العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 18-07-2011, 04:42 PM
faroukzen faroukzen غير متواجد حالياً

faroukzen is on a distinguished road
افتراضي كيف تزيد منت تسارع سيارتك

انا معايا bmw 518السياره موديل 1982 الموتور
1800ccالفتيس 4 غيار العربيه كاربراتير هى عربيه ممتازه الصراحه عن تجربه وتتحمل شوارعنا وحمل فيها زى مانتا عاوز بس انا بحس ان تسارعها بطئ وعاوز استشير اعضاء المنتدى الكرام فى افضل طريقه ازيد بيها تسارع السياره ومتكنش مكلفه اوى لانى سمعت كلام كتير فى ناس قالت غير الكربراتير الى انجكشن وفى ناس قالت غير الفتيس الى 5 غيار ياريت تفيدونى فى هذا الشئ لانى بصراحه متحير لان العربيه دى عجبانى ومستخسر افرط فيها
قديم 18-07-2011, 05:06 PM
الصورة الرمزية matmm
matmm matmm غير متواجد حالياً

matmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كيف تزيد منت تسارع سيارتك

انت حتى لو غيرت من كلبراتير لانجكشن مش هتزود التسارع و لو غيرت الفتيس مش هتزود غير سرعة عالية يعنى مثلا لو عربيتك بتجيب 180 هتوصل مثلا ل 220 عشان الخامس
بصراحة ولو انت عايز الصح سقط موتور غير كدة هتصرف ومش هتاخد منها اوى يعنى وبعدين انت راكب بى ام يعنى مافيش واحد فى مصر هتوقفوا راكب بى ام غير لما هتلاقية رامى موتور ولو عايز تسقط قوللى وانا افيدك فى المواتير الى تنزل فيها

قديم 18-07-2011, 06:17 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

لو ينفع تغير الفتيس بـ 5 غيار على نفس الموتور .. يبقى غيره فورا وهتحس بفرق كبير جدا فى سحب العربية باذن الله ...

موضوع تغيير الكربراتير بانجيكشن ده مينفعش خالص .. لازم الموتور كله يتغير بموتور احدث ..

فرأيى لو مفيش فتيس 5 غيار ينفع يركب عندك يبقى تغير الموتور بالفتيس بموتور احدث ويكون انجيكشن ..

لكن منصحكش تصرف على حاجات ملهاش لازمة زى الفلتر الاسبور او البوجيهات الاسبور والحاجات دى ....

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 20-07-2011, 02:20 PM
faroukzen faroukzen غير متواجد حالياً

faroukzen is on a distinguished road

انا متشكر على اهتمام الاعضاء الكرام الذين سارعوا بالرد
بس العربيه ديه بينفع ينزلها فتيس خمس غيار عادى اوتوماتك ينفع اغير الى اتوماتك
وهل هس بفرق
ولو حبيت اغير الموتور وده هيبقى مكلف شويه لان الموتور الى فيها انا لسه مركبه بس مجاش على بالى انى اجيب موتور احدث يفضل اى موتور وتكلفته هتبقى اد ايه وهل ينفع اغير الى راكب فيها وادفع الفرق
قديم 21-07-2011, 01:08 AM
الصورة الرمزية matmm
matmm matmm غير متواجد حالياً

matmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond repute

بص حواار انك تبدل الموتور دى هيرجع للتاجر الى بتشترى منة وحواااار الفتيس الاوتو لاء دة بلعكس هيقلل من السحب مش هيزودو وبخصووووص الموتور انك تغيرة مش حواااار ومش مكلف اوى الا لو انت رحت لفئة معينة الى هيا الناااس بتجرى وراها الى هيا 2500 اسوووود دة هيبقى مكلف وربنا معاااااك