العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 11-06-2012, 02:49 AM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الفرق بين رينو لوجان المغربية ولوجان الفرنسية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tota El Masry مشاهدة المشاركة

تسلم أيدين حضرتك ربنا يعزك و يعليك لكننننننننننننننننننننننن ننننننننن
أنا أشتريتها و لله الحمد و لسه حعلق نمر قريب الحمد لله على كل نعمه ظاهرة و باطنة أنا كنت بتحايل على سائقين التاكسي علشان يوصلوني البيت مش بيرضوا و إللي برضى بعد ما بوصل بيطلب ضعف العداد علشان حيرجع فاضي و إللي يساومني في الأول و إللي ما يرضاش
لدرجة إن مرة كنت بنزف من السيولة بسبب الأورام و كان عندي نزيف داخلي و سائق تاكسي جارنا بعد المساومة رفض يوصلني المستشفى
يالا بقى ربنا يسامحه و يهديه

آخر مرة والله العظيم كنت قابضة مكافأة 170ج كملت عليهم 50 و دفعت أجرة التاكسي من الشغل للبيت و على فكرة المكافأة ده بتيجي مرتين بس في السنة و آخر اليوم أبقى يا مولاي كما خلقتني لا أمتلك سوى الحسرة و محفظة بتوأوأ من الجوع اللهم لا اعتراض
والله لو لوجي كانت معزة و لا فرخة جركسي محلوق ليها زلبطة كنت حشتريها بردو مش مغربي و لا روماني
و بعدين نشجع الصناعة العربية لحد ما ربنا يكرمنا و يبقى عندنا قلعة صناعة سيارات زي ديترويت أو على الأقل النصر للسيارات ترجع تشتغل لكن بتصميمات مصرية و مواصفات تجمع بين ذكاء و رفاهية الأوروبي و الياباني

R OSE4U وسائقين التاكسى دول عمرهم مهيتغيروا افى طمعهم ده مش عارف اقول ايه عليهم وشكرا جدا على ردك

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

قديم 11-06-2012, 06:20 AM
danoora danoora غير متواجد حالياً

danoora is a name known to alldanoora is a name known to alldanoora is a name known to alldanoora is a name known to alldanoora is a name known to alldanoora is a name known to all

لا انا مش قصدي انه مفيش فرنساوي لا انا قصدي على اللي شوفتها هي اللي مش متأكدة منها لان زميل الاخ اللي كان عاوز يبعها قال انها مش فرنساوي بس السؤال فعلا نزلت اللوجان الفرنسية في مصر و لا لا ؟
قديم 11-06-2012, 08:05 AM
الصورة الرمزية moslem2
moslem2 moslem2 غير متواجد حالياً

moslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of light

لاتوجد رينو لوجان فرنسى فى مصر ولا غير مصر -اللوجان الاوربى هى رومانى من داتيشاااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااا

مغترب مصراوى لبلده هاوى
قديم 11-06-2012, 11:25 AM
Neo206 Neo206 غير متواجد حالياً

Neo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond repute

قديم 11-06-2012, 03:22 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

الله ينور عليك.. مفيش حاجة إسمها لوجان فرنساوي

اللوجان طول عمرها داتشيا، وبتنزل بره رومانيا باسم رينو عشان يعرفوا يبيعوها

والعربيتين دول هما عبارة عن الفرق في التحديث في الموديل ... فقط لا غير

على فكرة... الصور دي متصورة في روسيا... معتقدش حيجيبو عربية من المغرب ويسيبو رومانيا اللي جنبهم

...

كلامك صح جدا يا باشا واحب اكمل عليه

اللوجان فعلا طول عمرها داتشا واول نزول لها كان سنة 2005 وكانت بتنزل بالشكل دا

داتشا لوجان 2005

داتشا لوجان 2009

ودي كانت اول خطوة لرينو في تطوير مصنع الداتشا بنزل العربية دي بتكنولوجيا فرنسية مع طابع العربيات الروماني اللي متعودين عليها الرومان - عربيات سيدان معمولة لطرق سيئه نوعا وكتير منها ترابي مش متسفلت وبعدين سنة 2009 ابتدت رينو تسوق عربياتها في مختلف دول العالم بس محبتش تفرض عليهم ماركة معينة جايز العميل ينفر من العربية لمجرد انها من ماركة ميحبش يركبها فبقت رينو تسمي العربية بالماركة المحببه لكل منطقة

مثلا في مصر

رينو لوجان 2008 (مش متاكد 2007 او 2008)

رينو لوجان اواخر 2009

دول جنوب امريكا

نيسان ايبرو

كمان الادا بقت لوجان

بمعني ان كل ما الرينو تدخل شريك مع اي ماركة في العالم وعشان تسوق اللوجان في معظم دول العالم بمفهوم وزوق كل منطقة بتستغل العلامة التجارية اللي العميل واخد عليها علي اللوجان ودا بيحققلها طبعا انشار رهيب في جميع دول العالم

من الاخر اللوجان بقت جوكر الرينو علي مستوي العالم

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima