العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

مشاهدة نتائج الإستطلاع: مين احلى فى دول ؟
المانيوال احلى 23 41.07%
الاتوماتيك احلى 21 37.50%
مش بحب العربيه دى 4 7.14%
فى حجات احلى منها 8 14.29%
المصوتون: 56. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 02-08-2012, 02:24 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استطلاع سيفيد الكل عن اللوجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tota El Masry مشاهدة المشاركة

الأوتوماتيك بسبب إزدياد الحياة العصرية لها مع الزحام و تكدس حركة المدن
و لا ننسى تعويض الفاقد في عزم الموتور نتيجة الفتيس الأوتوماتيك بزيادة عزم موتور اللوجان الأوتو إلى 110حصان
تساويها في الكماليات مع المانيوال
زيادة استهلاك البنزين يقابله الراحة في قيادة السيارة بخاصة للفتيات و السيدات
عيوبها الطفيفة في التقفيل و رداءة بعض خامات التصنيع
عموماً القيادة مهارة و كل واحد يتختار أدواته حسب رغبته و ما يريحه
لذا

تصفيق حاااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااد للوجي من فضلكم
:clapW15 :
موني و أوتو (مانيوال و أوتوماتيك)

مشكوره جدا يا توته على ردك

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

قديم 02-08-2012, 02:26 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute

حتى الان المانيوال هو الى كاسب بس الناس الى قالت العربيه دى مش بيحبها والى قال فى حجات احلى منها طب عشان الكل يستفيد يقولولنا ليه اختاروا كده دى ساحة نقاش والى قالوا فى حجات احلى منها طب ايه هى الحجات الى احلى منها عشان الكل يستفيد

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

قديم 02-08-2012, 06:37 PM
Waseem87 Waseem87 غير متواجد حالياً
من انا؟: MECHATRONICS ENGINEER
التخصص العملى: PHARMACEUTICAL ENGINEERING
هواياتي: READING

Waseem87 will become famous soon enoughWaseem87 will become famous soon enough

السلام عليكم جميعاً
اولاً احب اقول للاستاذ اللي حاجز من 16/7 و لسه مستملش انا حاجز من 20/5/2012 و لسه برضه مستلمشت بس معنديش مشكله فى ده لان التوكيل كان ماكدلي من البدايه اني هاستلم بعد 3 شهور حد اقصي و بعدين ان الله مع الصابرين اصبر شويه طالما العربيه احسن علشان مترجعش تندم بعد كده
ثانياً : مين قال ان مشاكل الفتيس المانيوال اقل من الاتوماتيك ده كلام غلط بنسبه 100 % انا سوقت 128 و 125 و دايو و لادا2110 و افيو كلهم كانوا مانيوات ماعدا الافيو و بصراحه فرق شاسع الاتوماتيك صحيح استهلاكه اعلي بس اريح ميت مره بالذات فى القاهرة و الزياده فى استهلاك البنزين برضه مش كبيره قوي زي ما الناس فاكره انا بشتري نفسي بالكام جنيه اللي بدفعهم فى كل تفويله. انا عن نفسي بفضل المانيوال علشان السحب و الشد و اللذي منه بس الكلام ده لما كنت لسه صغير و مبفكرش من كل النواحي بس لما جيت اختار المره ده اخترت لوجان اوتو لاكتر من سبب اولاً الموتور 2 عمود كامات مع 16 صمام و ده طبعاً بيدي عزم اعلي و ثانياً الاتوماتيك مفهوش مشاكل المانيوال المذمنه زي مشاكل الاسطوانه و الدسك و الديبرياج و مجموعه التعشيق و قاعده الفيس و انا حصل معايا كل المشاكل دي بحكم سواقتي لكل العربيات اللي ذكرتها من شويه و غيراه من الاجزاء المرتبطه بالفتيس المانيوات بس مع الاوتو مفيش اي حاجه من دي حصلت ده غير ان الاوتو علي الطريق السريع استهلاكها كويس جداً لان مفيش نقلات كتير وده مناسب لشغلي اللي يبعد حوالي 55 كيلو عن سكني

و في النهايه انا مبقولش ان الاوتو احسن من المانيوال انما كل واحده بتناسب شخص بعينه و ربنا يكرم الجميع و ادعولي استلم بقي
قديم 02-08-2012, 06:51 PM
Waseem87 Waseem87 غير متواجد حالياً
من انا؟: MECHATRONICS ENGINEER
التخصص العملى: PHARMACEUTICAL ENGINEERING
هواياتي: READING

Waseem87 will become famous soon enoughWaseem87 will become famous soon enough

نقطة اخيره بالنسبه للعربيه الاتو و هي ان العربيه steptroinc و ليس اوتوماتيك فقط و ده بيديها الانطباع الرياضي بتاع المانيوال و بالنسبه للحاجه اللي بيقولوا عليها نتشه دي موجوده فى كل العربيات الرياضيه و النتشه مش نتشه دي فرق في ال rpm مابين نقله و التانيه و كل ما زاد الفرق ده هاتحس اكتر باللي بيسموه نتشه بس فى المقابل بيكون سحب العربيه افضل و بالمناسبه ده ملوش اي اثار جانبه على ميكانيكا العربيه بدليل وجوده فى الفئات الاعلي مثل fluence فى النهايه ده اسلوب رينو فى نظام النقل الاوتوماتيك

و اسف علي الاطاله و تقبلوا مروري
قديم 02-08-2012, 06:54 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Waseem87 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم جميعاً
اولاً احب اقول للاستاذ اللي حاجز من 16/7 و لسه مستملش انا حاجز من 20/5/2012 و لسه برضه مستلمشت بس معنديش مشكله فى ده لان التوكيل كان ماكدلي من البدايه اني هاستلم بعد 3 شهور حد اقصي و بعدين ان الله مع الصابرين اصبر شويه طالما العربيه احسن علشان مترجعش تندم بعد كده
ثانياً : مين قال ان مشاكل الفتيس المانيوال اقل من الاتوماتيك ده كلام غلط بنسبه 100 % انا سوقت 128 و 125 و دايو و لادا2110 و افيو كلهم كانوا مانيوات ماعدا الافيو و بصراحه فرق شاسع الاتوماتيك صحيح استهلاكه اعلي بس اريح ميت مره بالذات فى القاهرة و الزياده فى استهلاك البنزين برضه مش كبيره قوي زي ما الناس فاكره انا بشتري نفسي بالكام جنيه اللي بدفعهم فى كل تفويله. انا عن نفسي بفضل المانيوال علشان السحب و الشد و اللذي منه بس الكلام ده لما كنت لسه صغير و مبفكرش من كل النواحي بس لما جيت اختار المره ده اخترت لوجان اوتو لاكتر من سبب اولاً الموتور 2 عمود كامات مع 16 صمام و ده طبعاً بيدي عزم اعلي و ثانياً الاتوماتيك مفهوش مشاكل المانيوال المذمنه زي مشاكل الاسطوانه و الدسك و الديبرياج و مجموعه التعشيق و قاعده الفيس و انا حصل معايا كل المشاكل دي بحكم سواقتي لكل العربيات اللي ذكرتها من شويه و غيراه من الاجزاء المرتبطه بالفتيس المانيوات بس مع الاوتو مفيش اي حاجه من دي حصلت ده غير ان الاوتو علي الطريق السريع استهلاكها كويس جداً لان مفيش نقلات كتير وده مناسب لشغلي اللي يبعد حوالي 55 كيلو عن سكني

و في النهايه انا مبقولش ان الاوتو احسن من المانيوال انما كل واحده بتناسب شخص بعينه و ربنا يكرم الجميع و ادعولي استلم بقي
شكرا على الرد ويارب تستلم العربية في اقرب وقت

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn