العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 09-03-2012, 03:57 AM
amak313 amak313 غير متواجد حالياً

amak313 is on a distinguished road
افتراضي رد: صناعة لوجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى حسين محمد معوض مشاهدة المشاركة

هل صناعة لوجان الي في مصر مغربي أم روماني
يا أستاذ مصطفى مصر فيها اتنين لوجان...
واحدة مغربي وديه الي كلنا عارفينها وفي الروماني

الروماني بتنزل بنفس تجهيز المغربي مع اضافة اير باج للي جنب السواق بزرار التحكم فيها بالجنب + نظام فرامل اي بي اس + بيقال ان شكلها من ورا مختلف حبتين .. وبتزيد عن ثمن المغربي 6000 جنيه...

بس أنا أسمع ان المغربي أحسن من ناحية التجربة في المنتدى هنا.. حيث ان كل الي اشتروا الروماني شفت منهم كلام حلو عن ان العفشة مش بتستحمل وان الموتور بيكركر و حاجات غريبة كده ربنا يعافي لوجاناتنا من هذه المشكلات
قديم 09-03-2012, 04:26 AM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute

مغربي او روماني هي العربيه واحده ومش عارف ليه العربيه ديه منجحتش في اي سوق الا في مصر حتي في تونس منجحتش وقعدين يضحكوا علينا وينزلونا مره ستيب ومره اتوماتيك ومره بلاك لاين وهي هي نفس العربيه انا مش عارف ليه بيضحك علينا وكمان سعرها كانت او منزل ب56 الف دلوقتي النص كماليات 67 والبلاك 71 رغم ان العربيه نازله بدون جمارك وياريت مفيش اي حد من ملاك العربيه يزعل مني انا بقول وجهه نظري وع فكره انا كنت هشتريها بس محصلش توفيق
قديم 09-03-2012, 08:47 AM
mohamed1979 mohamed1979 غير متواجد حالياً

mohamed1979 has a spectacular aura aboutmohamed1979 has a spectacular aura aboutmohamed1979 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amak313 مشاهدة المشاركة

يا أستاذ مصطفى مصر فيها اتنين لوجان...
واحدة مغربي وديه الي كلنا عارفينها وفي الروماني

الروماني بتنزل بنفس تجهيز المغربي مع اضافة اير باج للي جنب السواق بزرار التحكم فيها بالجنب + نظام فرامل اي بي اس + بيقال ان شكلها من ورا مختلف حبتين .. وبتزيد عن ثمن المغربي 6000 جنيه...

بس أنا أسمع ان المغربي أحسن من ناحية التجربة في المنتدى هنا.. حيث ان كل الي اشتروا الروماني شفت منهم كلام حلو عن ان العفشة مش بتستحمل وان الموتور بيكركر و حاجات غريبة كده ربنا يعافي لوجاناتنا من هذه المشكلات
الكلام ده مش مظبوط
اللوجان الرومانى نزلت دفعه او دفعتين بس و كانت فئه نص كماليات
وهى نفس الشكل سواء رومانى او مغربى
الشكل المختلف ده كان موجود فى 2009 الشكل القديم
قديم 11-03-2012, 04:27 PM
مصطفى حسين محمد معوض مصطفى حسين محمد معوض غير متواجد حالياً
التخصص العملى: إمام وخطيب ومدرس بأوقاف أسيوط
هواياتي: تجويد القرآن الكريم

مصطفى حسين محمد معوض is on a distinguished road

هل قطع الغيار متوفرة وهل هي غالية كما سمعت
قديم 13-03-2012, 03:40 PM
amak313 amak313 غير متواجد حالياً

amak313 is on a distinguished road
للاهمية رد: صناعة لوجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jojojojojo مشاهدة المشاركة

مغربي او روماني هي العربيه واحده ومش عارف ليه العربيه ديه منجحتش في اي سوق الا في مصر حتي في تونس منجحتش وقعدين يضحكوا علينا وينزلونا مره ستيب ومره اتوماتيك ومره بلاك لاين وهي هي نفس العربيه انا مش عارف ليه بيضحك علينا وكمان سعرها كانت او منزل ب56 الف دلوقتي النص كماليات 67 والبلاك 71 رغم ان العربيه نازله بدون جمارك وياريت مفيش اي حد من ملاك العربيه يزعل مني انا بقول وجهه نظري وع فكره انا كنت هشتريها بس محصلش توفيق
مع احترامي لحضرتك...

العربية ديه لاقت نجاح باهر في السوق المصرية و كفاية انها بجد بقت منتشرة أوي...
يمكن في الأول مكانتش لها نفس النجاح لكن دلوقتي بمعنى الكلمة بقت المنافس رقم واحد في الفئة السعرية للانوس والفيرنا مع ان اللانوس موجودة في مصر من 1998 والفيرنا من 2003 واللوجان تعتبر ضيف جديد... ده كان أولاً

ثانياً... رداً على نقطة الثمن.. هديلك مثال على اللانوس الي هيه المنافس الأول للوجان هيه والفيرنا...
اللانوس أما نزلت كانت في الأول ب32500 دلوقتي هيه 70000 أظن ديه هيه الي فعلاً زيادة ملهاش أي لازمة... وده ان أثبت شيء فانما يثبت ان العربيات بتغلى كل ما بيزيد الاقبال عليها.. وديه حاجة بيسموها العرض والطلب... وده غير طبعاً ان الي حضرتك بتتكلم عنها اللوجان الي ب56000 ديه كانت الفاضية مش الهاف كان ساعتها الهاف ب61500 والكاملة ب 65500 فهي كل الي زادته هو بس 6000 جنية مش أكتر..

ثالثاً... أنا مش عاوز أصدمك... انما اللوجان بتنزل بجمارك مقدارها 21% من ثمن العربية... عشان الاتفاقية مش بتعفي بشكل كامل انما بتخلي الجمارك قليلة أوي على العربية...

وفي النهاية أنا هقول برضه ان أنا من وجهة نظري وتفكيري أنا شايف اني اذا كنت عاوز عربية أركبها و يكون فيها كل الامكانيات الي أنا عاوزها أو بحلم بيها في عربية هلاقيها في اللوجان بشكل يعتمد عليه... وهيه فعلاً عربية أحسن وأكثر اعتمادية من الكوري بالذات في السفر والمسافات الطويلة... يمكن يكون بينافسها الكيا انما مينفعش أجيب جنبها هيونداي أو دايو أو شيفروليه... عشان دول أنا بحس أما بركبهم انهم بلاستيك سهل الكسر...