العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 24-07-2012, 08:47 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ABS خبر أبيض و زي الفل لو صحيح

بلاش جرى وفرامل

صورى الموتور واللى حواليه

ونزلى الصورو احنا نقولك

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 25-07-2012, 04:45 PM
ahmedashraf ahmedashraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تصميم وبرمجة الويب

ahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tota El Masry مشاهدة المشاركة

<p></p>
<p>&nbsp;</p>
أنا مع حضرتك لكن أنا قلت انا بحب عربيتي
بس المشلكة إن العربية نازل فيها لمبة ABS
و الاسبيرانزا A113 أم 56 أو حتى 58 فيها ABS
يبقى لما حضرتك كل ما تركب العربية و تشوف لمبة ABS حتفتكر طبعاً إن عربيتك ما فيهاش ABS زي بقية الدول العربية على الأقل
لك غير كده العربية ماشاء الله لا قوة إلا بالله
لازم أوق إللي ليا و إللي عليا أنا من قبل ما أجبها متحيزة ليها لكن ربنا سبحانة و تعالى قال:
( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ)
سورة النساء (135)
أنا قلت مميزاتها الكثييييييييييييييييييييي ر قوي
يبقى القسط و شهادة الحق إني اقول (بلاش عيب) حاجة مش موجودة فيها
و لا لازم أقنع الناس تشتريها و خلاص
و لو حضرتك قرات تعليقات الموضوع كله حتلاقي التوكيل كاتب في موقعه في مصر عن الأمان في اللوجان إن فيها ABS EBS
يبقى لما أنبه الناس إن ده مش إللي بتنزل مصر أبقى سلبية
لأ ...آسفة
علشان لو واحد بيحب يامرك و يعمل غرز و دائماً سوري بيلصق في أكصدمات إللي أمامه اعتماد على الفرامل ينسي و لما يشتريها يتقي ربنا على الأقل من المشاه و أصحاب العربيات التانية
إللي نفسه يعمل حادثة بعربيته بالسلامة لوحدة لحد ربنا ما يهديه
شهادة الحق تقتضي إني أقول العربية ممتازة لكن من فضلك ما فيهاش ABS فلو حتشتريها بس علشان ABS فكر تاني لو عجباك قوي لاقي مميزات تانية غير ABS و ده كثييييييييييييييييييييييي ييرر
عربية أوروبي
معفية الجمارك
ليها توكيل محترم بقطع غيار أصلية حتى لو كانت غالية بس معمرة و ليها ضمان سنة
ضمانها 100.000كم أو 3 سنين
أيموبليزر
طارة مالتي فانكشن مش موجودة غير في العربيات الحديثة إللي لا تقل عن 90ألف
عالية عن الأرض و عفشة ناعمة للغاية في الطرق المصرية بخاصة
صالون واسع للغاية يكفي 3 أشخاص حجم متوسط و 2 حجم بلدي أصلي
إيرباج للسائق و حزام يمكن التحكم في ارتفاعه
كونسول أنيق
تكييف محترم
كاسيت MP3&Audio (بدون تشفير في التوكيل)
موتور قوي 16صباب 2 كامة 110حصان
هدايا عند الالتزام بالصيانة الدورية في مكان محترم مكيف بمنتهى الذوق و الاحترام WiFi Caffee
24ساعة خدمة عملاء
سنترال لوك و زجاج و مرايات كهرباء
طقم مدخنين
أدراج تخزين مصممة بذكاء مع إنارة تلقائية عند الفتح(بايزة عندي من يوم ما استلمتها)
حقيبة خلفية 510لتر بإنارة ليلية
عيوبها:
بتحجز 4 شهور على الأقل في التوكيل و أقل عند الموزعين المعتمدين
خامات التقفيل أقل من الأوروبي لكن جودتها أعلى من المصري قليلاً
قطع الغيار مرتبطة بالتوكيل فقط لا غير أو تشتريها من الخارج بنفسك
ليس بها جهاز إنذار يتم تركيبه بالطلب 1400ج
نقص بعض الكماليات و الإكسسوارات الرياضية في التوكيل و صعوبة تركيبها خارج التوكيل
نقص في بعض مستلزمات المتعة مثل شاشات DVD و ارتفاع ثمنها في التوكيل حوالي 4000ج
و على فكرة أنا مبدأي أمر المؤمن كله خير بس لو فضلت أشكر فيها على طول لازم تخاف من كلامي لأني ساعتها حكون
يا بسوق للتوكيل بس بغض النظر عن مصلحة الناس أو على الأقل أذكر عيوبها للأمانة البحتة
يا بخدع نفسي و بخدع خلق الله
كما في قوله تعالى : ( يخادعون الله والذين آمنوا وما يخدعون إلا أنفسهم وما يشعرون في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا ولهم عذاب أليم بما كانوا يكذبون ) البقرة 9
يعني من الآخر حخسر و أخسر الناس معايا

الكمال لله وحده

تقبل تحياتي و شكرأ لمرورك الكريم
على فكرة ياتوتا أنا مش مختلف معاكي بالعكس ولا أقصدك أو أقصد حد معين بكلامي.
بس لما قريت الموضوع وكل التعليقات (أنا مش من النوع إللي بيرد على أول مشاركةأو على العنوان من غير مايقرأ الموضوع) الإنطباع إللي وصلني مش "على فكرة ياجماعة خدو بالكو، العربية مفهاش ABS" وأكيد ده إللي كنتي تقصديه، بس إللي وصلني "إلحقوووو، التوكيل بيخدعنا، العربية مفهاش ABS" هههههه

أنا بس كنت عايز أوضح عشان محدش يفهم الموضوع غلط أو بشكل مبالغ فيه ول كان عايز يشتري ويفتكر إنها كارثة، وحبيت برضه أقول شهادة حق إن توكيل رينو وكمان كيا على فكرة بيحافظو على قدر كبير من الأوبشنز في العربية من غير تنفيض زي غبور ما بيعمل في هيونداي.

بس كده، وأنا بعتذر لو كنتي فهمتي كلامي إنه هجوم عليكي بالعكس أنا بقدرك جدا

رمضان كريم
قديم 25-07-2012, 05:26 PM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedashraf مشاهدة المشاركة

على فكرة ياتوتا أنا مش مختلف معاكي بالعكس ولا أقصدك أو أقصد حد معين بكلامي.
بس لما قريت الموضوع وكل التعليقات (أنا مش من النوع إللي بيرد على أول مشاركةأو على العنوان من غير مايقرأ الموضوع) الإنطباع إللي وصلني مش "على فكرة ياجماعة خدو بالكو، العربية مفهاش ABS" وأكيد ده إللي كنتي تقصديه، بس إللي وصلني "إلحقوووو، التوكيل بيخدعنا، العربية مفهاش ABS" هههههه

أنا بس كنت عايز أوضح عشان محدش يفهم الموضوع غلط أو بشكل مبالغ فيه ول كان عايز يشتري ويفتكر إنها كارثة، وحبيت برضه أقول شهادة حق إن توكيل رينو وكمان كيا على فكرة بيحافظو على قدر كبير من الأوبشنز في العربية من غير تنفيض زي غبور ما بيعمل في هيونداي.

بس كده، وأنا بعتذر لو كنتي فهمتي كلامي إنه هجوم عليكي بالعكس أنا بقدرك جدا

رمضان كريم
ربنا يعزك والله أكرم
أنا بقول فعلاً لازم يوضح إن ABS مش بتنزل مصر و يا ريت يخيرك زي نيسان بين النسخة إللي فيها ABS و فرقها 3000ج

و أنا إللي آسفة ليك لو كنت أسألت فهم كلامك
عموماً أنت خدت حسنة مني يا سيدي على سوء ظني للحظة أبسط بقى مبروك عليك الحسنة
لأ والله فعلاً فيه ناس تفضل تولول على مسمار مفكوك من مكانه حتى لو العربية كلها زي الفل و ناس ربنا يهديهم شكاءة بكاءة لدفع العين فقط باعتبار إنهم في أملة ربنا يكفينا شر دماغهم

بالرغم من كده شوف تقيمي للوجي على الرابط ده

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=93205

و التوكيل في غاية الاحترام

مجموعة محمد نصير رحمة الله عليه حتى لو أختلفت معاهم بيكون بأدب و رد دبلوماسي و ماحدش بيبجح فيك هو صحيح مهندس الصيانة كان مخنوق علشان قايم يغير فيوز بس لكن ده عمله و بالرغم من إنه كان بيزق في الكلام و عاملني على إني جاهلة إلا إنه كان بيرد باحترام و كلمة حضرتك ما فرقتش لسانه الله أعلم بظروف اليوم ده يمكن كان عليه ضغط شغل و يمكن تكون ده طريقته في الكلام علشان ماحدش يتصاحب عليه و يبقى التعامل بحيادية

بس التوكيل 9/10 لأن الكمال لله وحده و لو لا كده كنت قلت 11/10

مرورك يشرفني أخي الكريم أ/ أحمد أشرف
و أعتبرني أخت ليك في الله زي ما أنا بتشرف بكوني أختك في أحلى منتدى
مصر موتورز
قديم 25-07-2012, 06:48 PM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhamdy75 مشاهدة المشاركة

بلاش جرى وفرامل

صورى الموتور واللى حواليه

ونزلى الصورو احنا نقولك
بأمر الله حفصص الكبوت صور
قديم 26-07-2012, 04:51 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

بالنسبة لموضوع الـ ABS هى للاسف مفهاش زى ما قلت قبل كده .. وعلشان حضرتك تتأكدى شزقى شارع فاضى يكون مسفلت وعليه رمل خفيف (زى اللى بيكون احيانا متجمع جنب الرصيف) اللى بيخلى العربية تزحلق ده وفرملى جامد شويه على سرعه 40 تقريبا .. هتلاقى العربية زحفت معاكى فتتأكدى انها مفيهاش ABS للاسف ...

وبالنسبة لنور درج التابلوه اللى حضرتك بتقولى عليه انه مش شغال .. هو على فكره بينور مع النور الصغير بتاع العربية مش بينور والنور مطفى ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

الكلمات الدليلية
abs, أوتوماتيك, رينو لوجان