العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 13-04-2010, 02:31 AM
remonds remonds غير متواجد حالياً

remonds has a spectacular aura aboutremonds has a spectacular aura about
افتراضي رد: ولهذا لم تدخل السيارات الصينى "أوروبا"

هذا الاختلاف في الرأي يبين حقائق مفيدة عن هذه النوعيات من السيارات ...
قديم 13-04-2010, 02:48 AM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

إنت زعلت قوى كده ليه
أنا ما قولتش إن السيارات الصينى أحسن سيارات فى الدنيا
أنا بقول المنطق إللى إنت بتستخدمه هو إللى غلط
إيه علاقة إن سيارة فيتارا عملت حادثة بجودة السيارات الصينى أو عدم جودتها و دخولها أوروبا
و لما نيجى ناخد حادثة كمثال يبقى لازم نراعى الظروف إللى حصلت فيها الحادثة
الحوادث الوحيدة إللى ممكن نقدر نقارن فيها بين العربيات هى الحوادث المخططة و المتحكم فى ظروفها و دى إللى بيعملها مراكز إختبار السلامة الأوربى و الأمريكى و خلافه
زى ما حضرتك وضحت فى الفيديو كده يعنى الفديو أفضل مثال لعرض وجهة نظرك عن صورة الحادث إللى فى الأول
أما بخصوص دروس الفزياء
فأغلب السيارات مازالت تصنع هياكلها من الحديد الصلب و الأومنيوم لا يستخدم إلا فى بعض الموديلات غالية الثمن
و الهدف من استخدام الأومنيوم ليس زيادة معاملات الأمان أو إطالة العمر الإفتراضى للسيارة و لكن لتخفيف وزن السيارة بقدر الإمكان لتخفيض استهلاك الوقود
أما ما تقصده حضرتك فهى نقاط الإنكماش و الإنهيار فى هياكل السيارة و التى عند وقوع أى حادث تنكمش أو تتحطم تماما و ذلك لإمتصاص جزء كبير من طاقة الصدمة قبل وصوله لكابينة الركاب ، و يتضمن ذلك إستخدام ألواح صاج ذت سمك رقيق نوعا ما لبدن السيارة مثل الرفارف و الكابود فى مقابل الإهتمام باستخدام قاعدة (شاسية) قوى و تدعيمة و بقضبان الفولاز
و ذلك بخلاف السيارات الصينى و التى لازالت تستخدم ألواح صاج سميكة (من اللى تعجب السمكرية فى مصر و تنفع فى الحوادث البسيطة) و التى ليست بالكفاءة المطلوبة لإمتصاص قوة الصدمات الكبيرة و بالتالى فهى تنقل جزءأكبر من تلك القوة إلى كابينة الركاب

أخيرا صحيح إن أغلب السيارات الصينى غير مؤهلة لاختبارات السلامة الأوربية و أخدت سمعة سيئة جدا بسبب إختبار بريليانس الفاشل المشهور و سيارات شيرى القديمة لكن مش معنى كده إن شركات السيرات الصينى محلك سر لكنهم بيتطوروا بصورة سريعة و ممكن يقدموا سيارات تقدر تجتاز الإختبارات دى بسهولة فى المستقبل ، لكن كمان مش معنى كده إن كل السيارات الصينى عبارة عن نعوش متحركة لكنها فيها قدر من الحماية نوعا ما
أخيرا الصورة دى لسيارتى أنا شخصيا و هى اسبيرانزا 516 بعد حادث إصطدام على طريق الإسماعيلية الصحراوى و برضه هتلاحظ إن الكابينة (إللى أنا كنت جواها و الله) لم يصل إليها أى أثر للحادث

و ربنا يحفظ الجميع من كل شر

قديم 13-04-2010, 03:36 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم شاهين مشاهدة المشاركة

إنت زعلت قوى كده ليه
أنا ما قولتش إن السيارات الصينى أحسن سيارات فى الدنيا
أنا بقول المنطق إللى إنت بتستخدمه هو إللى غلط
إيه علاقة إن سيارة فيتارا عملت حادثة بجودة السيارات الصينى أو عدم جودتها و دخولها أوروبا
و لما نيجى ناخد حادثة كمثال يبقى لازم نراعى الظروف إللى حصلت فيها الحادثة
الحوادث الوحيدة إللى ممكن نقدر نقارن فيها بين العربيات هى الحوادث المخططة و المتحكم فى ظروفها و دى إللى بيعملها مراكز إختبار السلامة الأوربى و الأمريكى و خلافه
زى ما حضرتك وضحت فى الفيديو كده يعنى الفديو أفضل مثال لعرض وجهة نظرك عن صورة الحادث إللى فى الأول
أما بخصوص دروس الفزياء
فأغلب السيارات مازالت تصنع هياكلها من الحديد الصلب و الأومنيوم لا يستخدم إلا فى بعض الموديلات غالية الثمن
و الهدف من استخدام الأومنيوم ليس زيادة معاملات الأمان أو إطالة العمر الإفتراضى للسيارة و لكن لتخفيف وزن السيارة بقدر الإمكان لتخفيض استهلاك الوقود
أما ما تقصده حضرتك فهى نقاط الإنكماش و الإنهيار فى هياكل السيارة و التى عند وقوع أى حادث تنكمش أو تتحطم تماما و ذلك لإمتصاص جزء كبير من طاقة الصدمة قبل وصوله لكابينة الركاب ، و يتضمن ذلك إستخدام ألواح صاج ذت سمك رقيق نوعا ما لبدن السيارة مثل الرفارف و الكابود فى مقابل الإهتمام باستخدام قاعدة (شاسية) قوى و تدعيمة و بقضبان الفولاز
و ذلك بخلاف السيارات الصينى و التى لازالت تستخدم ألواح صاج سميكة (من اللى تعجب السمكرية فى مصر و تنفع فى الحوادث البسيطة) و التى ليست بالكفاءة المطلوبة لإمتصاص قوة الصدمات الكبيرة و بالتالى فهى تنقل جزءأكبر من تلك القوة إلى كابينة الركاب

أخيرا صحيح إن أغلب السيارات الصينى غير مؤهلة لاختبارات السلامة الأوربية و أخدت سمعة سيئة جدا بسبب إختبار بريليانس الفاشل المشهور و سيارات شيرى القديمة لكن مش معنى كده إن شركات السيرات الصينى محلك سر لكنهم بيتطوروا بصورة سريعة و ممكن يقدموا سيارات تقدر تجتاز الإختبارات دى بسهولة فى المستقبل ، لكن كمان مش معنى كده إن كل السيارات الصينى عبارة عن نعوش متحركة لكنها فيها قدر من الحماية نوعا ما
أخيرا الصورة دى لسيارتى أنا شخصيا و هى اسبيرانزا 516 بعد حادث إصطدام على طريق الإسماعيلية الصحراوى و برضه هتلاحظ إن الكابينة (إللى أنا كنت جواها و الله) لم يصل إليها أى أثر للحادث

و ربنا يحفظ الجميع من كل شر

لا والله أنا مزعلتش منك خالص أنت داخل تتكلم بعقلانية بس حضرتك لو شوفت فيه ناس بتخش تقول كلام غريب وكأنى أجرمت أنى قلت رأى , للأسف السيارات الصينى ستحتاج إلى المزيد من الوقت حتى نرى سيارة محترمة فعلا تستطيع الأثبات أن الصينى يكسب وليس كما راينا العديد من السيارات الصينى خرجت مثلما دخلت وألف سلامة عليك يا بطل وفى النهاية أهم حاجة رعاية الله وليس جودة السيارة
قديم 13-04-2010, 08:58 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

ثانية واحدة ان كان معايا شروكى واتبهدلت من خبطة من عربي اسبرانزا A113
زنقت عية فى دوران خبطلى البابين و القايم و العتب و واللة محصلهاش حاجة اكتر انها اتخربشت
قديم 13-04-2010, 01:06 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute

السيارات فى اوروبا لها مواصفات مختلفة عنها فى الخليج مثلا وعنها
فى باقى دول العالم..وارى اجابة السؤال من خلال كلام الاستاذ صاحب الموضوع
اذا كانت السيارات الصينى فعلا مصنوعة من الحديد-الخالص- فهذا معناة استحالة دخولها اوروبا
وخاصا ان الجو هناك عبارة عن امطار لا تهداء طيلة العام
او كما يقول الاوربيين انفسهم
ان الجو فى اوروبا خلال العام عبارة عن 11 شهر امطار وشهر واحد الجو سيىء!
وعلية من الطبيعى ان لا يكون هناك مكان لسيارات صينى الا اذا تم تعديل صناعتها لما يناسب
ويلائم الاجواء هنا..
ومن جهه اخرى انا اشارك الاخ حازم شاهين رأية..وارى انة يوجد بعض اللامنطقية
خاصا فيما يتعلق بسلامة قائد السيارة دون عن غيرة؟
ارجوا تقبل الرأى بصدرا رحب..