قلبك جامد وكل حاجة لكن تعملي حساب المفاجآت وبلاوي الطرق، وأخطاء الناس، وشكرا
قديم 21-04-2010, 10:39 AM
الصورة الرمزية meemee
meemee meemee غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ادارية/
هواياتي: الرسم

meemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهند سالم مشاهدة المشاركة

بما إن لازم يكون في معايير للكلام يبقى نتكلم بموضوعية:
كلام حضرتك صحيح إن في ستات فعلا بيعرفوا يسوقوا، وده فعلا حصل معايا، وأنا رايح الشغل في يوم سمعت حد بيكلكس لي، بصيت في المرايا زهلت، عربية أمريكاني تقريبا كابريس، عاملة زي الحوت، بس المشكلة مش في العربية، المشكلة إن كانت إلا سايقاها ست، ومش بس كدة دي عايزة كمان تطلع مني، وأنا سواقتي أصلا سريعة، وفعلا طلعت مني وما حصلتهاش لأن طبعا عربيتها تقريبا 3500 سي سي، وأنا عربيتي 1300، وهي برده كانت جرئية، والمشكلة برده إنها كانت مش صغيرة، يعني داخلة على الأربعين، ومعاها أولادها تقريبا بتوديهم المدرسة.
صحيح في ستات كويسين في السواقة، وقلبهم جامد، لكن القاعدة مش كدة.
القاعدة إن معظم الستات بيخافوا من الطريق، وبيتوتروا بسرعة، وبيتلخبطوا بسرعة، هو ده إلا إحنا بنتكلم عليه، معظم الرجالة قلبهم جامد على الطريق، وده بيديهم ثقة، أما الستات فالعكس.
هو ده إلا عامل الفرق إلا إحنا بنتكلم عليه، لو حضرتك مدققة في كلامنا هتلاحظي ده بدون أي عناء.
يعني بمعنى أصح العامل النفسي في المسألة دي له عامل الحسم، الإنسان الخواف المهزوز بيبقى أقل ثقة على الطريق وبالتالي بيتلخبط وبيعمل بلاوي.
وبرده على النقيض الإنسان الجريء أكثر من اللزوم برده بيعمل كوارث.
يعني الوسطية حلوة، يبقى قلبك جامد وكل حاجة لكن تعملي حساب المفاجآت وبلاوي الطرق، وأخطاء الناس، وشكرا

ptmnlo123per122

meemee hamza
اللهم لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين