العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 07-07-2012, 04:47 PM
Speranzawy Speranzawy غير متواجد حالياً

Speranzawy is on a distinguished road
افتراضي رد: محمد حنفى لاصلاح جميع مشاكل الفرامل وجرب وهتدعيلى !واسعار مصنعياته رخيصة!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

this man will fixing your car probLems

mohamed hanafy
and he is famoues by mohamed zebeda !!

23916988
0101503355
face of eL kedaweya schooL
port said treet eL saida zainab cairo egypt !!
he is very good in the brake system !!
القاهرة
محمد حنفى لاصلاح جميع مشاكل الفرامل وجرب وهتدعيلى !واسعار مصنعياته رخيصة!
شهرته محمد زبيده
23916988
0101503355
امام مدرسة الخديوية الثانوية بنين
اول مدخل شارع مجلس الامة من ناحية الحلمية الجديدة
:GR OWIN~12::GROWI N~12:
الراجل ده انا اعرفة ورحت عنده بعربية واحد صاحبي بس كانت عربية قديمة
تفتكر لو رحت عندة بالاسبيرانزا هيظبطها ولا هيعكها ولا الاحسن اروح بيها مركز خدمة معتمد واستحمل نار اسعار المصنعيات وقطع الغيار؟
قديم 07-07-2012, 04:53 PM
cars admire
Guest

افتراضي رد: محمد حنفى لاصلاح جميع مشاكل الفرامل وجرب وهتدعيلى !واسعار مصنعياته رخيصة!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Speranzawy مشاهدة المشاركة

الراجل ده انا اعرفة ورحت عنده بعربية واحد صاحبي بس كانت عربية قديمة
تفتكر لو رحت عندة بالاسبيرانزا هيظبطها ولا هيعكها ولا الاحسن اروح بيها مركز خدمة معتمد واستحمل نار اسعار المصنعيات وقطع الغيار؟
هيصلحهالك وهترجع 100% ان شاء الله بس لازم تروح له النهاردة لاءن غدا الاحد اعتقد الورشة بتقفل !!
غالبا عندك سيل فى ديل السيرفو ناحية دواسة الفرامل عايز يتغير فقط !!!!!!!
امشى بطىء لغاية لما توصل الورشة بالسلامة وابقى قول لنا عملت ايه !!
بالتوفيق
:GR OWIN~12:
قديم 07-07-2012, 05:05 PM

هيصلحهالك وهترجع 100% ان شاء الله بس لازم تروح له النهاردة لاءن غدا الاحد اعتقد الورشة بتقفل !!
غالبا عندك سيل فى ديل السيرفو ناحية دواسة الفرامل عايز يتغير فقط !!!!!!!
امشى بطىء لغاية لما توصل الورشة بالسلامة وابقى قول لنا عملت ايه !!
بالتوفيق
انا شاء الله هروحلة يوم الاثنين
بس من باب العلم بالشئ لو تشرحلي يعني ايه سيل في ديل السيرفو من ناحية دواسة الفرامل.... يعني كده هيتغير ايه بالظبط (طاقية ولا خرطوم ... انا مش فاهم)
وهل دي حاجة صعبة يعني ... وهل تتكلف كتير ولا قليل "تقريبا كده كام يعني" علشان اعمل حسابي في الفلوس وانا رايح
قديم 07-07-2012, 05:16 PM
cars admire
Guest

مميز المشكلة عندك فى الغالب الجزء المكتوب عليه فلترز سيلانسرس ! او سيل !!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Speranzawy مشاهدة المشاركة

انا شاء الله هروحلة يوم الاثنين
بس من باب العلم بالشئ لو تشرحلي يعني ايه سيل في ديل السيرفو من ناحية دواسة الفرامل.... يعني كده هيتغير ايه بالظبط (طاقية ولا خرطوم ... انا مش فاهم)
وهل دي حاجة صعبة يعني ... وهل تتكلف كتير ولا قليل "تقريبا كده كام يعني" علشان اعمل حسابي في الفلوس وانا رايح
اولا هتتصل بالتليفون وتشوف مواعيد الورشة من الساعة كام لكام والافضل توصل عندهم الصبح بدرى !! التكلفة هتبقى حوالى من 50 الى 100 جنيه بالكتير ده المفروض !

المشكلة عندك فى الغالب الجزء المكتوب عليه فلترز سيلانسرس على الرسم

وهنا السيل اول جزء من الاعلى

مع ملاحظة ان الموتور بيفضل شغال مع الضغط على الفرامل ومش بيبطل !!
قديم 07-07-2012, 05:35 PM

افتراضي رد: المشكلة عندك فى الغالب الجزء المكتوب عليه فلترز سيلانسرس ! او سيل !!

اولا هتتصل بالتليفون وتشوف مواعيد الورشة من الساعة كام لكام والافضل توصل عندهم الصبح بدرى !! التكلفة هتبقى حوالى من 50 الى 100 جنيه بالكتير ده المفروض !

المشكلة عندك فى الغالب الجزء المكتوب عليه فلترز سيلانسرس على الرسم

وهنا السيل اول جزء من الاعلى

مع ملاحظة ان الموتور بيفضل شغال مع الضغط على الفرامل ومش بيبطل !!
فعلا الموتور مش بيبطل ولا بيرعش ولا بيعلى ويوطى ... الفرامل بس خفت و في صوت تنفيس تسمعة واضح و عالي من داخل المقصورة , لكن من الخارج لما تفتح الكبوت تسمعة ضعيف

انا اتصلت بالورشة دلوقتي ... سالني العربية موديل كام قلت له 2009 قالي اشوفلك ليها سيرفو اصل السيرفو مش بيتصلح (طب هو عرف منين ان السيرفو بايظ وعايز يتغير) ده انا كل الحكاية قلت له العربية نوعها كذا وموديل كذا وبسمع صوت تنفيس لما بدوس علي بدال الفرامل .. امممممم.. انا عارف ان الراجل ده شاطر .. بس انا مش بحب الاشتغالات ... هو قالي تعالى يوم الاثنين علشان النهاردة عنده زحمة

ايه رأيك يا زعيم اكمل واروح

ثانيا: انا فهمت من الرسم ان ده سيل "Seal" بتاع هواء صح مش زيت لان السيرفو مفهيوش زيت خالص ولا انا فهمت غلط؟
وفعلا اعتقد ان تشخيصك سليم لان العربية مش بتتبرجل لما بدوس فرامل .. هي الفرامل شغالة والـABS شغال بس الفرامل ضعفت لان الهوا بيتسرب من السيرفو عن طريق السيل ده وبالتالي ضغط الهوا جوة السيرفو قل وبقى مش بيضغط علي الماستر بكل قوته..
بس السؤال .. انا معنديش اي تقل في دواسة الفرامل مع ان الهوا جوة السيرفو المفروض انه قل نتيجة التسريب وبالتالي الماستر هيبقى محتاج قوة ضغط اكتر من السائق علي دولاسة الفرامل علشان يعوض نقص قدرة السيرفو؟ مش كلامي معقول برضة ولا عندك تفسير