العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما هوه افضل نظام امان بالسياره
اير باج 10 33.33%
ABS 12 40.00%
ESP 1 3.33%
ABD 4 13.33%
اخري 3 10.00%
المصوتون: 30. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 12-09-2012, 08:33 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استطلاع: ما هو افضل نظام امان تحب ان يكون بالسياره

1- وسائد الهواء ( اير باج )
عشان بيحمى جسمى من اى صدمات
2-ABS نظام منع انغلاق الفرامل
عشان لو قدر الله ضربت فرامل مره واحده العربيه متسحفش وتخبط اللى الحاجه اللى قطعت عليا الطريق
3- ESP نظام الثبات الألكتروني
عشان طبعا السواقه فى الشتاء بسرعه بيظهر هنا فايدته جامد جدااا
4- EBD توزيع قوة الفرامل الكترونيا
عشان العربيه متحدفش لو فى عجله البستم بتاعها مش كويس

يبقى انا كدا بفضل كل الامكانيات دى كلها
بالاضافه لنظام حماية ضد السرقه ويكون المفتاح متشفر

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 13-09-2012, 04:38 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

والله انا شايف ان الحاجات ديه كلها بتكمل بعض مفيش حاجة بتنافس التانية او تتفوق عليها

لكن من حيث التفضيل الشخصى رقم واحد طبعاً الايرباجز وانا من الناس اللى مقتنعة بان العربيه لازم يكون فيها على الاقل ايرباجات امامية وجانبية ولو فيه للركبه كمان يبقى خير وبركة بس اقل حاجة امامى وجانبى مش امامى بس زى ما بنشوف فى العربيات الكورى

تانى حاجة التراكشن كنترول بس ده ادائه وتاثيره بيفرق جامد من عربيه للتانية انا جربته فى عربيات يابانى معجبنيش وجربته فى المرسيدس والبى ام ولا السحر بصراحة فديه تكنولوجيا متتاخدش بالاسم بس

الانظمة المساعدة للفرامل عموماً ABS EBD BA كلها بنت حلال وظريفة (مع اختلاف الاداء برضو من هندسة عربيه للتانية) لكن كلها وسائل للسوائق المبتداء والمتوسط لكن السواق المحترف فى رائى افضل يتعامل مع العربيه من غيرها

ال ABS مثلا ممكن تستغنى عنه بتصميم كاوتش مناسب وحساسيه السائق لبدال الفرامل وطبيعة الارض وزاوية الاتجاة ساعة الفرملة وكذالك باقى الانظمة مجرد مساعدة ممكن تكون مناسبه او غير مناسبة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 13-09-2012, 04:43 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

كل ما هو مذكور اصبح من اساسيات السيارات المحترمة
س وقسوقسو ق سوق

قديم 13-09-2012, 04:45 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشكلة ان الاضافات ديه كلها بقت اشبه بالعلامات التجارية ومجرد اسماء الناس بتشتريها وتدفع فيها زيادة من غير ما نعرف ادائها الحقيقى ايه

يعنى الايرباجات مثلاً فى عربيات كتير كورى وصينى مبتفتحش اصلاً
واللى قريته ان ليها معايير اداء برضو وبتتقاس سرعة فتحها وحاجات زى كده علشان نقول الايرباج ديه فعلاً تقدر تقوم بمهتها ولا لاء
وانظمة ال ABS انا جربتها فى عربيات صينى وكورى قلتها احسن اداء بشع وبتعطل وتبوظ كمان يعنى لا منها ولا كفايه شرها

علشان كده عايز اقول ان الامان الحقيقى بيبداء من العربيه نفسها الاسم والسمعة وبعدين التصميم وفى الاخر تيجى وسائل الامان المساعدة اللى الشركات اللى ليها اسم وسمعة كبيرة مبتستغناش عنها طبعاً

لكن العربيات الصينى وماشابه المصنع بيشترى شوية ايرباجات من مصنع جمبه فى الصين برضو يلطعها فى العربيه وخلاص والاسم ركبلك ايرباج
وطبعاً لا قدر الله لو حصل حادثة الشاسية هيتقسم نصين والعربيه تبقى علبه سردين على اللى راكبها وعلى الايرباج نفسه
فمتشروش وسائل الامان بالاسم بس وشوفو العربيه نفسها وشركتها ايه تاريخهم فى الامان ومدى كون الامان والجودة اولويه عندهم ولا الاولويه فى السعر وبس

وربنا يكفينا جميعاً شر الحوادث يارب

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 13-09-2012, 01:24 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahiaashraf مشاهدة المشاركة

و الله كل الانظمه مهمه

ما عدا الايرباج انا عن نفسى مبحبهوش
وان شاء الله لو معايا عربيه بايرباج انا هوقفه بحيث انه ميشتغلش
مره سمعت ان واحد كان ماشى برينو كليو
وفجئاه فرمل مره واحده جامد
( مخبطش يعنى )
الايرباج اتفتح و الراجل مشفش حاجه دخل فى شجره
يعنى لو متفتحش كان زمانه لحق نفسه و تجنب الشجره
وغيره من القصص الاخرى
تحياتى
ازاي الراجل فرمل مره واحده وازاي لبس في شجره اكيد الراجل فرمل مره واحده عللشان الشجره طلعت عليه فجئه في الطرق هههههههههه
طبعا انا بهزر معاك يا اخي شريف

اكيد الاير باج اهم وسيله من وسائل الامان للسائق نفسه
أما البقيه فهي وسائل امان للسياره نفسها يعني علشان العربيه زات نفسها متتخبطش لكن الاير باج لو لا قدر الله عربيه قطعت عليك الطريق من الجنب فكل وسائل الامان اللي في الفرامل ملهاش لزمه يعي انت بتعدي تقاطع وعربيه جايه تجري من التاقطع خبطت فيك عموديا

فهنا وسوائل الامان للفرامل ملشاش لزمه لكن اللي مهم هنا هوا الاير باج لانه هوا اللي هيحمي الركاب لا قدر الله بعد حمايه المولي عز وجل
وهنا يتضح اهميه الاير باج الجنبي مثل ما شرح الاخ الكبير ابو نورا وهنا ايضا يتضح لنا اهميه نوع ومارك الاير باج مثل ما تفضل اخي الكبير ابو نورا في الشرح

لذلك فانا اري ان اهم وسيلة امان تحافظ علي ارواح الركاب في اصعب الظرف هيا الايرباج وهنا يتضح دور واهميه وسائل الامان

التعديل الأخير تم بواسطة حبيب الناس ; 13-09-2012 الساعة 01:45 PM