العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 01-09-2009, 05:50 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ماهو اليوم الذى تعطلت فية سيارتك ولن تنساه؟

ضربت فى دماغى فكره غريبه افتكرت ان معايا شيشه فى شنطه العربيه

قومت فاككها و و اخد الرفاس بتعها و ركبنه كوصله بين الخرطوميين و سبحان الله العربيه مشيت كويس بعد كده

الحجرين و الدماغ ساعات بيطلعوا أحلى إفتكاسات
قديم 01-09-2009, 06:16 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

طب اسمعوا اللي حصل معايا و اتحدي ان حد يكون حصل معاه موقف زي دا
الموقف اللي ححكيه دا كان ايام تالته كليه او رابعه كليه ايام الواحد ما كان شايف نفسه شويه
كانت ايام فقر هههههههههه
........

انا عن نفسي حصلي موقف قمه في الغرابه انا مش عارف حصل ازاي الموقف دا بس ححكيه لكم
ايام ما كان معايا ال 125 كنت راجع من القاهره مره الكلام دا كان سنه 2000 و انا ساكن في المحله الكبري
فكنت راجع بالليل جيت اهدي عن مطب لقيت الفرامل بتاع العربيه بتهرب نزلت ابص لقيت ان خرطوم زيت الباكم اللي ورا بيسقط فطبعا الفرامل بتضعف لحد ما يبقي مفيش فرامل خالص المهم قولت اكمل و خصوصا ان الطريق بالليل فاضي ما عليهوش ضغط.ptmnlo123per172
المهم قدام شويه كنت بدوس بنزين لقيت ان دواسه البزين مش بتدوس نزلت ابص لقيت ان التيش بتاع الاكسراتير اتكسر!!!! ptmnlo123per1106حاولت اعلي صوت العربيه و مشي بيها و خلاص ما نفعش ربنا هداني و كان معايا حبل في الشنطه قمت جبته و ربطه في التيش المكسور و طلعته من الكبوت و مسكته بايدي (يعني البنزين بقي في ايدي الشمال مش رجلي و خلاص قولت اهي كلها 20 كيلو و اوصل)

المهم علي مدخل المحله جاي بدوس دبرياج لقيت سلك الدبرياج اتقطع!!!!!ptmnlo123per111 ptmnlo123per111
بطلت العربيه و عشقتها و دورت من علي التاني لحد ما صلت عند البيت و انا التلات دواسات مش شغالين خالص و تاني يوم بعت جبت الميكانيكي عملها تحت البيت كنت خلاص مش قادر اركبها في الحاله دي
بس الحمد لله ربنا ستر

حـازم خـضـر

قديم 01-09-2009, 06:33 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

حكايه كمان اصل انا كان ليا آسي كتير اوي تكفي مجلدات

كنت مره راجع من فرح بالليل و ماشي علي الطريق (طنطا المحله) المهم كان معايا ابن خالي جانبي و اخويا و ابن خالي التاني ورا المهم كنت ماشي عادي يعني 80 او 90 كده مش مزود المهم لقيتلك موتوسيكل ماشي علي اليمين و عمال يتمرجح قولت يمكن يكون شباب بيستظرف ولا حاجه و كان المسافه حوالي 20 متر او كده و فجأه لقيتلكم الموتوسيكل باللي عليه وقع امام العربيه عندي ببص علي الارض في لحظه كده لقيت الارض عليها زيت!! ptmnlo123per144
و كل اللي بحكيه دا حصل في تلات ثواني او حاجه روحت واخد اقصي الشمال و نزلت بنص العربيه علي الجزيره و حاولت اطلع في الطريق المقابل ما عرفتش كان فيه سور اسمنت المهم فضلت مكمل زي ما انا و كل خوفي ان حد يتفرم تحت العربيه لقيت الموتوسيكل جاي في وش العربيه من الشمال روحت جاي خابط الموتوسيكل و نقلت من رابع لتالت من غير ما اضرب فرمله و خبط في الموتوسيكل تاني و نقلت من تالت لتاني و خبط في الموتسيكل برضه لحد ما اطمنت و بدات اخد يميني براحه و استعملت الفرامل و وقفت العربيه علي بعد حوالي 100 متر من الحادثه و نزلت اطمنت علي الناس لقيتهم الحمد لله كويسين محدش حصل له حاجه و احنا واقفين جات عربيه نص نقل شافت ناس كتير واقفه جه يهدي بالفرامل علي الزيت دخل في الحائط الاسمنتي و بعديها مفيش دقيقتين جات موتوسيكل تاني و اتقلب باللي عليه برضه بسبب الزيت دا كله في خمس دقايقptmnlo123per1106.
بلنسبه للعربيه عندي بقي الخبطه جات في الاكصدام و و ش العربيه ما حصلوش
حاجه الخبطه كلها سمعت في الرفرف و لقيته متني علي بره
(الخبطه جات في الاكصادم و الاكصدام نقلها في عضم العربيه و ظهرت الاثار علي الرفرف)
و روحت للسمكري تاني يوم اتعدلت في 10 دقايق ptmnlo123per122

حـازم خـضـر

قديم 01-09-2009, 07:43 PM
الصورة الرمزية سمير الحلوانى
سمير الحلوانى سمير الحلوانى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مصمم جرافيك
هواياتي: الفن

سمير الحلوانى is just really niceسمير الحلوانى is just really niceسمير الحلوانى is just really niceسمير الحلوانى is just really niceسمير الحلوانى is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AHMEDCAR مشاهدة المشاركة

فى مره كنت فى الحسين الساعه 2 الفجر فى عز الشتاء و كان معايا سكودا فليشيا

و اذ بها فجاءه قطعت بنزين طيب ازاى و انا لسه مفولها

المهم فتحت الكبوت و اتاكد الاول ان دايره الكهرباء شغاله كويس و بعد كده مشيت وراء دايره البنزين لقيتها شغاله تمام بس بتيجى عند فيلتر تنقيه الهواء من البنزين ( ده غير فيلتر البنزين ) و تقف عرفت ان الاستاذ مسدود المهم ماكنش كعايا عده خاله و قفت سواق تاكى و اخدت منه بنسه و فكيت الفيلتر و اول ما فكيته قومت راميه فى الشارع و نيجى بقى للاهم حته قولت اكمل طريقى لحد البيت بدون فيلتر

جيت اول الخرطوم لقيته قصير جدا و مش هايوصل اعمل ايه و اجيب خرطوم زياده منين

ضربت فى دماغى فكره غريبه افتكرت ان معايا شيشه فى شنطه العربيه

قومت فاككها و و اخد الرفاس بتعها و ركبنه كوصله بين الخرطوميين و سبحان الله العربيه مشيت كويس بعد كده
عربية صاحبة مزاج عالى

......................... ......................... ..........أذكر الله

.

اللهم يا مؤنس كلّ غريب ويا صاحب كلّ وحيد ويا ملجأ كل خائف ويا كاشف كلّ كربة أسألك لأن تقذف رجاءك في قلبي حتى لا يكون لي همُ ولا شغلُ غيرك وأسألك أن تجعل لي من أمري فرجاً ومخرجاً إنك على كـل شـيء قـديــر (آمين)
قديم 01-09-2009, 10:03 PM
rockeromda rockeromda غير متواجد حالياً

rockeromda has a spectacular aura aboutrockeromda has a spectacular aura about

اسف على عدم المشاركة بانتظام لكن هذه قصة يمكن اخذ عبرة منها
كان معايا 128 موديل 1992 وكنت في اسكندرية في الشتاء في اجازة وانا راجع الدنيا سمعت صوت غريب في الفتيس وانا من النوع الموسوس جدا.
المهم وانا على الصحراوي وقفت عند محل كاوتش وسألته عن ميكانيكي وواحد قاللي تعال معايا وانا قلتله اطلع وخليته يسوق ومشينا في حتت غريبة وسأل على حد ملقاهوش
وبعدين رجعنا وقال لي نصيحة ما تخليش حد يسوق عربيتك وانت في مكان غريب (ما تبقاش عبيط كده يعني)
وربنا سترها