العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 24-11-2012, 04:08 PM
الصورة الرمزية JILANCO
JILANCO JILANCO غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: مهندس ميكانيك
هواياتي: دراسة علم الميكانيك

JILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant future
افتراضي رد: دورت العربية كذا مرة مش عايزه تدور !

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phar,acology مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

انا معايا لوجان اوتوماتيك وعامله حوالي 11 الف كيلو .. النهارده كنت راكن تحت البيت ونزلت عشان اروح الشغل وبدور العربية يادوب العربية بتدور ثواني وبعدين صوتها يوطي وتبطل .. دورت تاني وتالت ورابع عملت نفس الحركة .. ولو دست بنزين وهي جايه تدور بتبدا تدور شويه وبعيدن بتفصل برده .. في المرة الخامسة دارت عادي .. عملت بيها مشوار وبطلت ودورت تاني دارت عادي .. انا خايف بس اكون في حته بعيده وتفصل ومترضاش تدور والدنيا مش أمان .. ممكن يكون السبب ده من ايه ؟ هل ضعف في البطارية ؟ ولا دينامو ولا ايه ؟؟ .. ياريت اللي عنده خبره في الموضوع ده يفيدني وجزاكم الله خيرا ..
اخي العزيز مشكلتك 90 في الميه في البنزين شيك على طرمبة البنزين بفك احد خرا طيم و تشغيل السيارة و نضر هل هناك بنزين يخرج ام لا الرشاشات وذلك بفك الرشاشات وهي سهلة مثل فك شمعات الأحتراق و فلتر البنزين 8 في الميئة شمعات احتراق افصل سلك سلك و قربة من هيكل السيارة و انضر هل هناك شرارة ام لا 2 في الميئة من حساس idel او كمبيوتر السيارة و هذا نادرآ ما يكون افعل كما قلت لك لأن في مثل هذه الأمور يجب الحذر من الصنايعية الا من رحم ربي لأنهم يتفنون في ايهامك ان السيارة بها عطل كبير وهو حقيقة ممكن يكون مجرد فيوز اما اذا كانت تحت الضمان فتجة اليهم مباشرة دون ان تفعل ما ذكر سابقآ
و انا بخدمتك في اي استفسار تحياتي

التعديل الأخير تم بواسطة JILANCO ; 24-11-2012 الساعة 04:35 PM
قديم 24-11-2012, 11:23 PM
الصورة الرمزية Jemmy
Jemmy Jemmy غير متواجد حالياً

Jemmy is a glorious beacon of lightJemmy is a glorious beacon of lightJemmy is a glorious beacon of lightJemmy is a glorious beacon of lightJemmy is a glorious beacon of lightJemmy is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة JILANCO مشاهدة المشاركة

اخي العزيز مشكلتك 8 في الميئة شمعات احتراق افصل سلك سلك و قربة من هيكل السيارة و انضر هل هناك شرارة ام لا
هذه الطريقة ممتازة وسهلة لمعرفة وجود شرارة فى كل بوجيه على حدة أم لا وذلك فى حالة سيارات الاشعال التقليدى باستخدام البوبينة والابلاتين العادى . أما فى حالة الاشعال الالكترونى الموجود فى معظم السيارات الحديثة ومنها اللوجان فعلى حسب معلوماتى ان هذه الطريقة قد تسبب ضررا لدائرة الاشعال الالكترونى ولا أعلم الطريقة المثلى فى هذه الحالة لاختبار دائرة الاشعال . ولكنى معك فى ان الأفضل أن يلجأ للتوكيل فى مثل هذه الامور
قديم 24-11-2012, 11:33 PM
الصورة الرمزية JILANCO
JILANCO JILANCO غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: مهندس ميكانيك
هواياتي: دراسة علم الميكانيك

JILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Jemmy مشاهدة المشاركة

هذه الطريقة ممتازة وسهلة لمعرفة وجود شرارة فى كل بوجيه على حدة أم لا وذلك فى حالة سيارات الاشعال التقليدى باستخدام البوبينة والابلاتين العادى . أما فى حالة الاشعال الالكترونى الموجود فى معظم السيارات الحديثة ومنها اللوجان فعلى حسب معلوماتى ان هذه الطريقة قد تسبب ضررا لدائرة الاشعال الالكترونى ولا أعلم الطريقة المثلى فى هذه الحالة لاختبار دائرة الاشعال . ولكنى معك فى ان الأفضل أن يلجأ للتوكيل فى مثل هذه الامور
اخي لا تسبب اي ضرر فى حالة الاشعال الالكترونى و لكن اليك طريقه اخرى شغل السيارة و افصل سلك واحد اذا شعرت بإي اختلاف بلمحرك فشمعة الأحتراق جيدة و اذا لم تلاحض اي تغير فإما السلك او شمعة الأحتراق ثم تابع اختبار بقية الأسلاك

اذا كنت خائف من هذه الطريقه ايضآ فهناك طريقه اخرى
و ان بلخدمه تحياتي
قديم 26-11-2012, 05:19 PM
ayman_kamal ayman_kamal غير متواجد حالياً

ayman_kamal has a spectacular aura aboutayman_kamal has a spectacular aura about

طالما 11 الف كيلو بس يعنى لسه في الضمان لو مشكلتك لسه ما اتحلتش تروح التوكيل على طول اى فرع قريب منك و طمنا ........ متابع