العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 21-09-2012, 10:09 AM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute
خبر جديد تقريري الاسبوعي عن لوجي 2013 بعد 210 كيلو..

السلام عليكم يا لوجاناويه يارب تكونوا بخير يارب

نبدأ بسم الله

النهارده يعتبر اول يوم في تاني اسبوع من استلامي ل "لوجي" 2013

ولغاية امبارح انا عامل 210 كيلو تقريبا

انا عارف ان الفتره دي متكفيش اني احكم عالعربيه

بس انا قصدت التقرير يبقي علي فترات متقاربه عشان كل واحد خايف من العربيه او بيفكر يقتنيها يشوف التقرير ده اكنه هو اللي راكبها

مبدايا انا مقابلتش مشاكل تذكر لغاية اللحظه اللي بكلمكوا فيها دي
غير بس ان مواسير التكييف متعزلتش جوه المقصوره والصوت عالي نسبيا لو وصل الار بي ام لاكتر من 4

الحلو في الموضوع ان استهلاك البنزين بيقل بطريقه ملحوظه

لدرجة اني قلقت اول مستلمتها كانت عامله حوالي 57 كيلو

وكان استهلاك البنزين وصل ل 18 لتر لكل 100 كيلو

اخر قرايه كانت وانا بركن امبارح وصل الاستهلاك ل 8.8 لتر لكل 100 كيلو ودي حاجه مفرحاني الحمد لله وكمان الموضوع بيقل

نسبة الاستهلاك من ساعة متحركت اول مره ركبتها عامله 10 لتر وحبه تقريبا في 140 كيلو وكنت مفول اول مستلمتها 92 ودلوقتي في شرطتين بس ناقصين الحمد لله

لغاية دلوقتي معدتش 3000 ار بي ام الا مره او اتنين ووصلت لسرعة 120 مرضتش ازود عشان مش عايز اعدي الار بي ام ده دلوقتي

وعلي فكره صوت الموتور لغاية 3000 ار بي ام ولغاية السرعه دي يكاد يكون معدوم داخل المقصوره بجد لكن لو زودت الصوت يبدا يظهر ويعلي

وبالنسبه للثبات انا شايف انه مرضي جدا لحد دلوقتي امبارح جربت 4 او 5 غرز علي الكورنيش ومش زي مبيتقال عليها خالص مرجيحه ومشثابته والكلام ده كلو عالاقل لغاية دلوقتي

عفشه مرنه جدا مع المطبات ومرضيه جداا

وعلوها عن المطبات في راحة بال جدا من انك ممكن تخبط في مطب او لا انت اصلاا من علوها مبتفكرش في الموضوع

بالنسبه للوسع رهييب في الكنبه اللي ورا رعم اني مرجع الكرسي ورا ومع ذلك مش مضايق حد ورا

غير الوسع المبالغ فيه في الشنطه :D ممكن 3 يناموا فيها مرتاحين لو حبيت تقلبها فندق :D

تجميع السرعه عالغيارات القليله بطيئ نسبيا لكن عالغيارات العاليه بتجري لوحدها
ال 120 دي جبتها وانا لسه مجبتش ربع الدواسه عالخامس

التقرير المبدئي عنها مرضي ليا شخصيا وان شاء الله اكون افدتكوا وباذن الله حرفعلها صور قريب

لسه مركبلها النمر امبارح اتكلفت حوالي 1350

حاليا انا نازل عند سعيد نصار عشان حجزت فرش وارضيه وطقم ستاير كله علي بعض اتكلف بالتركيب 800 جنيه ونازل دلوقتي اركبهم ان شاء الله

بالله عليكم كل اللي يشوف الموضوع يدعيلي بالبركه يارب
وربنا يرق واحد كل اللي بيتمناه

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 21-09-2012, 10:55 AM
الصورة الرمزية spider_amrdiab
spider_amrdiab spider_amrdiab غير متواجد حالياً
من انا؟: انا الذى نظر الاعمى الى ادبى
التخصص العملى: اخصائى تخاطب
هواياتي: قيادة السيارات

spider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to all
افتراضي رد: تقريري الاسبوعي عن لوجي 2013 بعد 210 كيلو..

ربنا يباركلك فيها ان شاء الله
بس 800 جنيه ايه مش فااهم
انا كنت لسه عند سعيد نصار و سألت على طقم ستاير كبس 250 جنيه العربية كللها ؟؟؟
و لا الفرق ده فى الفرش و الارضيه؟؟سرووجى يعنى؟

انا الذى نظر الاعمى الى ادبى و اسمعت كلماتى من به صمم ...فالخيل و الليل و البيداء تعرفنى و السيف و الرمح و القرطاس و القلم
قديم 21-09-2012, 06:55 PM
الصورة الرمزية Jemmy
Jemmy Jemmy غير متواجد حالياً

Jemmy is a glorious beacon of lightJemmy is a glorious beacon of lightJemmy is a glorious beacon of lightJemmy is a glorious beacon of lightJemmy is a glorious beacon of lightJemmy is a glorious beacon of light

ربنــــــــــــــا يبـــــارك لك فيهـــــــــــــــا
قديم 21-09-2012, 07:46 PM
Ayman_Aly Ayman_Aly غير متواجد حالياً

Ayman_Aly will become famous soon enough

ربنا يبارك لك فيها ويكفيك شرها
قديم 22-09-2012, 02:31 AM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spider_amrdiab مشاهدة المشاركة

ربنا يباركلك فيها ان شاء الله
بس 800 جنيه ايه مش فااهم
انا كنت لسه عند سعيد نصار و سألت على طقم ستاير كبس 250 جنيه العربية كللها ؟؟؟
و لا الفرق ده فى الفرش و الارضيه؟؟سرووجى يعنى؟
الله يباركلك يبااشاا
اقولك 800 ازاي
حجزت فرش للكراسي جاهز بالتركيب ب 360 جنيه حسبهملي ب350
وارضيه بالتركيب 300 جنيه
وطقم الستاير 4 ابواب وشنطه ب 150 جنيه
يبقي الحساب كامل ب800 جنيه
وبيبعتني علي سروجي وهو اللي بيحاسبه بس شغله نضيف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Jemmy مشاهدة المشاركة

ربنــــــــــــــا يبـــــارك لك فيهـــــــــــــــا
ربنا يبارك فيك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ayman_Aly مشاهدة المشاركة

ربنا يبارك لك فيها ويكفيك شرها
ربنا يبارك فيك

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي